97 میلیون متر مکعب تولید روزانه گاز ایران

وزير نفت گفت: ايران پس از چين گسترده‌ترين ناوگان حمل ونقل گازسوز جهان را در اختيار دارد و بيش از ۱۶ درصد خودروهاي گازسوز جهان متعلق به کشور ماست.
به نقل از شانا، بيژن زنگنه در افتتاحيه هفتمين همايش و نمايشگاه بين‎المللي دوسالانه خودروهاي گاز سوز آسيا و اقيانوسيه (آنگوا) افزود: اين همايش مي‌تواند همکاري نهادها و سازمان‌هاي ذيربط داخل ايران با فعالان اين صنايع در عرصه بين المللي فراهم کند.
سهم خاورميانه و اقيانوسيه از خودروهاي گازسوز؛ ۱۷ ميليون خودرو
زنگنه با اشاره به اين که ضرورت مديريت انرژي در سال‌هاي اخير بسياري از کشورهاي جهان را بر آن داشت تا از سوخت‌هاي جايگزين در بخش‌هاي مختلف صنعت به‌ويژه حمل و نقل استفاده کنند، تصريح کرد: وزارت نفت جمهوري اسلامي‌ايران هم از اوايل از دهه ۸۰ تلاش کرد تا با اتخاذ سياست‌هايي سهم سوخت‌هاي جايگزين بنزين و سوخت‌هاي مايع، از جمله سي ان جي را در سبد سوخت کشور اضافه کند.
وزير نفت يادآور شد: به همين دليل هم از حدود ۱۵ سال پيش راهبرد جايگزيني گاز طبيعي فشرده به عنوان سوخت پاک به جاي بنزين در خودروهاي کشور به اجرا در آمد.
وي با بيان اينکه در سال ۲۰۱۷ نزديک به ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو گازسوز در سراسر جهان تردد مي‌کنند که بيش از ۱۷ ميليون آن در آسيا و اقيانوسيه قرار دارد، افزود: از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۶ با توجه به تمرکز بيشتر منابع گازي و فعاليت بيش از ۶۰ درصد کاربران صنعت حمل و نقل گازسوز در آسيا و اقيانوسيه بيشترين رشد اين صنعت در اين منطقه رقم زده شده است.
توليد گاز ايران به هزار ميليون مترمکعب مي‌رسد
زنگنه با بيان اين که ايران با ۳۴ تريليون مترمکعب ذخيره گازي اثبات شده، بزرگترين دارنده ذخاير گازي جهان است، تصريح کرد: از سال ۲۰۱۳ تاکنون با وجود محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي‌توانسته است از طريق تکميل فازهاي جديد پارس جنوبي ظرفيت توليد گاز خود را به حدود ۸۵۰ ميليون مترمکعب در روز افزايش دهد.
وي با بيان اين که افزايش توليد گاز ايران ادامه خواهد داشت، افزود: توليد گاز ايران، در کمتر از يکسال و نيم آينده، از رقم هزار ميليون مترمکعب توليد روزانه (يک ميليارد مترمکعب در روز) عبور خواهد کرد.
ايران؛ دارنده دومين ناوگان بزرگ حمل و نقل گاز سوز دنيا 
وزير نفت با تاکيد بر اين که وجود ۳۴ تريليون مترمکعب ذخاير گازي در کنار زيرساخت‌ها و شبکه گسترده توزيع گاز نه تنها در شهرهاي بزرگ بلکه در سراسر کشور زمينه مناسبي را براي توسعه مصرف گاز در داخل کشور و جايگزيني آن با ساير فراورده‌هاي نفتي مايع فراهم کرده است، افزود: اين موضوع سبب شده است که توسعه صنعت سي ان جي به راحتي امکان پذير شود و مدنظر برنامه ريزان قرار گيرد.
به گفته وي، ايران پس از چين گسترده‌ترين ناوگان حمل و نقل گازسوز جهان را در اختيار دارد و بيش از ۱۶ درصد خودروهاي گازسوز جهان در ايران است.