اسکورت خاص آقای پوتین

آفتاب یزد – گروه سیاسی: روز گذشته در جریان سفر ولادمیر پوتین به تهران برای شرکت در دومین اجلاس روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه، صحنه ای درخور توجه، توسط لنزهای دوربین‌ها‌ی عکاسان خبری شکار شد. بالغ بر 20 اتومبیل در انتظار مرد شماره یک کرملین به صف ایستاده بودند تا همگی او را به ولنجک برای دیدار با حسن روحانی مشایعت کنند. ثبت این لحظه در قاب تصاویر روز گذشته فارغ از نشست‌ها‌ و گفتگوهای سران تهران و مسکو، از این حیث چشمگیر می‌نمود که کمتر سیاست ورزی در این دنیای پهناور از این میزان خودروهای محافظ و بادیگارد برخوردار است.
البته رکورد این تعداد اتومبیل برای اسکورت پوتین در تهران، پیشتر شکسته شده بود. به‌طوری‌که در سفر او به جمهوری چچن، میزان اتومبیل‌ها‌یی که او را برای رساندن به مرکز ریاست جمهوری همراهی می‌کردند تقریبا 5برابر تعداد خودروهایی بود که مالک کاخ کرملین را به ولنجک می‌رساندند؛ در آن سفر 96 اتومبیل رئیس جمهوری روسیه را همراهی می‌کردند!
برخورداری از تیم محافظت و خودروهای اسکورت برای هر بازیگری در صحنه سیاست جهان، امری بدیهی و منطقی است اما انگار در این وادی پوتین بیش از سایرین دغدغه حفاظت از جانش را دارد که این چنین اسکورت و از او مراقبت می‌شود.
**


راز تیم حفاظتی پوتین
سیاست پیشه‌ای که همواره تصمیم‌هایش مبتنی بر ضرب المثل یکی به نعل و یکی به میخ زدن است، سالانه هزینه‌های هنگفتی را صرف تجهیز تیم حفاظتی اش می‌کند. چیزی در حدود 400 هزار
نیروی شبه نظامی و پلیس تنها برای خدمت به خود او تربیت شده‌اند. مردانی که همگی عینک آفتابی به چشم می‌زنند و تکواندوکار و بوکسورهای حرفه‌ای هستند. نهاد حفاظتی حکومت روسیه(FSO) مسئول شناسایی و تربیت این افراد و همچنین آموزش راننده‌های حرفه‌ای که همگی در مسابقات رالی مدال آور بوده‌اند، است. رنگ مورد علاقه سازمان « FSO» مشکی است و بیشتر ماموران آن در لباس‌ها‌یی به رنگ سیاه دیده می‌شوند. اما گاهی هم ملبس به لباس‌ها‌ی معمولی می‌شوند و در تجمع‌ها‌ در میان مردم عادی حضور می‌یابند. هنگامی که پوتین به سفر می‌رود ، صدها نفر او را در طول سفر مشایعت می‌کنند تا مبادا اتفاقی برای او بیفتد به طوری که علاوه بر 7 اتومبیل اختصاصی‌اش 3 الی 4 خودرو شاسی بلند هم در خیابان‌ها‌ی اصلی شهر به اسکورت او می‌پردازند. نکته جالب توجه آن است که خودرویی هم که خود او بر آن سوار می‌شود، اتومبیلی نه تنها ضد گلوله که ضد موشک است. همچون اس -500 شش دربی که سوار بر آن مهرآباد را به قصد ولنجک ترک کرد.
**
سرتیم حفاظتی پوتین کیست؟
سرتیم حفاظتی ولادمیر پوتین کسی نیست جز ویکتور زولوتف. او امین پوتین و همینطور بادی‌گارد اول او به شمار می‌رود. زولوتف دارای گذشته‌ای تاریک است و پیش از آنکه بخواهد به حفاظت از جان سیاست پیشگان بپردازد، کارگر یک کارخانه آهن بوده است. او بدون برخورداری از هیچ سابقه ای با درخواست خود رئیس جمهوری روسیه به سازمان امنیتی این کشور می‌پیوندد و بدون صرف زمانی به بالاترین درجه ممکن در تیم حفاظتی دست می‌یابد. زولوتف علت این گستردگی تیم حفاظتی پوتین را اهمیت رئیس جمهوری کشورش عنوان می‌کند.
**
دیدارهای کشورهای متحد
فارغ از حاشیه جالب توجه حضور 20 اتومبیل برای حفاظت و مشایعت از ولادمیر پوتین، روز گذشته تهران میزبان برگزاری دیدار‌ها‌ی دوجانبه و چندجانبه رئیس جمهوری روسیه با سران کشورمان بود . پس از آن نیز نشست سه جانبه تهران، باکو و مسکو برگزار شد.
نخستین دیدار دوجانبه مربوط به ملاقات حسن روحانی با همتای آذربایجانی‌اش، الهام علی‌اف بود. رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران ، روابط تهران – باکو را به ویژه در سالهای اخیر رو به توسعه دانست و با اشاره به پیوندهای تاریخی و علائق دینی و مذهبی مشترک دو کشور تاکید کرد: «هر چه در مسیر گسترش مناسبات
دو ملت تلاش کنیم هنوز از تاریخ علائق دو ملت عقب هستیم.»روحانی با اشاره به اینکه روسای جمهور ایران و آذربایجان در سال‌های اخیر 10بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند، اظهار داشت: «این نشان از اراده مسئولان دو کشور برای توسعه، تقویت و تعمیق همه جانبه روابط و همکاری‌های
فی‌مابین است.»
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با تقدیر از دعوت و مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس سه‌جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان، گفت:« ملاقات و ارتباط پیوسته مقامات عالی‌رتبه ایران و آذربایجان نشانه این است که روابط و همکاری‌های دو کشور با موفقیت در حال پیشرفت است.»
علی‌اف همچنین با اشاره به شرایط دشوار مسلمانان میانمار گفت:« آماده توسعه همکاری و مشارکت با ایران برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این مناطق هستیم.»
دومین دیدار دو جانبه مربوط می شد به ملاقات حسن روحانی با همتای روس‌اش. رئیس جمهوری ایران از روسیه به عنوان کشوری دوست، همسایه و شریک راهبردی نام برد و با تاکید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تقویت همه جانبه روابط و همکاری‌ها با روسیه است، افزود: توافقات خوبی میان دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله در بخش انرژی، فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای و حمل و نقل و ترانزیت حاصل شده که باید با تلاش بیشتر در مسیر اجرای این توافقات و توسعه روزافزون همکاری‌ها، گام برداریم.
روحانی اهمیت توسعه همکاری ها و روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: تهران از حضور فعال سرمایه گذاران و بخش خصوصی روسیه برای مشارکت و همکاری در پروژه های مهم زیرساختی از جمله در بخش های صنعت و انرژی، توسعه خطوط و اتصال ریلی و کریدور شمال – جنوب استقبال می کند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از دعوت و میزبانی کشورمان از نشست سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان، گفت:« ایران همسایه و شریک راهبردی روسیه بشمار می‌رود و ما در توسعه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین منافع مشترک بسیاری داریم.»
پوتین همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی را تنها مرجع اعلام پایبندی ایران به برجام دانست.
**
نشست سه جانبه
در نهایت شب گذشته حسن روحانی در سالن اجلاس سران، میزبان روسای جمهوری سه کشور روسیه، آذربایجان و ایران بود. او که سخنران اصلی این مراسم بود اظهار داشت:
« از این که دعوت اینجانب برای شرکت در این نشست مهم را پذیرفتید، صمیمانه تشکر نموده و حضور شما را در جمهوری اسلامی ایران خیرمقدم می‌گویم. امروز (چهارشنبه) برای دومین بار این فرصت فراهم گردید تا نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان را در تهران برگزار کنیم. اطمینان دارم نشست امروز، گام مهمی در جهت گسترش همکاری‌های سه کشور که در سال‌های اخیر بیش از پیش توسعه یافته است، خواهد بود و چشم‌انداز روشنی برای تحکیم و تعمیق هر چه بیشتر آن ترسیم خواهد کرد.» وی افزود: «از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، تعامل سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان فراتر از روابط دوجانبه و در قالب یک فرمت سه‌جانبه، نه تنها می‌تواند به توسعه و تقویت ظرفیت‌های موجود میان سه کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بینجامد، بلکه می‌تواند با ایجاد هم‌گرایی، فرصت‌های جدیدی را در مواجهه با چالش‌های موجود در منطقه فراهم نماید.» روحانی با بیان اینکه دریای خزر حوزه پیشران همکاری‌های سه کشور و محل هم‌افزایی منافع و هم‌گرایی ملت‌های ما است، اظهار داشت:« این دریا که موجب همبستگی بیشتر ما شده است، دارای ذخایر غنی نفت و گاز و آبزیان و منبع ثروت برای همه ما است. دریای خزر، دریای صلح و همکاری است و این چنین نیز باید بماند. گسترش همکاری زیست محیطی در حوزه دریای خزر، نیاز و وظیفه عمومی همه کشورهای ساحلی است.» او ادامه داد:« برای جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت منطقه در همکاری با سایر شرکا و مبارزه با گروه‌های تروریستی اهمیت زیادی دارد. هم‌چنین تاکید بر راهکارهای سیاسی برای حل بحران‌های مختلف نیز از اصول مد نظر ما می‌باشد. این رویکرد در مواجهه با بحران سوریه در همکاری با دولت روسیه مورد توجه بوده و ما تلاش داشته‌ایم با تداوم روند آستانه به برقراری صلح و تنش‌زدایی در سوریه کمک نماییم.» در پایان این اجلاس روسای جمهوری سه کشور بعد از امضای تفاهم‌نامه همکاری، نشست خبری برگزار کردند.