روحانی در دفاع از وزیر علوم: تعامل کرده ام نه معامله

«جهان صنعت»- پس از گذشت چندماه از شروع کار دولت دوازدهم بالاخره مجلس تکلیف کابینه را مشخص کرد. دیروز پس از برگزاری دو جلسه صبح و عصر مجلس و بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزرای پیشنهادی علوم و نیرو دو نفر از وزرای باقی مانده مجلس به وزارتخانه‌هایی که تاکنون با سرپرست اداره می‌شد، پیوستند. دیروز بهارستان‌نشین‌ها غلامی را با 180 رای و اردکانیان را با 225 رای به عنوان وزرای علوم و نیرو معرفی کردند. با وجود برخی مخالفت‌ها نسبت به غلامی اما رایزنی‌ها‌ و گعده‌های فراکسیونی جواب داد و او با رای کمتری نسبت به اردکانیان معرفی شد. وقتی بناست در مورد موضوعی مهم در مجلس تصمیم گرفته شود رایزنی‌ها میان نمایندگان و سه فراکسیون مجلس امری طبیعی است. وکلای ملت تا لحظه آخر تلاش می‌کنند اعضای دیگر فراکسیون‌ها را نیز با خود هم نظر کنند و این بار نیز همان شد که انتظار می‌رفت. دستورکار مجلس از یک هفته پیش مشخص بود چرا که نزدیک به سه ماه است بهارستان‌نشینان منتظر معرفی وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور و تصمیم‌گیری در مورد آنان بودند. هرچند این بار نسبت به معرفی 18 وزیر قبلی تب و تاب خاصی در بهارستان حس نمی‌شد اما به هر حال اکثر نمایندگان بر صندلی خود بند نمی‌شدند و مشغول گپ و گفت با روسای فراکسیون‌های مجلس بودند. این گفت‌وگوها تا زمانیکه رییس‌جمهور برای معرفی و دفاع از دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو به مجلس آمد ادامه داشت.
حمایت روحانی از دو وزیر پیشنهادی
هر چند روحانی برای حمایت از دو وزیر پشت تریبون قرار گرفت و صحبت‌هایش را با حمایت از غلامی آغاز کرد‌ اما صحبت‌هایش فقط به حمایت از دو وزیر ختم نشد و پای سیاست خارجی نیز به میان آمد.
روحانی در ابتدا در واکنش به موج مخالفتی که روزهای گذشته علیه وزیر علوم به راه افتاده بود و از شروطش با غلامی و اردکانیان سخن گفت و تاکید کرد که برای معرفی وزرایش تعامل کرده است و نه معامله. حسن روحانی خطاب به ملت ایران و دانشجویان و اساتید دانشگاه‎ها گفت که دولت راه خود را در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیر‌امنیتی بودن محیط دانشگاه، احترام به دانشجویان و آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه، ادامه خواهد داد و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد. رییس‌جمهور تاکید کرد به هرآنچه در انتخابات 92 و 96 راجع به محیط دانشگاه، امن بودن آن و نه امنیتی بودن آن، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجویان و اساتید، گفته بوده، وفادار است. روحانی همچنین در ادامه از شروطش برای انتخاب وزیر علوم نیز سخن گفت و با بیان اینکه از معیارهای وزیر علوم کوتاه نیامده اظهار داشت: اولین شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان و احزاب و جناح‌هاست. هیچ‌کس در دانشگاه و هیچ انجمن و جمعی در داخل دانشگاه نباید احساس بی‌پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید فکر کند که برای باقی امنیت است و برای او نیست. روحانی تاکید کرد که مبنای ما اعتدال بوده است و اکثریت باید حاکم باشند ولی اقلیت باید به طور کامل از حقوق خود برخوردار باشند. نه اسلام،‌ نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی‌دهند که در مسایل جزیی رو‌در‌روی هم بایستیم. اگر هم اختلاف‌های جزیی دو سال پیش جایز و مکروه بود، امروز باید بگویم که حرام است و گاهی گناه کبیره.


روحانی تصریح کرد: یکی از نکاتی که از آقای غلامی خواستم در دانشگاه مورد توجه قرار دهد این بود که دانشجوی ما باید صاحب علم و با صراحت باشد. اینکه بگوییم دانشجویی فارغ‌التحصیل شده است و کاغذی به عنوان مدرک دانشگاهی در دست گرفته است، این نمی‌تواند چندان موجب افتخار شود. آن روزی که دانشجوی ما در کنار مدرک دانشگاهی یک مهارت را یاد گرفته است، مراکز تولیدی ما این دانشجو را جذب خواهند کرد. این را به وزیر علوم پیشنهادی گفتم که دانشجو باید با تولید و خدمات ما متصل باشد. دانشجو از سال دوم باید مهارت یاد بگیرد و از سال سوم باید توانایی کار داشته باشد و بعد از دوره تحصیلش باید بتواند شغلی را برعهده گیرد.
روحانی در حمایت از وزیر پیشنهادی‌اش گفت: دکتر غلامی به عنوان شخصیتی مدیر،‌ متدین و انقلابی، بی‌تردید فضای دانشگاه ما را در همان مسیر سال 93 و 94 قرار خواهد داد. دانشگاه 96 با 93 متفاوت نخواهد بود، مسیر همان مسیر است.
پس از دفاع از وزیر پیشنهادی علوم نوبت به وزارت نیرو رسید تا حسن روحانی در دفاع از اردکانیان سخن بگوید. رییس‌جمهور با بیان این نکته که «همانطور که در وزارت علوم از امید سخن می‌گوییم، در وزارت نیرو بیشتر باید از تدبیر سخن گفت»، توضیح داد: یکی از مسایل مهم ما مساله آب در کشور است. از آب برای نیازهای ضروری، آشامیدن، ‌صنعت، کشاورزی و آبادانی کشور استفاده می‌کنیم.
وی افزود: همه می‌دانیم یکی از مسایل مهم امروز و فردای ما مساله آب است. در زمینه آب در کشور بعد از جنگ تحمیلی اقدام‌های فراوانی انجام شد تا آب مهار شود و پایدار بماند. در زمینه عرضه آب تقریبا بیشترین کارها انجام شده است. دورانی در جهان، دوره سد‌سازی بود. رقمی حدود 46 هزار سد بزرگ در جهان ساخته شد، حدود 23 هزار سدش در چین بود. ما هم بعد از جنگ سدهای فراوانی برای مهار آب ساختیم اما امروز دیگر این فضا مثل گذشته نیست.
روحانی با تاکید بر اینکه معضل آب، با تدبیر و هماهنگی و برنامه‌ریزی قابل حل است، گفت: بحث دولت دوازدهم و این مجلس نیست بلکه ما باید برای نسل آینده فکر کنیم چرا که موضوع آب میان نسلی است. برای همین است که می‌گویم وزارت نیرو، وزارت تدبیر است و باید برای اقلیم ایران در بلند‌مدت فکر کند. روحانی علت دعوت از اردکانیان برای این سمت را مهارت و تخصص و دانش او در مساله آب دانست و تاکید کرد که مشکل اول ما، مشکل آب است.
سخنرانی روحانی درباره بدعهدی آمریکا
رییس‌جمهور پس از دفاع از دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم به مجلس، دقایقی هم درباره بدعهدی آمریکا در قبال ایران در موضوع برجام سخنرانی کرد که با فریاد «مرگ بر آمریکا»ی نمایندگان همراهی شد. روحانی با اشاره به اینکه آمریکا به برخی از کشورهای شرق آسیا پیشنهاد مذاکره داده است، گفت: ‌مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تایید سازمان ملل رسیده است، پایبند نیستید! آمریکا با این شیوه‌ای که پیش گرفته است باید آینده تعهدات خود را نسبت به کشورهای دیگر کنار بگذارد. وی افزود: می‌گویند چرا ایران از نظر دفاع توانمند است؟ چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند؟ این مشکل شما آمریکایی‌هاست، ‌شما در منطقه امنیت عراق و ‌افغانستان را به هم ریختید. شما با آوردن تروریست‎ها، امنیت سوریه و لبنان را به هم ریختید.
مخالفت برخی اعضای فراکسیون امید با غلامی
اما دیروز از میان موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی مخالفت اعضای فراکسیون امید با غلامی مشهود بود. عبدالکریم حسین‌زاده و سیده‌حمیده زرآبادی نمایندگان اصلاح‌طلبی بودند که در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم سخن گفتند. به گفته این مخالفان شخصی که مدیریت دانشگاه همدان را بر‌عهده داشته و توان مدیریتی قابل توجه هم نداشته است و رضایت دانشجویان را هم همراه نداشته نمی‌تواند رضایت دانشجویان را برآورده کند. به اعتقاد این نمایندگان بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم نشان‌دهنده نگرش و رویکردی است که قادر به پاسخگویی نیست و خلا دانشگاه‌های نسل چهارم در آن دیده می‌شود. مخالفان در سخنان‌شان به رییس‌جمهور در خصوص چیدمان کابینه گلایه کردند و از عدم اجرای حرف‌ها و وعده‌های روحانی نیز سخن گفتند.
موافقت اکثریت نمایندگان ولایی با غلامی
این در حالی است که اکثر نمایندگان ولایی موافق این وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور بودند‌. اداره شدن این وزارتخانه با سرپرست یکی از دلایلی بود که موافقت نمایندگان با این وزیر پیشنهادی را به همراه داشته است. به گفته این نمایندگان وزارت علوم با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو منتظر تعیین‌تکلیف هست و غلامی نیز از درون وزارتخانه معرفی شده است که سلسله مراتب سازمانی را در حوزه دانشگاهی طی کرده‌اند و به مشکلات شهرستان‌ها و استان‌ها اشرافیت دارد. موافقان این وزیر پیشنهادی اشاره‌ای به ویژگی‌های برنامه غلامی نیز داشتند و در حمایت او از کارآفرینی در دانشگاه‌ها با توجه به بیکاری دانشگاهیان، حمایت از زیرساخت مناطق محروم، ارتباط بین دانشگاه و صنعت، پذیرش دانشجوی خارجی، تبدیل علم به فناوری و تقویت پارک‌های علم و فناوری جهت تجاری‌سازی سخن گفتند.
بعد از بیان اظهارات موافقان و مخالفان در خصوص وزیر پیشنهادی علوم، غلامی به دفاع از خود پرداخت. او سادگی،‌ صراحت و صداقت را سرمایه خود دانست و تاکید کرد: هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام.
غلامی با اشاره به رویکرد اصلی خود در دانشگاه، عنوان کرد: رویکرد اصلی من دانشگاه‌محوری بر مبنای عمل است و قطعا این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها بر انجام وظایف‌شان محقق خواهد شد. من فرزند انقلابم و برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب یعنی استقلال،‌ آزادی و جمهوری اسلامی می‌کوشم و سعی می‌کنم در چارچوب قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسوولیت علمی نسبت به تحولات جامعه حساس باشم.
وی اضافه کرد: دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی تضارب اندیشه و مکان اصلی رشد می‌دانم. آزادی‌های علمی و اجتماعی،‌ رعایت حقوق شهروندی، امنیت استاد و دانشجو،‌ فراهم آوردن محیط علمی با‌نشاط، لازمه حیات علمی دانشگاه است و دانشگاه را محل وحدت ملی تفاهم می‌داند که هر کس وارد آن می‌شود، باید ارتقای اخلاقی یابد.غلامی همچنین خاطر‌نشان کرد: با وجود آنکه برآمده از جریان اصلاحات هستم، معتقدم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌توانند دور یک میز با تکیه بر قانون، حق و مدارا بنشینند و برای ایران بکوشند. تلاش می‌کنم گوش شنوا برای نقدها و حرف‌ها باشم و چشم بر حقیقت نبندم. در این مدت جلسات فراوانی با فراکسیون‌ها، اساتید و دانشجویان داشتم و نقدها و نگرانی‌ها را در رسانه‌ها و تشکل‌ها دنبال کردم. با عمده این نقدها احساس همدلی می‌کنم. اگرچه براساس پیشینه‌ام خود را مصداق آن نمی‌دانم.وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به برنامه‌ای که تقدیم نمایندگان کرده، اظهار کرد: این برنامه ماهیت عملیاتی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی و بر تحقق اهداف آموزشی و نظام پژوهشی استوار است. علاوه بر اخذ نظرات صائب اساتید در نشست حضوری با روسای 13 دانشگاه سطح اول کشور، از تجارب آنها بهره برده‌ام‌. رویکرد برنامه‌هایم بر مبنای اسناد فرادستی و مستخرج از مصوبات مجلس بوده و برای اجرا حتما راهکارهای عملی و کارگروه‌های تخصصی ساماندهی خواهد شد تا اجرایی شود.غلامی توسعه تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی، صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت آنها در کمک به دانشگاه‌ها به ویژه در جامعه دانشجویی را از مهم‌ترین رئوس برنامه‌های خود دانست و افزود: با توجه به رشد قابل توجه دانشجویان دختر فرصتی به جامعه داده شده تا زنان در توسعه نقش‌آفرینی کنند و این مساله اهمیت زیادی دارد. از طرفی ایجاد فضای ضابطه‌مند،‌ امن‌سازی محیط دانشگاه برای رونق دادن به فعالیت‌های قانونمند فرهنگی،‌ اجتماعی و سیاسی و اجتناب از برخوردهای سیاسی با رویکرد امنیتی از دیگر برنامه‌های من است. هیچ تشکلی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت روبه‌رو باشد. وی ادامه داد: تاکید بر محوریت قانون، تعامل و تفاهم همگانی و توسعه اجتماعی و کاستن از نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها برنامه دیگری است که برای محیط آموزشی کشور دارم. بدیهی است دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه دارای جامعیت،‌ شفافیت و راهگشاست. به پیوندهای هم‌سنگ اجتماعی،‌ اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی برای نشاط علمی اعتقاد دارم.
مخالفت نمایندگان با عدم تطابق برنامه های اردکانیان با اسناد بالادستی
بعد از وزیر پیشنهادی علوم نوبت به اردکانیان، وزیر پیشنهادی علوم رسید. اظهارات نمایندگان در مخالفت با این وزیر در خصوص برنامه‌هایی بود که به مجلس ارائه کرده است. به گفته نمایندگان تنها ۴۲ درصد از برنامه‌های این وزیر با اسناد بالادستی مطابقت دارد. به این ترتیب عدم برنامه‌ریزی او برای تخصیص آب مطابق الگوی کشت و انجام تمهیدات لازم برای پروژه‌های آب‌شیرین‌کن می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد‌ و تنش آبی ایجاد کند. نمایندگان مخالف معتقدند باید برنامه جامعی برای مدیریت منابع آب، خاک و پسماندها وجود داشته باشد و بدون اجماع و تعامل سازنده نمی‌توان به توسعه پایدار دست یافت.
حمایت موافقان از برنامه جامع اردکانی
اما برعکس مخالفان این وزیر پیشنهادی، موافقانش از برنامه جامع و کامل او سخن گفتند و معتقدند فردی می‌تواند چنین برنامه‌ای بنویسد که از شرایط گذشته و حال آب و برق کشور اطلاع داشته باشد. موافقان صیانت از ذخایر آب کشور، جبران تراز آب‌های زیرزمینی، توجه به اقتصاد آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف آب و برق، بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب و برق، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر، اولویت‌بندی طرح‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سهم بخش خصوصی، انتقال فناوری ساخت تجهیزات داخلی و صادرات آنها را از جمله برنامه‌های اردکانیان برشمردند و در ادامه از اجماع و اذعان مدیران بخش آب و برق بر ویژگی‌های فردی و تخصصی اردکانیان در داخل و خارج کشور سخن گفتند.بالاخره روحانی بعد از دوماه با قیل و قال برخی نمایندگان وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را معرفی کرد. هر‌چند مدت زیادی است که رییس‌جمهور گزینه مورد نظر خود برای وزارت نیرو را انتخاب کرده و برنامه‌هایی که او برای اداره این وزارتخانه ارائه کرده، مورد پذیرش رییس‌جمهور قرار گرفته است اما به دلیل عدم انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت علوم، معرفی گزینه برای وزارت نیرو هم به تعویق افتاد تا دولت همزمان بتواند پیشنهادهای خود را برای این وزارتخانه‌ها به مجلس ارائه کند. اکنون نیز با اعتماد مجلس به این وزرا عمل به برنامه‌ها از اولویت اصلی دولت و البته وکلای ملت خواهد بود چرا‌که در فرآیند رای اعتماد نه این بار بلکه معرفی وزرا در شروع کار دولت دوازدهم نیز هماهنگی مجلس با دولت مشهود است و این تعامل خوب بین دولت و مجلس باید محصول مناسبی برای حل مشکلات کشور و جامعه در عرصه‌های مختلف باشد. به هرحال اکنون نوبت به ادامه کار دولت است تا مطالبات مردم و وعده‌های انتخاباتی خود را متناسب با وزارتخانه‌های مربوط عملی کند.