«ديرالزور» آزاد شد


گروه بين الملل : تلويزيون دولتي سوريه، ديروز از بازپس‌گيري کامل شهر ديرالزور از داعش خبر داد، با اين عبارت: «شهر بطور کامل از تروريسم آزاد شد». از شهر ديرالزور در استاني به همين نام و در منطقه مرزي ميان سوريه و عراق، بعنوان آخرين سنگر داعش در سوريه نام برده مي‌شود. در پي آزادي کامل شهر ديرالزور به دست نيروهاي ارتش سوريه، اين نيروها به عمليات خود به سمت جنوب استان ادامه مي‌دهند و اکنون در حال پيشروي به سمت شهر بوکمال هستند. به گزارش خبرگزاري سانا، ارتش سوريه و نيروهاي هم پيمان آن شامگاه روز پنجشنبه توانستند محله‌هاي باقيمانده در کنترل داعش واقع در شرق ديرالزور را به طور کامل پاکسازي کنند. شهر ديرالزور، مرکز استان ديرالزور واقع در شرق سوريه بزرگترين شهر در اين بخش از سوريه محسوب مي‌شد که همچنان بخشي از آن در کنترل داعش بود.اين شهر از آغاز عمليات ارتش سوريه براي بيرون راندن داعش از مناطق شرقي کشور، به محاصره نيروهاي دولتي درآمده بود اما نزديک به 1000 تروريست داعش در مناطقي از شهر موضع گرفته بودند و بيش از شش محله را در اختيار داشتند تا اينکه شب گذشته ارتش توانست اين محله‌ها را نيز پاکسازي کند .با آزادي کامل شهر ديرالزور ارتش سوريه اکنون در حال پيشروي به سوي مناطق جنوبي‌تر استان ديرالزور است و تلاش دارد شهر بوکمال، آخرين پايگاه مهم تروريست‌ها در شرق سوريه را نيز پاکسازي کند. ارتش روسيه با بمباران مواضع داعش با استفاده از بمب افکن‌هاي خود راه را براي پيشروي نيروهاي سوري هموار کرده است. اگر شهر بوکمال نيز آزاد شود که پيش‌بيني مي‌شود در آينده‌اي نه چندان دور محقق شود، خاک سوريه به طور کامل از وجود داعش پاکسازي خواهد شد. شهر نفت‌خيز ديرالزور از ژوئيه ۲۰۱۴ ميلادي تا به‌امروز در محاصره داعش بود. ارتش سوريه ۱۴ شهريور (۵ سپتامبر) به همراه نيروهايي که براي دولت مرکزي مستقر در دمشق مي‌جنگند توانست محاصره اين شهر را پس از حدود سه سال بشکند. «فيصل المقداد» معاون وزير خارجه سوريه، در آن وقت، شکست محاصره ديرالزور را يک پيروزي استراتژيک خواند. يکي از حربه‌هاي داعشي‌ها در جلوگيري از پيشروي ارتش سوريه استفاده از خودروهاي بمب‌گذاري شده بود. بخش بزرگي از ديرالزور از سال ۲۰۱۴ در دست نيروهاي داعش بود. اهميت استراتژيک اين شهر براي داعش، نزديک بودن آن به عراق بود.
آمريکايي‌ها در «التنف» سوريه پايگاه جديد ايجاد مي‌کنند 
وزارت دفاع روسيه به نقل از شاهدان عيني، از تاسيس پايگاهي در منطقه التنف در جنوب سوريه توسط مستشاران آمريکايي خبر داد.به گزارش روسيا‌اليوم، وزارت دفاع روسيه، دیروز در بيانيه از تشديد وخامت اوضاع انساني در منطقه التنف در جنوب سوريه خبر داد و متذکر شد که‌امريکا با ايجاد پايگاهي نظامي‌«غيرقانوني» در اين منطقه باعث اين بحران شده است.وزارت دفاع روسيه تصريح کرد، اقدام آمريکا به تاسيس پايگاه «الرکبان» در التنف، رساندن کمک‌هاي بشردوستانه به ده‌ها هزار آواره سوري مستقر در اين منطقه را غير ممکن کرده است.وزارت دفاع روسيه تأکيد کرد، عناصر مسلح از قلمون شرقي و القريتين و الباديه سوريه به اين پايگاه جديد آمريکا در التنف منتقل شده‌اند.طبق اعلام اين وزارتخانه، مستشاران آمريکايي نيز در حال ايجاد معارضان «ميانه‌روي جديد» از ميان عناصر مسلحي هستند که به پايگاه الرکبان منتقل شده‌اند. وزارت دفاع روسيه اعلام کرد، نيروي هوايي اين کشور هفته گذشته بيش از ۹۵۰ پايگاه نيروهاي تروريستي فعال را در سوريه منهدم کرده است.به گزارش روسيا اليوم، اين وزارتخانه اعلام کرد، نيروي هوا فضاي روسيه در اين دوره بيش از ۳۹۰ سورتي پرواز رزمي‌در سوريه داشته است.
۹ کشته در انفجار تروريستي در «القنيطره»
درحاليکه درگيري ميان ارتش سوريه و نيروهاي داعش ادامه دارد ، حمله انتحاري با يک خودروي بمب‌گذاري‌شده در استان قنيطره سوريه ۹ کشته و ده‌ها برجاي گذاشته است. به گزارش سانا، در پي انفجار يک خودروي بمب‌گذاري‌شده در حومه قنيطره، ۹ غيرنظامي‌کشته و ۳۲ نفر ديگر زخمي‌شدند. منابع محلي گزارش دادند با توجه به وخامت برخي از مجروحان و گرفتار شدن شماري افراد در زير آوار منازل، احتمال افزايش تلفات اين اقدام ترورستي وجود دارد.طبق اين گزارش، اين خودروي بمب‌گذاري‌شده از منطقه «التلول الحمر» در مرز فلسطين اشغالي وارد اين منطقه شد و پس از انفجار آن، گروه تروريستي جبهه النصره به شهرک «حضر» حمله کرد.
فرار داعشي‌ها از القائم عراق به سوريه
قدرت نيروهاي تروريستي داعش در عراق نيز روبه افول اس و نيروهاي مشترک عراقي مرحله دوم عمليات آزادسازي شهر القائم در غرب استان الانبار را آغاز کرده و از سه محور به مرکز شهر حمله کردند.به گزارش السومريه‌نيوز،‌ نيروهاي ارتش، پليس فدرال، الحشدالشعبي و الحشد العشايري، دیروز عمليات نظامي‌خود را از سه محور براي آزادي مرکز شهرستان القائم آغاز کردند.طبق اين گزارش، نيروهاي عراقي ساعاتي پيش وارد محله «غزه» نخستين محله از محله‌هاي مرکز شهر القائم شده و کنترل گذرگاه مرزي بين سوريه و عراق را در دست گرفتند.منابع عراقي احتمال مي‌دهند که شهرستان القائم، به عنوان بزرگترين شهر عراق که همچنان تحت اشغال داعش است که به‌زودی از وجود داعش پاکسازي شود.نيروهاي مشترک عراقي همچنين موفق شده‌اند گذرگاه مرزي القائم در مجاورت شهر القائم را از وجود تروريست‌ها پاکسازي کنند. نيروهاي عراقي با اين دستاورد، ارتباط ميان شهر القائم و شهر البوکمال سوريه را قطع کردند.همزمان يک منبع امنيتي در استان الانبار اعلام کرد، نيروهاي مشترک عراقي شهرک‌هاي «التنک» و «السکک» در غرب شهرستان القائم را آزاد کردند.الحشد الشعبي نيز اعلام کرد، شماري از تروريست‌هاي داعشي، امروز و به‌دنبال ورود نيروهاي عراقي به القائم، به سوريه گريخته‌اند.نيروهاي دولتي عراق عمليات بازپس‌گيري القائم و حومه آن را که در مرز عراق با سوريه قرار دارد، از هفته گذشته آغاز کرده بودند. اين منطقه که داراي حدود ۱۵۰ هزار سکنه اغلب سني‌مذهب و عشاير است، آخرين سنگر داعش به‌شمار مي‌رود. ائتلاف آمريکايي اعلام کرده‌ است که نزديک به هزار و ۵۰۰ نفر از عناصر داعش هنوز در اين منطقه هستند.
جدال روسيه و آمريکا درباره تحقيقات شيميايي سوريه
با وجود وتوي هفته گذشته روسيه، آمريکا پيش نويس قطعنامه‌ جديدي را براي تمديد مهلت تحقيقات بين المللي درباره حملات شيميايي در سوريه به شوراي امنيت ارائه کرد.به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز، در پيش‌نويس قطعنامه‌امريکا بر لزوم ممانعت از ارتقا يا توليد سلاح شيميايي از سوي سوريه تأکيد شده و از تمامي‌طرف‌هاي سوري خواسته شده که با طرف‌هاي بين المللي که مشغول تحقيقات هستند، همکاري کنند.تلاش آمريکا براي تمديد مهلت تحقيقات بين‌المللي درباره حملات شيميايي در سوريه براي مدت دو سال، بعد از آن صورت گرفت که روسيه هفته گذشته براي ممانعت از تمديد از حق وتو استفاده کرد.اواسط نوامبر مهلت يک ساله تحقيقات سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي به پايان مي‌رسد.کميته تحقيقاتي مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي اخيرا در گزارشي نظام بشار اسد را به حمله شيميايي در خان شيخون متهم کرد.روسيه دو روز بعد از انتشار اين گزارش و بعد از اينکه نتوانست تأييد شوراي امنيت را براي به تأخير انداختن رأي گيري در خصوص تمديد مهلت تحقيقات به دست آورد از حق وتو استفاده کرد.روسيه بعدا اعلام کرد که گزارش کميته تحقيقات درست نيست و بايد بررسي شود.در همين راستا، وزارت خارجه روسيه نيز اعلام کرد که روز پنجشنبه پيش نويس قطعنامه‌اي را درباره تمديد دوره کميته تحقيقات مشترک به شوراي امنيت ارائه کرده است.ميخائيل اوليانوف، رئيس بخش منع گسترش سلاح و نظارت بر تسليحات در وزارت خارجه روسيه گفت که مسکو اميدوار است بتواند حمايت تمامي‌اعضاي شوراي امنيت را از پيش‌نويس خود به دست آورد.