مردم ایران به واژه‌های جدید عادت کرده‌اند این بار «کاتسا»

مردم ایران عادت کرده‌اند هر چند وقت یک‌بار، واژه نوینی را در زندگی روزمره خود شنیده و به‌کار برند. گفتمان، اصلاحات، داعشی، یزید و مهم‌تر از همه واژه «برجام» که یک‌شبه به ادبیات سیاسی کشور وارد شد و مورد استفاده همه اقشار جامعه قرار گرفت. این واژه‌ها تنها دلالت بر پدیده سیاسی خاصی ندارند؛ آن‌ها جزئی از زندگی مردم می‌شوند. مردم با این واژه‌ها جوک می‌سازند؛ با آن‌ها منظری می‌سازند که به‌وسیله آن به خوشبختی یا بدبختی خود می‌نگرند؛ در شوخی‌ها و دعواهای خود له یا علیه دیگری استفاده می‌کنند؛ در یک کلام باید گفت این واژه‌ها حامل بار معنایی‌ای می‌شوند که در ابتدای امر کسی تصورش را نمی‌کند.
اخیراً واژه دیگری شنیده می‌شود که احتمالاً به اندوخته مفاهیم روزمره مردم ایران افزوده خواهد شد. این واژه «کاتسا» است. کاتسا چیست؟
کاتسا قانون مدونی است که به‌منظور مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها تدوین شده است. به گزارش مشرق، سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۷ خرداد ۹۶، طرحی را که توسط «باب کروکر» رئیس کمیته روابط خارجی تدوین شده بود، با ۹۸ رای موافق به تصویب رساند؛ طرحی موسوم به «S722»یا «سیدا ۲۰۱۷» که محوریت اصلی‌ آن مقابله با آنچه اقدامات ثبات زدای ایران نامیده می‌شد، بود. این طرح که به سبب گستردگی دایره شمول، «تحریم‌های مادر» یا «سیاه‌چاله تحریم‌ها» نام گرفت، به جهت برخورداری از بار مالی حتماً باید مورد تایید مجلس نمایندگان آمریکا نیز قرار می‌گرفت؛ در نتیجه مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن بسط آن طرح و افزودن بندهای جدید به آن و انضمام دو کشور روسیه و کره شمالی، طرح «S722» را در بامداد چهارشنبه، چهارم مرداد ۱۳۹۶، با ۴۱۹ رای موافق و تنها سه رای مخالف، به تصویب رساند و نام آن را به «HR3364» تغییر داد. مطابق با قانون مزبور که به نام‌های«S722» یا «سیدا ۲۰۱۷» یا و«HR3364» یا «کاتسا» معروف شده است، مسئولان سپاه پاسداران و مرتبطان آن‌ها با ادعای واهی و مضحک حمایت از تروریسم در فهرست تحریم قرار می‌گیرند! آنچه در این طرح قابل تامل است، آنکه طبق بندی از آن، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در ذیل فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ و از طریق اداره «اُفک» وزارت خزانه‌داری آمریکا در ردیف سازمان‌های تروریستی، مورد تحریم قرار می‌گیرد.
این قانون رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند به فاصله حداکثر ۹۰ روز بعد از اجرایی شدن آن، تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاصی که در زمره مقامات، پرسنل یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند. با توجه به اینکه طرح کاتسا، ۱۱ مرداد ۹۶ به قانون تبدیل شده است، بنابراین زمان اجرایی شدن آن از روز ۹ آبان ۹۶ خواهد بود.


واکنش‌ها به کاتسا در میان مقامات جمهوری اسلامی بسیار گسترده بوده است. محمد جواد ظریف در واکنش به تصویب کاتسا گفته است: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، درباره فرارسیدن موعد اجرایی شدن قانون کاتسا گفت: اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد، نشان‌دهنده سوءنیت آن‌هاست، آمریکا از ابتدا به روح برجام اعتنایی نداشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزیر امورخارجه کشورمان افزود: آمریکایی‌ها در برخی موارد، مواد 26، 28 و 29 برجام را هم که ضرورت حفظ فضای مناسب برای انجام تعامل با ایران هست را خدشه‌دار و خلاف برجام عمل کردند. وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات آمریکا، اقدام متقابلی را با تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی انجام داد، گفت: هر زمان که منافع تضمین‌شده ما در برجام تامین نشود، در مورد برجام تصمیم خواهیم گرفت و این تصمیمی‌ است که هیات نظارت بر اجرای برجام باید اتخاذ کند.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات آمریکا، اقدام متقابلی را با تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی انجام داد، گفت: هر زمان که منافع تضمین‌شده ما در برجام تامین نشود، در مورد برجام تصمیم خواهیم گرفت و این تصمیمی‌ است که هیئت نظارت بر اجرای برجام باید اتخاذ کند.
ظریف در پاسخ به این سوال که اگر قانون کاتسا که به مادر تحریم‌ها مشهور است، اجرایی شود، مشخصاً چه اقدامی از سوی ایران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برای ما خیلی سروصدای آمریکایی‌ها مهم نیست، مهم این است که آیا ما از امکاناتی که در برجام هست بهره‌مند می‌شویم یا نه. وزیر امور خارجه افزود: آمریکایی‌ها به دلیل مقاومت مردم ایران و هوشمندی مقام معظم رهبری نتوانستند در برابر جمهوری اسلامی ایران کاری انجام بدهند؛ لذا با سر و صدا تلاش می‌کنند ناکارآمدی خود را جبران کنند. ظریف در پایان تاکید کرد: به این حرف‌ها نه ما توجه می‌کنیم و نه دنیا، هرگاه اقدامات آمریکا منافع تدوین شده ما در برجام را خدشه‌دار کنند، درباره‌اش تصمیم‌گیری می‌کنیم.
همچنین صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در واکنش به این قانون گفته است: اجرای «قانون کاتسا» به معنای تحریم نیروی مسلح رسمی یک کشور است و می‌توانند به بهانه همکاری دولت ایران با سپاه حتی دولت را تحریم کنند، وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی مسلح رسمی کشور ماست که در برهه‌های مختلف از کشور دفاع کرده است و دقیقاً به دلیل آنکه نقشه‌های داخلی و منطقه‌ای دشمنان را نقش بر آب کرده، مورد غضب آمریکا قرار دارد.
در همین حال، فرمانده کل سپاه در رابطه با اجرای طرح کاتسا گفته است: آمریکایی‌ها سعی دارند به بهانه توان دفاعی و موشکی ایران این طرح را علیه سپاه اجرا کنند؛ اگرچه ماهیت این طرح اقتصاد ایران را هدف گرفته و سپاه و توان دفاعی موشکی بهانه است و آن‌ها اقتصاد ایران را هدف گرفته‌اند. وی با بیان اینکه در این مقطع باید چند سوال از آمریکایی‌ها بپرسیم، ادامه داد: چطور شما انتظار دارید که ملت ایران دشمنی‌های شما را که با تمام وجود لمس کردند و بارها این چهره و خباثت‌های شما را دیده‌اند، چگونه بپذیرند توان و تجهیزات دفاعی خود را به میل و نظر شما تنظیم کند؟. مگر ایران و ایرانی چندبار باید شیطنت و فریب‌کاری شما را تجربه کند؟، مگر ملت ایران کودتای 28 مرداد، تجاوز به خاک طبس و جنگ هشت‌ساله را فراموش کرده است؟
با توجه به واکنش‌ها، به نظر می‌رسد که «کاتسا» تاثیر قابل‌توجهی بر روند زندگی مردم خواهد داشت. با این وصف، باید منتظر ماند و دید که مردم از این واژه چگونه در زندگی خود استفاده خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نمایشگاه مطبوعات از آثار سینمایی توقیفی گفت همچنان اختلاف ‌نظر وزارت خارجه و قوه قضائیه بر سر «دری اصفهانی» ادامه دارد قاسمی: با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند، ارتباط داریم سردار نجات: محسن آرمین بازجو بوده است ‍‍ رئیس قوه قضائیه: تشخیص موارد خلاف شرع توسط شورای نگهبان محدودیت زمانی ندارد مرجع حل اختلاف پرونده سپنتا نیکنام؛ شورای حل اختلاف قوا یا مجمع تشخیص مصلحت نظام؟ زنان عربستانی از ابتدای سال 2018 رسماً به ورزشگاه می‌روند تلاش می‌کنیم اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را با سرعت به جریان بیندازیم نوشته‌ای به بهانه سوختن و شهادت دو تن از پرسنل دکل حفاری 95 فتح در میدان نفتی رگ سفید «نادر فتوره‌چی» و «محمدرضا نیک‌نژاد» از جزئیات اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و روش‌های تازه فساد اقتصادی به «همدلی» گفتند شمخانی: واژه حصر واژه درستی نیست، آقایان در حصر نیستند حصری در کار نیست «احسان مازندرانی» آزاد شد این روزها تصویر یک مرد اهل خوی در اینستاگرام دست‌به‌دست می‌شود که از رئیس‌جمهور طلب استمداد دارد وعده جدید برای کاسپین پرداخت‌ها شروع می‌شود دلار و سکه کاهشی شدند مردم ایران به واژه‌های جدید عادت کرده‌اند این بار «کاتسا» اخراج از نظام ؟! ولی‌الله شجاع‌پوریان واکنش دوگانه؛ خلیج فارس و کوروش