رییس خانه معدن:

رییس خانه معدن ایران با تاکید بر لزوم استانداردسازی و ارتقای نظارت ایمنی در معادن کشور، گفت: 70 درصد معادن زغال‌سنگ کشور از شرایط ایمنی مطلوب برخوردار نیستند. محمدرضا بهرامن افزود: اکنون 83 معدن زغال‌سنگ کشور در حال بهره‌برداری است که نیازمند تقویت نگاه ایمنی در خصوص این معادن هستیم. وی با بیان اینکه معادن زغال‌سنگ به دلیل تولید گاز خطرناک هستند، افزود: خانه معدن ایران در چهار سال گذشته گزارش‌های متعددی درخصوص خطرساز بودن این معادن ارائه کرد و در این راستا امروز دولت به نوسازی در معادن زغال‌سنگ، تجهیز آنها و آموزش نیروی انسانی تصمیم‌گیری کرده است. بهرامن تاکید کرد: فعالان بخش معدن باید دائم در حال آموزش باشند که در غیر این صورت، بر تولید و قیمت تمام‌شده تولیدات تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی با اشاره به حادثه سال گذشته معدن یورت استان گلستان، عامل اصلی آن را نبود آموزش کافی عنوان کرد.
رییس خانه معدن ایران یادآور شد: در این زمینه دو بسته حمایتی برای معادن زغال‌سنگ از جمله بسته حمایت یارانه‌ای و همچنین سند ایمن‌سازی معادن زغال‌سنگ با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال آماده‌سازی است.
این مقام مسوول در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرمایه‌گذاری خارجی انجام‌شده در بخش معدن، گفت: در پنج سال گذشته خانه معدن ایران با برگردان انگلیسی کردن قانون معادن، به‌روز‌رسانی قانون سرمایه‌گذاری کشور در بخش معدن و برگزاری سلسله‌نشست‌هایی در داخل و خارج کشور در این خصوص گام برداشته است. وی از برنامه‌ریزی تعریف استاندارد سرمایه‌گذاری در بخش معدن خبر داد و آن را پایه و اساس سرمایه‌گذاری در این بخش توصیف کرد.
بهرامن افزود: امروز سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط بیشتر از سرمایه‌گذاران بزرگ می‌توانند در بخش معدن موثر باشند که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام و کار جلب و جذب سرمایه‌گذاران آغاز شده است.
وی با انتقاد از اینکه قوانین موجود تامین‌کننده امنیت لازم برای سرمایه‌گذاران نیست، برای بازتعریف و تغییر این قوانین و انسجام بیشتر آنها‌ بر پرهیز از نگاه سلیقه‌ای و زودبازده بودن تاکید کرد. رییس خانه معدن ایران تصریح کرد: اگر بتوانیم 500 سرمایه‌گذار را در بخش معدن از خارج کشور جذب کنیم، دیگر نگرانی در این بخش نخواهیم داشت. بهرامن با تاکید بر فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ افزود: از طرف دیگر‌ تجهیزات ایمنی معادن زغال‌سنگ نظیر دستگاه‌های هشدار‌دهنده گازهای خطرناک، سیستم‌های ضدجرقه، تهویه مطلوب و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره‌های معادن به شدت ناکارا هستند و هر لحظه بیم آن می‌رود که با انفجاری مهیب یا ریزش سقف و دیواره‌ها، عده‌ای از کارکنان معدن در این انفجارها بسوزند و زیر ده‌ها تن سنگ و خاک مدفون شوند.