خطر بیخ گوش رییس‌جمهور آمریکا

پل منافورت، رییس پیشین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ‌ که از طرف دادگاه آمریکا با اتهام‌هایی مانند پولشویی یا پنهان‌کاری در رابطه با فعالیتش برای رییس‌جمهور پیشین اوکراین‌ و مانع‌تراشی در تحقیقات اف‌بی‌آی روبه‌رو شده، این اتهام‌ها را رد کرد.
علاوه بر پل منافورت، ریک گیتس، همکار او نیز با اتهام‌های مشابهی روبه‌رو شده‌است. هر دو نفر گذشته خود را تسلیم مقام‌های اف‌بی‌آی کردند و در دادگاهی در واشنگتن حاضر شدند. دادگاه در حال حاضر هر دو را در حصر خانگی قرار داده و برای منافورت ۱۰ میلیون دلار و برای گیتس، پنج میلیون دلار وثیقه تعیین کرده‌است. هر دو نفر با ۱۲ مورد اتهام روبه‌رو شده‌اند که از جمله آنها توطئه علیه ایالات متحده، توطئه با هدف پولشویی، انجام ماموریت برای کشور خارجی بدون ثبت رسمی، اظهارات دروغ و چند مورد اتهام مالی و بانکی دیگر است.
بنا بر مدارک ارائه‌شده از سوی دادگاه، در عین حال جرج پاپادو‌پولوس که متهم به دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی در مورد روابطش با روسیه شده، اتهام‌ها را پذیرفته‌است. پاپادو‌پولوس یکی از مشاوران پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ در امور سیاست خارجی بود که پیش‌تر و در ژوئیه بازداشت شد.
کیفرخواست‌های رسمی سه‌شنبه گذشته در ایالات متحده، نخستین از این دست در پی آغاز به‌کار رابرت مولر، مستشار ویژه تحقیقات در مورد پرونده اتهام‌های واردشده به روسیه، در ارتباط با دخالت در انتخابات آمریکا با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه آن‌ است. همزمان سخنگوی کاخ سفید در جلسه مطبوعاتی گفت تازه‌ترین رخدادها و کیفرخواست‌ها هیچ ارتباطی با رییس‌جمهور و ستاد انتخاباتی او و یا اقدامات این ستاد ندارد. سارا سندرز همچنین تاکید کرد کیفرخواست‌ها هیچ‌ شاهد و مدرکی مبنی بر ارتباط میان ستاد ترامپ و روسیه ارائه نمی‌کند.


واکنش توئیتری
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در نخستین واکنش خود به حصر خانگی منافورت و گیتس با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که اتهامات وارده به منافورت به سال‌ها قبل و پیش از آنکه او به ستاد انتخاباتی بپیوندد، مربوط می‌شود.
با این همه مطابق اسناد دادگاه اتهامات وارده به منافورت دوره‌ای را نیز که او برای ستاد انتخاباتی ترامپ کار می‌کرده، در‌بر می‌گیرد. ترامپ تا‌کنون در مورد اتهامات علیه پاپادوپولوس واکنشی نشان نداده است. تنها یک سخنگوی ترامپ به خبرنگاران گفته که پاپادوپولوس نقشی بسیار محدود در مبارزات انتخاباتی داشته است. ترامپ تا به حال هر گونه توافق غیرقانونی میان ستاد انتخاباتی خود با مسکو را رد کرده است. او در ادامه پرسیده بود چرا بر هیلاری متقلب و دموکرات‌ها تمرکز نمی‌شود و افزوده بود علاوه بر این، هیچ تبانی‌ای بین ستاد ترامپ و روسیه وجود ندارد.
چهره کلیدی
نام منافورت از مدت‌ها پیش در رابطه با این پرونده مطرح بوده و از او به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی نام برده می‌شود. منافورت سال‌ها پیش با آلگ دریپاسکا، مدیرعامل شرکت آلومینیوم‌سازی «روسال» که با کرملین ارتباط دارد، روابط تجاری تنگاتنگی داشت. هر چند رابطه کاری منافورت و دریپاسکا در نهایت به تیرگی انجامید.
کیفرخواست‌های مطرح‌شده علیه منافورت و گیتس، آنها را متهم کرده ‌است که ده‌ها میلیون دلار دستمزد از بابت کار برای ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهور‌ پیشین اوکراین که روابط نزدیکی با مسکو دارد، و نیز ستادها و احزاب مربوط به او، گرفته‌اند. یانوکوویچ در جریان اعتراضات اوکراین مقام خود را از دست داد و به روسیه رفت.
پل منافورت و ریک گیتس متهم شده‌اند که برای پنهان‌کردن این دستمزدها از مقام‌های آمریکایی، طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ اقدام به فریب‌‌کاری بانکی و پولشویی کرده‌اند. اسناد دادگاه نشان می‌دهد که به خاطر فروگذاری یا بیان اظهارات دروغ، متهم در روند تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد هرگونه رابطه یا تعاملات میان افراد حقیقی مرتبط با ستاد انتخاباتی و تلاش‌های دولت روسیه برای دخالت در روند انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶، مانع ایجاد کرده‌است.
مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا، در کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کرده بودند روسیه بی‌تردید در انتخابات آمریکا دخالت کرده و حملات سایبری آن کشور، تهدیدی بزرگ برای ایالات متحده است. دولت پیشین آمریکا، رسما دولت روسیه را متهم کرده بود که در راستای تاثیر گذاشتن بر نتیجه انتخابات‌ به سایت‌های نهادها و گروه‌های سیاسی حمله سایبری کرده است.
رابرت مولر طی ماه‌های گذشته و پس از آن‌که مستشار ویژه پرونده انتخابات شد، در حال انجام تحقیقات در مورد این اتهام‌هاست. مولر در عین حال به انجام تحقیقاتی در مورد اتهام‌های مربوط به جلوگیری از اجرای عدالت مشغول است. مقام‌های ارشد روسیه، از جمله ولادیمیر پوتین، اتهام‌ دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌اند.
منافورت، رییس وقت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، در سال 2016 از سمت خود در کارزار انتخاباتی کناره گرفت. بنا بر گزارش‌ها، او به ترامپ گفته بود به دلیل این که حضورش در ستاد انتخاباتی باعث تداوم حاشیه‌سازی برای نامزد حزب جمهوریخواه می‌شود، از این سمت کنار می‌رود. استعفای منافورت به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره نقش او در کمک به ویکتور یانوکوویچ، رخ داد.
پلیس فدرال آمریکا در ژوئیه خانه منافورت را هدف بازرسی قرار داده بود. وکیل ترامپ هفته پیش به نیویورک‌تایمز گفته بود هیچ نگرانی‌ای در این زمینه که منافورت ممکن است اطلاعاتی مخرب، در قبال معامله‌ای برای جلوگیری از محاکمه خود ارائه کند، وجود ندارد.
منافورت مدارکی به کمیته قضایی سنا و کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده‌‌است. بنا بر گزارش‌ها این مدارک، یادداشت‌هایی را از جریان دیدار دونالد ترامپ جونیور با یک وکیل مرتبط با مسکو در سال گذشته میلادی در بر می‌گیرند. پسر ترامپ ژوئیه گذشته همراه جارد کوشنر، داماد رییس‌جمهور آمریکا و پل منافورت، با یک وکیل روس که مدعی شده بود اطلاعات زیان‌آوری در مورد ستاد هیلاری کلینتون دارد، دیدار کرده بود. پسر ترامپ در بیانیه‌ای گفته بود حرف‌های وکیل روس مبهم و بی‌معنی بود و مشخص شد اطلاعات خاصی در اختیار ندارد.
آمارهای جدید فیس‌بوک در مورد «روس گیت»
نمایندگان فیس‌بوک، توئیتر و گوگل قرار است نتیجه تحقیقات خود در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به کنگره ارائه دهند. گفته شده پست‌های نفوذی روسیه در معرض دید ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی قرار گرفته‌اند. به گفته کمپانی فیس‌بوک در فاصله ژوئن ۲۰۱۵ تا آگوست ۲۰۱۷ حدود ۸۰ هزار پست با هدف تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط آژانس تحقیقاتی اینترنت سن پترزبورگ در این شبکه اجتماعی منتشر شده‌اند. این موسسه که به نام کارخانه ترول یا ارتش ترول شهرت دارد به دولت روسیه تعلق دارد و وظیفه اصلی‌اش نظارت، گردش و تولید محتوا در فضای مجازی است. ترول‌ها در اصطلاح اینترنتی به کسانی گفته می‌شود که با رفتار مخرب و ایجاد تشنج در فضای مجازی به دنبال تحریک کاربران و ایجاد تشنج هستند.
فیس‌بوک در آماری که برای ارائه به سنای آمریکا تهیه شده، گفته است پست‌هایی از این قبیل از طرف کاربرانی با پروفایل‌های جعلی تولید شده‌اند و در دو سال گذشته در معرض دید حدود ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی قرار گرفته‌اند.
طبق آمار‌های جدید، فیس‌بوک در آمریکای شمالی ماهانه ۱۳۶ میلیون کاربر فعال دارد. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجموعا حدود ۶۳ میلیون آمریکایی به دونالد ترامپ رای دادند. به گفته فیس‌بوک مطمئنا پست‌های فیس‌بوکی یاد شده به عنوان تبلیغ برای حدود 11 میلیون و 500 هزار کاربر آمریکایی قابل مشاهده بوده‌اند.
بیشتر این پست‌ها محتوایی تفرقه‌انگیز در مورد مسایل اجتماعی و سیاسی داشته‌اند؛ برای مثال در این پست‌ها تبعیض علیه سیاه‌پوستان در آمریکا تقبیح شده‌ اما همزمان به ترس و واهمه نسبت به مهاجرت مسلمانان به این کشور دامن زده شده است.
به گفته منابع آگاه، توئیتر نیز اخیرا ۲۷۵۲ حساب کاربری جعلی را که رد آن به روسیه می‌رسید، شناسایی کرده است. این رقم بسیار بیشتر از تعدادی بوده که تا‌کنون تصور می‌شده است. گزارش شده این حساب‌های جعلی که از سوی ارتش ترول روسیه هدایت می‌شده‌اند، مسدود شده و اسامی‌شان در اختیار نهادهای اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته است.
نمایندگان فیس‌بوک، توئیتر و گوگل قرار است هفته جاری نتایج تحقیقات خود را در مورد دخالت احتمالی روسیه در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا از طریق انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی، در مقابل کمیته ‌کنگره ارائه کنند.
نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش‌تر به این نتیجه رسیده بودند که دولت روسیه با تحت تاثیر قرار دادن کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری، نتایج انتخابات در آمریکا را به نفع دونالد ترامپ تغییر داده است. طبق گفته این نهادها هکرهای روسی در برملا کردن و انتشار ایمیل‌های کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در انتخابات، نقش داشته‌اند. همچنین گفته می‌شود به دستور دولت روسیه کمپینی علیه هیلاری کلینتون در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات به راه افتاد.
مسکو این اتهامات را رد کرده است. ترامپ نیز گفته است هیچ‌گونه همکاری میان ستاد انتخاباتی او و دولت روسیه وجود نداشته است. تحقیقات در این زمینه در حال حاضر توسط چندین نهاد آمریکایی جریان دارد.
لاوروف: مداخله روسیه در انتخابات آمریکا توهم است
وزیر خارجه روسیه دیروز گفت: اتهامات وارد شده به کشورش درخصوص مداخله در انتخابات آمریکا و اروپا خیال‌پردازی‌هایی است ‌که هیچ مدرکی پشت آنها نیست.
سرگئی لاوروف گفت: ما را نه فقط متهم به مداخله در انتخابات آمریکا بلکه انتخابات کشورهای دیگر بدون ذره‌ای مدرک کرده‌اند. وی افزود: به طور کلی هیچ محدودیتی برای خیال‌پردازی وجود ندارد.
این اظهارات او یک روز بعد از آن مطرح شد که واشنگتن اعلام کرد: نخستین اتهام‌ها در تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات آمریکا علیه سه دستیار سابق کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مطرح شده‌اند. همزمان پایگاه بیزینس اینسایدر گزارش داد: توئیتر بالغ بر ۳۶ هزار حساب مرتبط با روسیه را کشف کرده که در زمان تبلیغات انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا حدود 4/1 میلیون توئیت مرتبط با این انتخابات را منتشر کرده‌اند. شون ادگد، وکیل توئیتر که قرار است طی چند روز آینده در کنگره آمریکا حاضر شود، گفت: این شبکه اجتماعی ۳۶ هزار و ۷۴۶ حساب را کشف کرده که به انتشار اتوماتیک محتواهای مرتبط با انتخابات می‌پرداخته‌اند و حداقل یک مشخصه مورد استفاده ما برای ارتباط دادن به روسیه را داشته‌اند.