چنبره «آلودگی» روی پایتخت

محسن پورعرب: رسیدن به‌روزهای سرد سال یک همراه همیشگی دارد؛ «آلودگی هوا». قصه پر غصه آلودگی هوا در کلانشهرها تبدیل به داستانی بی‌پایان شده که متأسفانه هنوز راه چاره‌ای برایش پیدا نشده است. امسال نیز با فرارسیدن پاییز و نزدیک شدن به‌روزهای سرد سال و به تبع آن وقوع پدیده وارونگی هوا، آلودگی هوا خیلی زودتر پرده از چهره برداشته و آسمان کلانشهرها را در شرایط ناسالم قرار داده است.
تداوم 7 روز هوای «ناسالم»
طبق گزارش‌های روزهای گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آسمان پایتخت 7 روز متوالی در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه» قرار داشته است. طبق این گزارش‌ها آلوده‌ترین روز دوشنبه 8 آبان با شاخص 123 بوده و پیش‌بینی شده این شرایط ادامه پیدا کند. علاوه بر این، از چهارشنبه هفته گذشته تا روز گذشته آسمان تهران در وضعیت خوبی به سر نبرده است.
قرار گرفتن شاخص هوا در وضعیت «ناسالم» زنگ خطری برای گروه‌های حساس جامعه از جمله زنان باردار، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی است. تداوم هفتمین روز هوای «ناسالم» در پایتخت تعداد روزهای آلوده تهران را در سال 96 به عدد 29 رسانده است. این وضعیت حجم گسترده‌ای از آلودگی را بر سر ساکنان پایتخت خراب کرده است.


آوار آلودگی هوا بر سر مردم
در همین باره لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره حجم ذرات معلق آلوده در هوا گفته است: «از روز چهارشنبه 3 آبان، هوای تهران از وضعیت استاندارد خارج‌شده و شاخص ناسالم برای گروه‌های حساس تا 9 آبان، 7 روز متوالی ادامه داشته است». بنا بر اظهارات وی، هر روز حدود 2 هزار تن ذرات آلوده‌ساز توسط وسایل نقلیه (85 درصد) و منابع ساکن (15 درصد) تولید می‌شود. بدین ترتیب طی
7 روز متوالی، 14 هزار تن ذرات آلوده در آسمان تهران محبوس شده است. وضعیت ناسالم هوا در پایتخت در حالی است که طرح‌های مقابله با این پدیده نیز نتوانسته درمانی بر این درد باشد.
شکست طرح‌های مقابله با آلودگی هوا
علاوه بر این سعید قیصر، مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور چندی پیش گفته بود: «دوربین‌های پلاک‌خوان در سطح شهر تهران نصب‌شده و این دوربین‌ها اطلاعات خودروهای فاقد معاینه فنی را برای صدور جریمه به پلیس ارسال می‌کنند». اظهارات سعید قیصر در رابطه با طرح LEZ در کنار اجرای طرح‌هایی چون برخورد با خودروهای دودزا از سوی راهنمایی و رانندگی پایتخت و همچنین توقف استفاده از سوخت مازوت در کارخانه‌های اطراف تهران نشان می‌دهد مدیران، کارهایی را برای خروج از این وضعیت تدارک دیده‌اند اما متأسفانه این راهکارها نتوانسته حال آسمان تهران را خوب کند.
بازگشت گرد و خاک
درحالی‌ که پایتخت‌نشینان در این روزها هوایی برای تنفس ندارند، پدیده آلودگی هوا برخی استان‌های کشور را تا حدی درگیر کرده که مجبور به تعطیلی مدارس شده‌اند. صبح روز گذشته پدیده نام‌آشنای گردوخاک قسمت‌های مختلف استان خوزستان را درنوردید. این پدیده به‌قدری سخت و نفسگیر بود که باعث تعطیلی مدارس چندین شهر از استان شد. بر همین اساس مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شهرهای آبادان، خرمشهر، هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و شادگان در نوبت صبح دیروز تعطیل اعلام شد. علاوه بر خوزستان، کردستان نیز وضعیت مشابهی دارد. در همین خصوص رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط‌زیست استان کردستان گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و نتایج به دست آمده در ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا، میزان ذرات معلق در شهر سنندج ۹ برابر استانداردهای زیست‌محیطی است و وضعیت هوای استان از نظر شاخص‌های کیفیت هوا ناسالم است. براساس اعلام اداره کل هواشناسی کردستان آلودگی هوا و وجود ریزگردها تا امروز ادامه خواهد یافت. در همین رابطه بر اساس تصمیم مدیریت بحران استان همه مدارس شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان، سروآباد، کامیاران، دهگلان و بانه در نوبت بعدازظهر روز گذشته تعطیل شد. همچنین تمام مقاطع تحصیلی (مهدکودک و پیش‌دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) در شهرستان مهران استان ایلام نیز در نوبت عصر روز گذشته تعطیل اعلام شد.