مجلس به عملکرد صدا و سیما اعتراض کرد؛

گروه فرهنگ- هفته گذشته رسانه ملی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با دعوت از دو کارشناس، موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد را بررسی کرد‌؛ برنامه‌ای که واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت و موجب تعجب بسیاری از بینندگان و منتقدان شد‌. کارشناسان این برنامه که در قالب میزگرد و مناظره تهیه شده بود، نه تنها در اظهارنظرهایی همسو یکدیگر را تایید می‌کردند، بلکه از اعضای شورای نگهبان بودند و بنا بر گفته آیت‌الله یزدی از آنجا که رای شورای نگهبان با اجماع صورت گرفته در نتیجه این افراد به آن رای مثبت هم داده‌اند! حالا پس از گذشت چند روز از پخش این برنامه عضو ناظر در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما در قوه مقننه می‌گوید درباره ورود صداوسیما به موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام از سازمان صداوسیما گزارش خواسته‌اند و منتظر توضیح این سازمان در این رابطه هستند‌.
ماجرای سپنتا نیکنام و ورود یکجانبه رسانه ملی
چند روزی است که موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد و نادیده گرفتن آرای مردم این شهر واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است؛ از اظهارنظر فعالان سیاسی در هردو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا تا واکنش‌های مردم در فضای مجازی‌. در این بین صداوسیما باز هم با پخش برنامه‌ای بار دیگر موجب واکنش و تعجب همگان و در مواردی حتی دستمایه طنز در فضای مجازی شد‌. در برنامه‌ گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ٢ سیما که به بحث تصمیمات اخیر شورای نگهبان به‌خصوص موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد اختصاص داشت، آیت‌الله مدرسی‌یزدی، یکی از فقهای شورای نگهبان و علیزاده عضو حقوقدان شورای نگهبان حضور داشتند‌. در این برنامه‌ برخلاف تمام میزگردهای مشابه که مهمانان باید از جریان‌های مختلف فکری و سیاسی باشند، دو مهمان هر دو موافق تصمیم شورای نگهبان بودند و یکدیگر را تایید می‌کردند‌.
از سوی دیگر آن‌طور که آیت‌الله محمد یزدی گفته، تفسیری که شورای نگهبان از قانون شوراها ارائه کرده و مبنای حکم دیوان عدالت اداری برای تعلیق عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد شده، در شورای نگهبان با اجماع صورت گرفته است‌. بر این اساس هم آیت‌الله مدرسی یزدی و هم آقای علیزاده به آن تفسیر یا نظر اصلاحی بر قانون شوراها، رای مثبت داده‌اند!


این دو مهمان که در طول برنامه استدلال‌های سست و مثال‌های اشتباه را بدون حضور منتقد مطرح می‌کردند، در پایان ضمن تایید یکدیگر از مجری برنامه نیز بابت هدایت خوب میزگرد تشکر کردند‌.
حالا سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی در واکنش به انتقاد افکار عمومی نسبت به ورود یک‌طرفه و جانبدارانه صداوسیما در مورد موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد می‌گوید: «در این رابطه از سازمان صداوسیما گزارش خواستیم و هم‌اکنون نیز منتظر هستیم که سازمان صداوسیما در این رابطه توضیح دهد‌.»
عضو ناظر در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما در قوه مقننه در گفت‌وگو با ایلنا، گفته است: «ما در شورای نظارت بر عملکرد سازمان صداوسیما مسایل را مدنظر قرار داده و در ادامه گزارشی که از سوی سازمان صداوسیما در این رابطه به شورای نظارت ارائه خواهد شد را مورد بررسی قرار خواهیم داد‌.»
نماینده ناظر در شورای نظارت بر عملکرد سازمان صداوسیما درباره محتوای گزارشی که از این سازمان درخواست شده گفت: «ما از صداوسیما خواستیم که توضیح دهد فرآیند تهیه و پخش این برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد چه بوده است چراکه گاهی در برنامه‌های زنده اتفاقاتی رخ می‌دهد که مدیریت پس از آن حائز اهمیت است‌.»
نماینده اصولگرای فریمان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا علت عدم دعوت از دو طرف بحث به عنوان موافقان و مخالفان ابلاغیه شورای نگهبان مورد پرسش قرار گرفته است، گفت: «به هر حال این موضوع هم مطرح شده اما علاوه بر آن برخی موضوعات دیگر نیز ذکر شده است‌.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید هر موضوع را در سطح خود ببینیم بیان کرد: «نباید با بزرگنمایی مسایل به بررسی و تبیین امور بپردازیم، بلکه باید هر بحث را در جایگاه خود ارزیابی کنیم‌.
به نظر می‌رسد این مساله آنچنان که باید در مجلس مدیریت نشد و شاید اگر مدیریت بهتری در سطح مجلس انجام می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید‌.»
عضو ناظر در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما در قوه مقننه در پاسخ به این سوال که روند طرح سوال و ارائه گزارش از سوی صداوسیما چگونه خواهد بود، گفت: «غالبا گزارش‌گیری‌های ما به این صورت است که سازمان ظرف یک ماه باید به سوالات مطرح شده پاسخ دهد و با توجه به اینکه درخواست در یکی دو روز اخیر انجام شده قاعدتا ظرف یک ماه آینده پاسخ صداوسیما را دریافت می‌کنیم‌.»
قاضی‌زاده‌هاشمی در پایان با بیان اینکه ادامه پخش چنین برنامه‌هایی متوقف شده، تاکید کرد: «صداوسیما پس از آنکه از آنها گزارش خواستیم روند ورود به این مساله را
متوقف کرد‌.»
تخم دوزرده رییس اسبق صداوسیما
این در حالی است که رییس اسبق سازمان صداوسیما که از چهره‌های مطرح شده اصولگرایان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری هم بود، با انتقاد از این اتفاق در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «شورای محترم نگهبان به وظیفه شرعی و قانونی خود در مورد لغو عضویت آقای سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد رای داده است‌. آن را محترم بشماریم و اجازه دهیم که آنان به‌دور از مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی، وظیفه‌شان را به درستی انجام دهند‌.
تعجب من از این است که دستگاه‌های تشخیص مصلحت که خوشبختانه در کشور کم هم نیستند، در تشخیص این مصلحت واضح تعلل می‌کنند؟ ضرورت احترام به افکار عمومی به‌ویژه مردم متعهد یزد (مسلمان و زرتشتی) که براساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای سپنتا رای داده‌اند، بهترین دلیل در تایید عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد است‌. به اعتقاد من حفظ حرمت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و در سطح جهانی بالاترین مصلحت نظام است‌.
جامعه را به سمت دوقطبی‌های کاذب سوق ندهیم و برای بوق‌های تبلیغاتی جهانی سوژه و لقمه آماده فراهم نکنیم‌. ضمنا مسلمان‌ها در شوراهای شهری چه تخم دو زرده‌ای برای مردم کردند که حالا یک زرتشتی نمی‌تواند؟»
حال باید دید آیا صداوسیما یا به تعبیری رسانه ملی برای پخش برنامه‌هایی از این دست که سابقه‌ای طولانی دارد پاسخگو خواهد بود و تاثیری خواهد داشت یا خیر‌.