قرارداد ۳۰ ميليارد دلاري ايران و روسيه

مدير شرکت دولتي روس‌نفت با اشاره به‌امضاي ۳۰ ميليارد دلار قرارداد در زمينه انرژي بين ايران و روسيه گفت: همکاري‌ها با ايران شامل «انجام عمليات سواپ، عرضه نفت و فرآورده‌هاي نفتي، آموزش کارکنان و نوسازي پالايشگاه‌هاي نفتي خواهد بود.»
به گزارش تسنيم به نقل از فايننشال تايمز، ايران و روسيه موافقتنامه‌هايي براي همکاري در قراردادهاي «استراتژيک» انرژي به ارزش 30 ميليارد دلار به‌امضا رساندند که شرکت‌هايي نظير روسنفت و گازپروم در آنها حضور خواهند داشت. اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين الملل وزير نفت ايران گفت، در جريان سفر رئيس جمهوري روسيه به تهران، 6 قرارداد موقت با شرکت‌هاي نفتي روسي به‌امضا رسيده است. دولت ايران بعد از لغو تحريم‌هاي غرب به دنبال جذب شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه گذاري در توسعه بخش انرژي اين کشور است. قراردادهاي جديد در حالي امضا شده که روسيه در حال افزايش سرمايه گذاري در منابع انرژي در خاورميانه است. زماني نيا افزود، دو کشور توافق کردند که «در بخش انرژي همکاري‌هاي استراتژيکي داشته باشند» که شامل حوزه‌هاي مختلف از توسعه ميادين نفتي و گازي ايران تا همکاري در زمينه تحقيقات خواهد بود. ايگور سچين، مدير شرکت دولتي روسنفت روسيه هم گفته، قرارداد اين شرکت با شرکت ملي نفت ايران اولين گام قبل از انعقاد يک قرارداد «لازم الاجرا» جهت مشارکت در پروژه‌هاي نفت و گاز ايران در طي چند سال آينده است.
 ظرفيت توليد انرژي با تکميل‌پروژه‌ها به 55 ميليون تن نفت مي‌رسد
سچين در جمع خبرنگاران گفت: «بر اساس برآوردهاي اوليه، مقدار کل سرمايه گذاري‌ها در اين پروژه‌ها مجموعا 30 ميليارد دلار خواهد بود. اين پروژه‌ها پس از تکميل شدن ظرفيت توليد انرژي را به 55 ميليون تن نفت در سال خواهند رساند.»
ايران به طور ويژه علاقمند به انعقاد قراردادهايي با شرکت‌هاي بزرگ غربي نظير رويال داچ شل است تا ثابت کند که سياست‌هاي خصمانه‌امريکا شرکت‌هاي خارجي را از سرمايه گذاري در اين کشور باز نداشته است. اما کارشناسان نفتي معتقدند، در صورت وضع مجدد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تا پايان امسال، شرکت‌هاي روسي و چيني ممکن است از عدم حضور رقباي غربي در بخش انرژي ايران منتفع شوند.
ايران تا سال 2021 ميلادي به 200 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش بالادستي و پايين دستي خود نيازمند است.
سچين که يکي از دستياران نزديک به پوتين محسوب مي‌شود گفته، همکاري‌ها با ايران شامل «انجام عمليات سواپ، عرضه نفت و فرآورده‌هاي نفتي، آموزش کارکنان و نوسازي پالايشگاه‌هاي نفتي خواهد بود.» روس‌نفت يکي از شرکت‌هاي بزرگ روسيه است که 69,5 درصد سهام آن متعلق به دولت روسيه و 19.75 درصد از سهام آن در اختيار شرکت بي‌پي انگليس است. دفتر مرکزي اين شرکت، در منطقه بالچوگ، در نزديکي کاخ کرملين، در شهر مسکو مستقر است. روس‌نفت، در سال 1993 به عنوان يک واحد سازماني، از سوي دولت وقت روسيه تاسيس شد و با تزريق دارايي‌هاي شرکت «روس‌نفت‌گاز»، فعاليت عملياتي خود را آغاز کرد. اين شرکت پس از خريد دارايي‌هاي بزرگ‌ترين شرکت نفتي روسيه، يوکاس، در مزايده دولتي، به يک شرکت نفتي بزرگ تبديل شد. فعاليت عمده شرکت روس‌نفت، در اکتشاف، استخراج و پالايش نفت خام و گاز طبيعي، همچنين توليد محصولات پتروشيمي‌متمرکز است. از ماه مارس سال 2013 در پي خريداري سومين شرکت بزرگ نفتي روسيه؛ تي‌ان‌کي-بي‌پي، از سوي روس‌نفت، اين کمپاني به‌عنوان بزرگ‌ترين شرکت نفتي روسي، شناخته مي‌شود.