«برلین» شریک جدید تجاری «تهران»


گروه صنعت، معدن و تجارت: يک هفته پس از اينکه بزرگترين مرکز تجارت ايرانيان در آستاراخان روسيه فعاليت خود را آغاز کرده، روز پنجشنبه هفته گذشته نخستين مرکز بازرگاني آلمان در ايران با هدف تسهيل ورود فعالان اقتصادي دو کشور به بازار يکديگر زير نظر اتاق مشترک بازرگاني ايران و آلمان در تهران افتتاح شد. همکاري‌هاي بخش خصوصي براي بهبود وضعيت تجارت طي سال‌هاي گذشته بيشتر شده است. اين موضوع را به سادگي و از راه‌اندازي دفاتر تجاري بازرگانان ايراني در ساير کشورها مي‌توان تشخصي داد. حالا به نظر مي‌رسد که با راه‌اندازي نخستين مرکز بازرگاني آلمان در ايران مي‌توان به آينده نگاه ديگري داشت. آلمان به عنوان مهمترين شريک اقتصادي ايران در اتحاديه اروپا با راه‌اندازي اين دفتر نشان داد که نگاه ويژه‌اي به بازارهاي ايران دارد. اميد يراقي، رئيس اتاق مشترک ايران و آلمان در مراسم افتتاح اين مرکز گفت: پس از تأسيس اتاق مشترک ايران و آلمان شاهد روزهاي تلخ و شيرين بسياري بوديم و تلخ‌ترين آنها مربوط به دوره تحريم است. وي گفت: اين اتاق پل ارتباطي ايران و آلمان بود که در دولت يازدهم، شرايط بهبود يافت و پس از برجام با همراهي بخش اقتصادي سفارت آلمان پذيراي بيش از 50 تاجر آلماني در ايران بوديم. يراقي با اشاره به افتتاح مرکز بازرگاني آلمان گفت: بر اين باوريم که آينده اين مرکز و روابط ايران و آلمان روشن است و مي‌توانيم با موفقيت در اين مسير گام برداريم.
اقتصاد آلمان صادرات محور است
علي ماجدي، سفير ايران در آلمان با اشاره به اينکه در سال 2000، آمريکا و اروپا دو هدف روابط اقتصادي آلمان بود، افزود: بعد از آن توجه اين کشور به بازارهاي چين و هند معطوف شد و در حال حاضر بازار چين به سطحي رسيده که آلمان به دنبال بازارهاي جديد است و نگاه آينده اين کشور به بازارهاي روسيه و خاورميانه است. وي با بيان اينکه اقتصاد آلمان صادرات محور است، گفت: بيش از 40 درصد توليد ناخالص داخلي آلمان در زمينه صادرات است به طوري که مازاد تجاري اين کشور در سال 2016 به بيش از 250 ميليارد يورو و در سال 2017 به 300 ميليارد يورو رسيده است. ماجدي اظهار داشت: توليد ملي آلمان دو هدف را دنبال مي‌کند، مورد اول کيفيت توليد که همراه اين کيفيت، قيمت ارزان‌تر نيز مورد توجه است و هدف دوم دسترسي به بازارها و نگهداري دائم آنها و يافتن بازارهاي جديد است که اين نگاه باعث انتقال تکنولوژي به کشورهايي مستعد شده است. سفير ايران در آلمان تصريح کرد: سفر وزير خارجه آلمان به همراه هيات‌ها در پسابرجام به ايران و تشکيل 5 کميسيون مشترک پس از 14 سال، بيانگر علاقه اين کشور به برقراري رابطه اقتصادي با ايران است. ماجدي تاکيد کرد: انتخاب ايران به عنوان بازار جديد براي آلمان بسيار حائز اهميت است چرا که 20 هزار شغل در آلمان مربوط به صادرات به ايران است.
برجام نبايد به مخاطره بيفتد
مايکل کلور، برشتولد سفير آلمان در ايران در ادامه اين مراسم گفت: آلمان در نهايي شدن برجام و نتيجه بخش‌بودن آن نقش مهمي‌داشته و برجام دستاوردي است که نبايد به مخاطره بيفتد. براي کشور آلمان مهم است که اين دستاورد مهم حفظ شود و مردم ايران نتيجه آن را در سفره‌هاي خود ببينند. سفير آلمان در ايران گفت: اين استراتژي جديد آمريکا براي به تأخير انداختن تصميم نهايي درباره برجام به منظور ايجاد نگراني است که اين نگراني براي اقتصاد همچون سم است که بايد با اين موضوع مقابله کنيم. وي تصريح کرد: توافق برجام در فضاي خوب و احترام دو طرفه انجام شد و آلمان هميشه حامي‌احترام متقابل است. اين مقام مسئول تاکيد کرد: آلمان در گذشته و آينده توافق هسته‌اي را حمايت مي‌کند و با تمام قوا براي ادامه آن فعاليت مي‌کند.
رشد صادرات آلمان به ايران
کلور در ادامه اظهار داشت: در 2 سال اخير صادرات آلمان به ايران 15 درصد افزايش يافته است که البته اين افزايش صادرات در زمينه کالاهاي سرمايه‌اي و ماشين آلات و کالاهاي مورد استفاده در کارخانه‌ها بوده که توليد ناخالص داخلي را افزايش داده است. وي با بيان اينکه ايران شريک خوبي براي آلمان است، گفت: علاوه بر مشترکات تاريخي بين دو کشور ايران از پتانسيل خوبي براي برقراري ارتباط با آلمان برخوردار است.


تغيير ترکيب اقتصادي ايران
پدرام سلطاني، نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران نيز در اين مراسم گفت: مدل و ترکيب اقتصادي ايران در حال تغييرات جدي و اساسي است و نمي‌خواهيم که دنيا ما را به عنوان صادرکننده نفت، فرش و پسته بشناسد. سلطاني اظهار داشت: به عنوان نماينده بخش خصوصي از مسئولان آلمان و ساير کشورهاي طرف مذاکرات 1+5 به غير از آمريکا، به خاطر پشتيباني و حمايت از برجام تشکر مي‌کنم. وي تاکيد کرد: در فضاي جديد تعاملات تجاري نمي‌خواهيم کشوري باشيم که آلماني‌ها، سوئيسي‌ها، اروپايي‌ها ما را به عنوان صادرکننده خشکبار، پسته و فرش بشناسند اگرچه اين‌ها در صادرات ما باقي مي‌مانند و براي حفظ و توسعه آن‌ها تلاش مي‌کنيم اما مدل اقتصادي و ترکيب اقتصاد ايران در حال تغييرات جدي و اساسي است.
دور جديد همکاري‌ها با اروپايي‌ها
نايب رئيس اتاق ايران خاطرنشان کرد: در دور جديد همکاري‌ها با کشور آلمان، نگاه ما به‌سوي سرمايه‌گذاري بر روي نيروي خبره، با مهارت و باانديشه جوان است؛ مي‌خواهيم استارت آپ‌هاي خود را به دنيا عرضه کنيم و در تغيير ساختار مدل اقتصادي روي اقتصاد فرهنگ، اقتصاد هنر و اقتصاد دانش‌بنيان همکاري کنيم. وي افزود: بخش خصوصي با اين نگاه با همتايان آلماني و اروپايي خود تعامل مي‌کند و انتظار داريم همانگونه که بخش خصوصي به اين خودباوري رسيده که بضاعت و سرمايه‌اي بيش از منابع زيرزميني براي عرضه به دنيا داريم، بخش دولتي نيز به اين باور برسد. سلطاني خاطرنشان کرد: ما علاقه نداريم در مذاکرات خود با دنيا اين جمله تکراري را عنوان کنيم که ايران دارنده دومين ذخاير گاز و چهارمين ذخاير نفت است و بخش خصوصي از اين مسائل عبور مي‌کند. وي تاکيد کرد: دهه آينده دهه پوست‌اندازي اقتصاد ايران و ظهور و بروز شرکت‌هايي خواهد بود که شانه‌به‌شانه همتايان خود در فناوري، نوآوري و توليد کالاها و خدمات باارزش افزوده بالاتر مي‌زند.