کاتسا تحریم اقتصاد ایران است

گروه سیاسی: موعد اجرای مادر تحریم‌ها علیه ایران دیروز فرارسید و وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای آغاز اجرای این تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد. مادر تحریم‌ها که به عنوان تحریم کاتسا نیز شناخته می‌شود (مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها) 4 مردادماه در مجلس نمایندگان و 6 مرداد در سنای آمریکا به تصویب 98 درصدی رسید. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز این رژیم بی‌سابقه تحریم علیه ایران را 11 مردادماه امضا کرد تا روند قانونی شدن آن اغاز شود. 90 روز پس از امضای ترامپ حالا با بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌ها رسما علیه ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد به منظور گنجاندن تحریم‌های مرتبط با «تروریسم» علیه مقام‌ها، مأموران یا وابستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دستورالعمل اجرایی این وزارتخانه را اصلاح کرده است.  دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان نهاد مسؤول اجرای تحریم‌های اقتصادی و تجاری در راستای سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا  می‌گوید این اصلاح را به منظور اجرایی کردن بند  105 (ب) از «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» (کاتسا) انجام داده است.  بند 105 کاتسا، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند ظرف 90 روز بعد از اجرایی شدن این قانون، اشخاص خارجی که مقام‌ها، مأموران یا وابستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشخیص داده می‌شوند را هدف تحریم‌های مرتبط با «تروریسم» قرار دهد. در بیانیه نهاد آمریکایی تصریح شده این قانون، بعد از چاپ در نشریه دولت فدرال آمریکا در روز سه‌شنبه 31 اکتبر سال 2017 (دیروز) اجرایی خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، رژیم تحریمی مادر تحریم‌ها یا همان کاتسا بی‌سابقه‌ترین بستر تحریمی علیه ایران است. بخش عمده‌ای از این تحریم مربوط به ایجاد محدودیت برای برنامه دفاع موشکی و سپاه پاسداران است. کارشناسان می‌گویند این تحریم‌ها به بهانه برنامه موشکی و سپاه پاسداران به دنبال آن است تا اقتصاد کشور را مورد هدف قرار دهد. در بخش مربوط به تحریم‌های موشکی و سپاه صراحتا قید شده است که همه افراد و شرکت‌هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقشی در برنامه موشکی ایران یا فعالیت‌های سپاه داشته باشند مورد تحریم قرار می‌گیرند. این تحریم حتی فراتر از این رفته و تصریح کرده تمام افراد و شرکت‌هایی که به نوعی با افراد و شرکت‌های همکار برنامه موشکی و سپاه در ارتباط باشند نیز مورد تحریم قرار می‌گیرند. بر اساس اظهارات کارشناسان، آمریکایی‌ها با این تحریم، بستری فراهم کرده‌اند تا دولت ایران را فلج و اقتصاد کشور را زمینگیر کنند.
سرلشکر جعفری: هدف آمریکا اقتصاد ایران است
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به آغاز اجرای تحریم کاتسا علیه ایران گفت که این تحریم تنها به دنبال هدف قراردادن سپاه و برنامه موشکی نیست بلکه می‌خواهد اقتصاد ایران را هدف قرار دهد. سرلشکر محمدعلی جعفری گفت ایران هم حجم موشک‌های خود را انبوه‌تر می‌کند و هم دقت و برد این موشک‌ها را افزایش خواهد داد. سرلشکر جعفری ظهر دیروز سه‌شنبه در همایش جهان بدون ترور که در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد با بیان اینکه ملت ایران امروز با همه وجود قدر توانمندی‌های دفاعی در عرصه‌های مختلف را می‌داند، گفت: امروز ملت ایران توان دفاعی و موشکی را مثل ناموس خود دوست دارد و به آن علاقه دارد. به گزارش تسنیم، فرمانده کل سپاه با اشاره به اجرای طرح کاتسا علیه ملت ایران، اضافه کرد: آمریکایی‌ها سعی دارند به بهانه توان دفاعی و موشکی ایران این طرح را علیه سپاه اجرا کنند، اگرچه ماهیت این طرح اقتصاد ایران را هدف گرفته و سپاه و توان دفاعی موشکی بهانه است و آنها اقتصاد ایران را هدف گرفته‌اند. سرلشکر جعفری تصریح کرد: آمریکایی‌ها مطمئن باشند هر چه فشار اقتصادی و تحریم را بیشتر کنند عزم ملت در توانایی دفاعی بیشتر خواهد شد و حجم موشک‌ها انبوه‌تر می‌شود و برد و دقت موشک‌ها نیز بیشتر می‌شود. فرمانده کل سپاه با اعلام اینکه ملت ایران خودش را برای امتحانات بزرگ‌تر آماده می‌کند، گفت: آنها باید منتظر تبعات اقدامات خود و به دنبال جمع کردن آبروی ریخته خود در دنیا باشند.
سرلشکر جعفری در حاشیه همایش «جهان بدون ترور»


در جمع خبرنگاران نیز گفت: وقتی آمریکا و غرب نظام جمهوری اسلامی ایران را با وجود تحریم‌ها و فشارهای متعدد همچنان در مسیر گذشته خود می‌بینند، می‌خواهند با استفاده از تجربه‌های گذشته و موفقیت‌های نسبی که به خیال خودشان در برجام به دست آوردند دوباره تحریم‌های اقتصادی را به بهانه توان دفاعی و موشکی علیه ایران اعمال کنند. وی ادامه داد: مردم ایران،‌ آمریکا را بخوبی می‌شناسند و به دلیل بدعهدی‌ها و فریبکاری‌های آنان اعتمادشان را به کلی نسبت به آمریکا از دست داده اند. سرلشکر جعفری با بیان اینکه فشارهای آمریکا برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره یا واداشتن ایرانیان به سازش موجب فریب خوردن ملت ما نمی‌شود، تصریح کرد: مردم ایران، مردمی غیرتمند هستند که اگر خون‌شان به جوش آید به بدترین نحو ممکن از متجاوزان انتقام می‌گیرند و امروز توان موشکی و دفاعی ایران همچون ناموس‌شان برای‌شان ارزشمند است. فرمانده کل سپاه درباره افزایش برد موشک‌های ایران، اظهار داشت: برد موشک‌های‌مان 2 هزار کیلومتر است که البته قابل افزایش است اما این توان و برد موشکی را برای جمهوری اسلامی کافی می‌دانیم چون بیشتر منافع و نیروهای آمریکایی در شعاع همین برد موشکی قرار دارد.