اطفاي حريق «جنگل ابر» در نصف روز


گروه اجتماعي: ديروز صبح بود که خبر آتش‌سوزي در يکي از ديدني‌ترين جنگل‌هاي ايران منتشر شد. جنگل ابر شهرستان شاهرود، منطقه در ميان حوزه استحفاظي استان گلستان و استان سمنان. هرچند تا لحظه تنظيم اين گزارش (بعد از ظهر روز سه شنبه) علينقي حيدريان، مديرکل منابع طبيعي و آبخيز داري استان سمنان در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» از مهار آتش‌سوزي خبر داده و اعلام کرده است که به درختان اين ناحيه آسيب جدي نرسيده است؛ اما اين اتفاق به مانند زنگ هشداري بود براي ساير نواحي جنگلي در کشور. 
هر سال هکتارها جنگل در استان‌هاي مختلف کشور در حريق مي‌سوزند. نواحي جنگلي ايران سال‌هاست که شاهد آتش‌سوزي‌هاي کوچک و بزرگ هستند. نتيجه اين آتش‌سوزي‌ها نابودي بخشي از پوشش گياهي در کشوري است که براساس آمارهاي جهاني جايگاهي خوبي در حفظ و نگهداري جنگل‌ها ندارد. تنها تفاوت اين حريق جنگل‌ها به نوع درختاني برمي‌گردد که در اين آتش‌سوزي‌ها از بين رفته است. جنگل ابر شهرستان شاهرود داراي بخشي از جنگل‌هاي هيرکاني به جاي مانده از دوران سوم زمين‌شناسي است که تاکنون به حيات خود ادامه داده‌اند. اين جنگل‌ها رويشگاه‌هاي وسيع از گونه‌هاي هيرکاني در کشورهاي اروپايي از بين رفته و تنها فسيل گياهان هيرکاني در آن کشورها باقي‌مانده است. براساس آموزه‌هاي علم زمين‌شناسي، قدمت جنگل‌هاي هيرکاني ۴۰ميليون سال برآورد مي‌شود. روز گذشته بود که برخي خبرگزاري‌ها اعلام کردند که محدوده جنگل ابر واقع در مرز استان‌هاي گلستان و سمنان دچار حريق شد. براساس اطلاعات رسيده چند هکتار از اراضي جنگل‌هاي ابر بر اثر آتش‌سوزي صبح سه‌شنبه (روز گذشته) در منطقه بمپوليچال شيرين‌آباد استان گلستان دچار حريق شد. همچنين صبح روز گذشته اعلام شد که طبق گزارش منابع محلي وزش باد برشدت شعله‌ها افزوده و ممکن است با تعلل مسئولان اين آتش‌سوزي به منطقه مجاور شيرين‌آباد هم نفوذ کند. در اين ارتباط ابوطالب قزلسفلو، مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گلستان در رابطه با اين اتش سوزي گفت که اين آتش سوزي در حوزه استحفاظي گلستان نبوده و مربوط به استان سمنان است. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود که مسئولان استان سمنان و شهرستان شاهرود تاکيد داشتند که آغاز اين آتش‌سوزي در بخشي از جنگل ابر بوده که متعلق به استان گلستان است. 
آماده‌باش براي کنترل حريق جنگل ابر
پيش از ظهر روز گذشته بود که مهدي استيري، بخشدار بسطام با اشاره به تشکيل ستاد مديريت بحران در فرمانداري ويژه شاهرود از حضور محمدرضا‌هاشمي، معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود در منطقه خبر داد و تصريح کرد: نيروهاي يگان حفاظت منابع طبيعي شهرستان و عده‌اي از مردم با محوريت دهياري براي اطفاء حريق به منطقه اعزام‌شده‌اند. استيري با بيان اينکه اين حريق در محدوده جغرافيايي استان گلستان منطقه علي‌آباد کتول رخ داده ولي مديريت اطفاي اين حريق برعهده يگان حفاظت از منابع طبيعي استان سمنان قرار دارد، افزود: اين جنگل به دليل جاذبه‌هاي بکر خود يکي از محل‌هاي تفريح گردشگران داخلي و خارجي محسوب مي‌شود لذا چند شب گذشته نيز براثر بي‌احتياطي گردشگران، حدود يک هزار مترمربع از جنگل ابر شاهرود دچار حريق شده بود که با تلاش مردم و مأموران يگان حفاظت از منابع طبيعي اطفا شد. استيري با اعلام اينکه تيم‌هاي اطفاي حريق هم‌اکنون در مناطق شيرين‌آباد جنگل ابر شاهرود و دشت شاد و تلوبين ميامي‌مستقرشده‌اند، تصريح کرد: وجود برگ‌هاي خشک در کف جنگل خطر شعله‌ور شدن آتش را بيشتر کرده است.
روز گذشته همچنين محمدرضا‌هاشمي، فرماندار شهرستان شاهرود در گفتگو با مهر ضمن تشريح حادثه آتش‌سوزي جنگل ابر شاهرود، با بيان اينکه اين آتش از سمت شيرين آباد استان گلستان اتفاق افتاده و نيروهاي امدادي و مردمي‌براي اطفاي حريق در منطقه حضور فعال دارند، ابراز داشت: از دو روز گذشته آتش در يک کيلومتري شيرين آباد شعله‌ور و مهار شد اما شب يکشنبه حدود ساعت ۱۲ شب بر اثر ورزش آب اين آتش مجددا شعله‌ور و هم‌اکنون شدت گرفته است. وي افزود: هم‌اکنون ۲۵ نفر از نيروهاي تيپ 10 محرم، ۱۵ نفر از دهياري ابر و ۱۵ نفر از اهالي شيرين آباد به کانون حادثه اعزام شدند و ساير دستگاه‌هاي اجرايي شهرستان از جمله آتش‌نشاني و منابع طبيعي نيز در حال آماده‌باش کامل هستند. هاشمي، فرماندار شاهرود با بيان اينکه دو تيم امدادي از هلال احمر نيز براي امدادرساني و پشتيباني دقايقي پيش به محل آتش‌سوزي اعزام شده، ابراز داشت: وسعت آتش‌سوزي حدود شش الي هفت هکتار برآورد مي‌شود که‌اميدواريم با کمک مردم شيرين آباد و شاهرود اين حريق به زودي مهار شود. وي ابراز کرد: به گفته مسئولان منابع طبيعي شاهرود درخت چنداني در منطقه ابر نسوخته و تلاش‌ها براي مهار آتش ادامه دارد.
پايان آتش‌سوزي بدون آسيب جدي به درختان
در همين ارتباط علينقي حيدريان، مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان که روز گذشته براي بررسي ابعاد آتش‌سوزي و خسارت وارده به جنگل ابر شاهرود وارد منطقه حادثه ديده شده بود، در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: اين آتش‌سوزي در يک کيلومتري روستاي شيرين آباد که از شب دوشنبه شدت گرفته بود با تلاش نيروهاي اداري و مردمي‌دو استان سمنان و گلستان، ظهر روز سه شنبه مهار شد. وسعت اين آتش‌سوزي هشت هکتار گزارش شد که خوشبختانه درختان منطقه آسيب چنداني نديدند و سالم هستند. حريق در پايين‌دست جنگل ابر و يک کيلومتري روستاي شيرين آباد رخ داده که از نظر حوزه استحفاظي منابع طبيعي در استان سمنان و از نظر مرز جغرافيايي در استان گلستان قرار دارد. مديرکل منابع طبيعي استان سمنان با بيان اينکه جنگل ابر با وسعت ۳۵ هزار هکتار قطعا از نظر پوشش گياهي براي دو استان حائز اهيمت است، ابراز داشت: به علت وجود برگ‌هاي خشک و وزش باد، حريقي که سه شب پيش مهار شده بود نيمه‌هاي شب دوشنبه شعله‌ور و شدت گرفت که خوشبختانه به‌طور کامل مهار شد.