ایران؛ دارنده دومین ناوگان بزرگ حمل و نقل گاز سوز دنیا

تفاهم- گروه گزارش: هفتمین همایش و نمایشگاه بین‎المللی دوسالانه خودروهای گاز سوز آسیا و اقیانوسیه (آنگوا)  با حضور وزیر نفت، نایب رئیس انجمن انگوا برگزار شد. بیژن زنگنه- وزیر نفت در افتتاحیه این مراسم، اظهار کرد: همایش و نمایشگاه آنگوا فرصت و رویداد مهمی است که می‌تواند زمینه ساز معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در صنایع سی‌ان‌جی و خودروهای گاز سوز و گسترش همکاری با شرکت‌های معتبر بین المللی فعال در این حوزه و تشکیل شبکه اطلاع رسانی برای معرفی تولیدکنندگان تجهیزات صنایع خودروهای گازسوز در داخل کشور باشد.
تولید گاز ایران
 به هزار میلیون مترمکعب می‌رسد
زنگنه  با بیان این که ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب  ذخیره گازی اثبات شده،  بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است، تصریح کرد:  از سال ۲۰۱۳ تاکنون با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی توانسته است از طریق تکمیل فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز خود را به حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد. وی با بیان این که افزایش تولید گاز ایران ادامه خواهد داشت، افزود: تولید گاز ایران، در کمتر از یک سال و نیم آینده، از رقم هزار میلیون مترمکعب تولید روزانه (یک میلیارد مترمکعب در روز) عبور خواهد کرد. وی در ادامه سخنرانی در همایش آنگوا، به صادرات گاز ایران اشاره کرد و با بیان این که گاز ایران هم اکنون به کشورهای همسایه صادر می شود، افزود: برنامه ما این است که صادرات گاز ایران بدون احتساب ال‌ان‌جی، در برنامه پنج‎ساله ششم به حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد.


ایران؛ دارنده دومین ناوگان بزرگ
حمل و نقل گاز سوز دنیا
وزیر نفت با بیان این که مطابق با سند
چشم انداز توسعه ایران در سال ۱۴۰۴، بهینه سازی سبد انرژی کشور با تعیین سهم هر یک از حامل‌های انرژی، افزایش سهم منابع کم کربن و اولویت بندی پروژه‌های کاهش آلاینده‌ها از سیاست های ابلاغی به وزارت نفت است، گفت: تاکید بر استفاده از سی‌ان‌جی و دیگر سوخت‌های جایگزین با آلایندگی پایین و صرفه جویی انرژی در وسایل حمل و نقل و از جمله موارد تکلیف شده است. به گفته وی، ایران پس از چین گسترده ترین ناوگان حمل و نقل گازسوز جهان را در اختیار دارد و بیش از ۱۶ درصد خودروهای گازسوز جهان در ایران است. وزیر نفت با بیان این که هم اکنون ظرفیت عرضه سی ان جی در جایگاه سوختگیری ایران به ۴۵ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: البته عرضه آن حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون مترمکعب در روز است.
تولید ٩٠ درصد تجهیزات
مربوط به سی‌ان‌جی در داخل ایران
در ادامه این مراسم، نایب رئیس انجمن انگوا به تولید ٩٠ درصد تجهیزات مربوط به سی‌ان‌جی در داخل ایران اشاره و تأکید کرد: سهم گازطبیعی در بخش حمل و نقل در کشور باید افزایش یابد. امیر خاکی گفت: امیدواریم برگزاری این همایش در کشور، ما را در رسیدن به اهدافمان در بخش سی ان جی کمک کند. وی افزایش سهم گازطبیعی در سبد حمل و نقل و تحریک بازار خودروی گازسوز را به عنوان ۲ هدف نام برد و افزود: اصلاح خودروهای تولیدی کارخانه ای،
استفاده از موتورهای پایه گازسوز و افزایش پیمایش آن از دیگر اهداف مورد نظر ماست.
بومی سازی ٨٠ درصد
 تجهیزات سی ان جی
همچنین مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، از بومی سازی
۸۰ درصد تجهیزات سی ان جی در داخل کشور خبر داد و گفت: ایجاد اختلاف قیمت بین گاز طبیعی و بنزین، محرک خوبی برای تشویق مردم به خرید خودروهای با سوخت سی ان جی است. امیرحسین قناتی گفت: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد استفاده بومی سازی شده که این امر از خروج ارز جلوگیری کرده و در نهایت اشتغال زایی را در کشور افزایش داده است.