تاسیس دفتر حافظ منافع ایران در جده

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دستور کار اجلاس سه جانبه ایران،‌ روسیه و آذربایجان شامل موضوعاتی از قبیل مسائل دو جانبه،‌ منطقه، بین‌الملل و آخرین فعل و انفعالات هر سه کشور خواهد بود.
به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: مبارزه با تروریسم و چگونگی همکاری‌های در این زمینه نیز از موضوعات این اجلاس خواهد بود.
وی با بیان اینکه هیات‌های مهمان توسط مقامات عالی رتبه در سطوح عالی همراهی خواهند شد، برگزاری این اجلاس را فرصت بسیار خوبی عنوان کرد که در آن در مورد موضوعات جهان و منطقه بین سه کشور رایزنی‌های جدی و حتی تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد امکان میاتنجی گری بین حماس و دمشق گفت: ما با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند ارتباط داریم. علی رغم دیدگاه‌های مختلفی که ممکن است در برخی از حوزه‌ها با آنها داشته باشیم  .
وی در مورد این که یکی از اهداف سفر  نخست وزیر عراق به تهران میانجیگری  بین ایران و عربستان است گفت: فکر نمی‌کنم در خصوص موضوع  میانجیگری  بحث مشخص و روشنی در این سفر انجام شده باشد.
قاسمی با بیان اینکه صداهایی که از ریاض دریافت می‌شود ، صداهای متفاوتی است، گفت: گاهی مقامات این کشور صحبت از میانجیگری می‌کنند و سپس  آن را تکذیب می‌کنند. ما مشکلی برای حل و فصل برخی از مسائل موجود  بین کشورهای پیرامونی‌مان نداریم و آمادگی داریم که در یک محیط با ثبات‌تر و آرام‌تر زندگی کنیم و وضعیت جدیدی را  در منطقه رقم بزنیم ولی آنچه که از سوی عربستان مشاهده می شود مغایر با این روند است .
وی با اشاره به اختلاف سلیقه ها  و مواضعی که بعضا از سوی مقامات سعودی مشاهده می‌کنیم گفت: این موضع گیری ها تا حدود زیادی از واقعیت‌های موجود در منطقه  به‌ دور هستند و به نظر می رسد که بیشتر نگاه مقامات این کشور  به سمت کشورهای فرامنطقه‌ای است تا  استفاده از ظرفیت جمعی که در منطقه وجود دارد.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به خبر منتشر شده مبنی بر اینکه سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان در تهران و ریاض انتخاب شده است، چه زمانی دیپلمات‌های ایرانی و سعودی راهی دو کشور خواهند شد تا فعالیت‌های خود را آغاز کنند، گفت: براساس آنچه که امضا شده،‌ کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع دو کشور انتخاب شده است و قرار است در آینده دفتر حافظ منافع ما در جده ایجاد شود. زمان گشایش این دفتر و اعزام دیپلمات‌های ایرانی به جده مشخص نیست. تاریخ دقیقی در این ارتباط در نظر گرفته نشده و در زمانی که موضوع قطعی شد در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در مورد رویکرد ایران در قبال تحولات اخیر در منطقه اقلیم کردستان گفت: مواضع ما در مورد این تحولات روشن است و ما بارها گفته‌ایم حفظ تمامیت ارضی عراق یک اصل مسلم برای ماست و دیگر مجموعه مسائل عراق را نیز از این زاویه نگاه می‌کنیم.
قاسمی خاطر نشان کرد: متاسفانه همه پرسی در منطقه اقلیم علی رغم توصیه‌های مشفقانه‌ای که صورت گرفته بود انجام شد و این کار اشتباه و نابه‌جا بود. ما با توجه به نوع روابطی که با مردم اقلیم داریم علاقه‌مند بودیم که آنها از ورود به راه‌هایی که می‌تواند منجر به تضعیف و ایجاد مشکلاتی برای آنها شود، خودداری کنند اما هوس‌های افرادی مشخص که به مسائل منطقه کاملا اشراف ندارند و تحلیل دیگری از مسائل دارند، باعث شد که این همه پرسی انجام شود و مشکلاتی در داخل اقلیم برای مردم این منطقه ایجاد شود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این که طبق برخی اخبار منتشر شده در جریان سفر نخست وزیر عراق به ریاض دولت عربستان دعوتنامه‌هایی را به سران برخی از قبایل عراقی ارسال کرده و از آنها خواسته که با عربستان علیه ایران متحد شوند گفت: عربستان سعی می کند در روابط سایر کشورها با ایران اخلال ایجاد کند.
وی ادامه داد: ما رفتار عربستان را رصد می‌کنیم و اطلاعات لازم از اقدامات خصمانه که توسط مقامات سعودی در منطقه انجام می‌شود را در اختیار داریم. در رابطه با عراق با توجه به پیشینه روابط و ارتباطاتی که بین دو ملت وجود دارد ما با تمام گروه‌ها و اقوام مختلف در عراق در تعامل هستیم  و ارتباط خوبی با مجموعه‌ای از اقوام و گروه‌ها در عراق اعم از شیعه و سنی و عرب و کرد داریم. این ارتباطات در چارچوب روابط ما با دولت عراق تعریف می‌شود و در واقع یک بحث تاریخی و فرهنگی است که در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وی در مورد زمان سفر هیات‌های ایرانی و عربستانی به تهران و ریاض جهت بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور گفت: ویزا برای هر دو هیات صادر شده ولی تا آنجا که اطلاع دارم تا کنون سفری در این ارتباط انجام نشده است.
بهرام قاسمی در مورد بحث قره باغ گفت: از هرگونه تلاشی که منجر به کاهش نزاع و درگیری در این منطقه شود، استقبال می‌کنیم و از انجام اینگونه تلاش ها کوتاهی نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد دستور کار نشست آستانه 7 گفت: مین زدایی و همچنین مبادله زندانیان، کشته شدگان و مجروحان دو محور اصلی گفت‌وگو در نشست آستانه 7 است.
وی در مورد نشست اخیر ائتلاف ضد یمن در ریاض گفت: موضع ایران در ارتباط با مساله یمن روشن است و از همان ابتدا که تجاوز به این کشور آغاز شد هشدارهای لازم توسط ایران به کشورهای منطقه به خصوص کشورهایی که نقش اساسی در این تجاوز داشته‌اند، داده شد.
قاسمی در پاسخ به این که قرار است یک هیات کنسولی از انگلستان به تهران سفر کند گفت: رفت و آمد با مقامات انگلیس در حال انجام است، و در ماه‌های آینده تبادلات (هیات‌ها) زیادی بین لندن و تهران صورت خواهد گرفت.رایزنی و گفت‌وگو بین مقامات دو کشور در سطح خوبی در حال برنامه‌ریزی است.
وی در مورد نگاه وزارت خارجه به پرونده دری اصفهانی گفت: آقای دری اصفهانی عضو وزارت خارجه نبوده و توسط دستگاه‌های دیگری به ستاد برجام به عنوان مشاور معرفی شده‌ بودند. ایشان با بسیاری از سازمان‌های دولتی همکاری‌های جدی داشته‌اند و خدمات ارزنده‌ای را برای کشور به ارمغان آورده‌اند. وی در بحث بازگشت 1.7 دهم میلیارد به کشور و همچنین محموله طلا مشارکت داشتند و این موضوعات از جمله خدمات شایان ایشان بوده است.
وی در پاسخ به این که قرار بود برجام بستری برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران باشد گفت: وزارت خارجه با تمام توان در جهت کاهش تخریب‌هایی که از سوی آمریکا در مورد برجام انجام می‌شود،‌ حرکت می‌کند و تلاش دارد که اثرات بدعهدی‌ آمریکایی‌ها را کاهش دهد و اجازه ندهد که این بدعهدی‌ها و بدقولی‌ها در مسیر روان‌تری حرکت کنند.
قاسمی در واکنش به این که اخیرا بازرسان آژانس به تعدادی از دانشگاه‌های صنعتی ایران رفته‌اند و در مورد موضوع پایان نامه دانشجویان و اساتید رشته فیزیک اتمی سوالات و مطالبی را مطرح کرده‌اند، گفت: من ترجیح می‌دهم در مورد چیزی که نمی‌دانم صحبتی نکنم.