ـوضیح درباره تخلف میلیاری احمدی نژاد

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه تمام کارهای تعاونی فرشتگان را یک نفر انجام می‌داده است،‌ گفت: در اینجا سوءاستفاده‌های شخصی صورت گرفته و رقم آن از 700 میلیارد بیشتر یا کمتر تخمین زده شده که ‌این میزان در حال کارشناسی است. حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهردار شهرک صدرای استان فارس و اعضای شورای شهر این استان و اینکه‌ آیا احکام آنها صادر شده است، اظهار داشت: برخی از کارمندان و شهردار سابق این استان تخلفاتی انجام دادند که در دادگاه بدوی برای 11 نفر حکم صادر شده و با توجه به نوع اتهام از 3 سال تا 15 سال حبس در نظر گرفته شده است؛ البته در این پرونده مجازات‌های دیگری هم نظیر انفصال دائم یا موقت، جزای نقدی، رد مال و... در نظر گرفته شده است که قابل تجدیدنظر خواهی است. اگر حکم قطعی شد با جزئیات آن را بیان می‌کنم. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره ‌اینکه مهدی طارمی قراردادی بسته که مشخص شده‌ این قرارداد صوری بوده و حالا با توجه به‌اینکه پرسپولیس دولتی است آیا دادسرا یا سازمان بازرسی به‌این موضوع ورود می‌کند، تصریح کرد: دادستانی به‌این پرونده‌ها ورود پیدا می‌کند و اگر این فرض‌هایی که گفتید و با قرارداد صوری و جعلی برداشت شود، تحت عنوان اختلاس مطرح می‌شود و اگر رخ بدهد، می‌شود ورود پیدا کرد. اگر دولتی هم باشد سازمان بازرسی و مدعی‌العموم می‌تواند ورود پیدا کند. اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره قطعی شدن حکم دری اصفهانی - فرد مرتبط با تیم مذاکره کننده هسته‌ای- و اینکه‌ آیا وی برای تحمل دوران محکومیت به زندان رفته یا خیر، گفت: ایشان دو پرونده داشته؛ یک پرونده جاسوسی بوده که به 5 سال حبس محکوم شده و اعتراض کرد و در نهایت تایید شد. قبل از اینکه‌ این حکم ابرام شود ایشان در رابطه با پرونده مالی در زندان بود که ‌این حکم قطعی شد، حکم قطعی به زندان ابلاغ شد و الان در حال تحمل کیفر است.
سپنتا نیکنام
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال ایسنا اعلام کرد که رای ماهیتی دیوان عدالت اداری درباره عضو زرتشتی شورای شهر یزد هنوز اعلام نشده است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که مدعی شد دری نجف‌آبادی توسط سیف رئیس بانک مرکزی برای حضور در تیم مذاکره‌کننده معرفی شده، گفت: ما حتما اطلاع نداریم که آقای سیف می‌خواسته اطلاعاتی را به بیگانگان بدهد یا خیر و اینکه فرد در یک تشکیلات رفته تا به دشمن اطلاعاتی بدهد و از اول این‌گونه بوده یا بعدا به‌این کار مشغولیت پیدا کرده، مشخص نیست و وقتی فردی معرفی می‌شود معلوم نیست جاسوس است یا جاسوس خواهد شد. قرینه‌ای بر اینکه آقای سیف در این پرونده نقشی داشته وجود ندارد و اثبات هم نشده، اما اگر قرینه‌ای باشد که کسی معاونت داشته یا خیر را دنبال می‌کنیم. سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده قائم مقام تولیت آستان قدس نیز گفت: این پرونده چندین متهم دارد و چند نفر نیز در بازداشت هستند. البته خود قائم مقام خارج از کشور است اما به دنبال شناسایی و برگرداندن اموال هستیم و این پرونده در مرحله دادسراست. محسنی‌ اژه‌ای همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عدم اجازه به رئیس دولت اصلاحات برای حضور در جلسه بنیاد باران مورد خاصی بوده یا خیر، توضیح داد: این مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و من از جزئیات خبر ندارم. آنها هم گفته‌اند که محدودیت جدیدی نبوده و ممکن است کم و زیاد شود. وی در رابطه با پرونده 4 هزار میلیاردی محمود احمدی‌نژاد و اینکه آیا قوه‌ قضائیه به آن ورود می‌کند یا خیر، گفت: اگر دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور به تخلفی برسند آن را به بالاترین دستگاه مربوطه می‌فرستند. دیوان محاسبات نیز خود دادسرا و کارشناس دارد و اگر علاوه بر تخلف، جرمی هم وارد شده باشد به دستگاه قضا می‌فرستد و اگر تشخیص ندهد قوه‌ قضائیه خودش رسیدگی نمی‌کند.
همدستان زنجانی


سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص خروج یک عکاس به رغم اینکه ممنوع الخروج بوده، گفت: عکاسی بود که ممنوع الخروج شده بود، دادستان متوجه می‌شود با وجود اینکه ممنوع الخروج بوده از کشور خارج شده، گویا معاونان یا مدیرکل‌های وزارت اطلاعات نامه‌ای به قسمت گذرنامه نیروی انتظامی می‌نویسند و در آن نامه می‌گویند با توجه به ‌اینکه قاضی کشیک در دسترس نیست و سفر آن فرد ضروری است، به استناد این نامه مسئول مربوطه اجازه دهد فرد خارج شود که‌این کار خلاف قانون بوده که متعاقب این موضوع دادستان موضوع را به دادسرای نظامی منعکس می‌کند و الان نمی‌دانم موضوع در چه وضعیتی است. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری به کجا رسیده گفت: در بازداشت هستند و پرونده‌شان در دادسرا در حال رسیدگی است. معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه با توجه به‌اینکه قاضی مقیسه از بابک زنجانی نقل کرده که پول دارد و نمی‌دهد و از سوی برخی از مردم این گمان می‌رود که بابک زنجانی قلدری می‌کند و قرار است اعدام نشود، آیا قوه قضائیه قصد ندارد تاریخ اعدام را اعلام کند، پاسخ داد: حکمی که صادر و قطعی می‌شود برای اجراست و قوه قضائیه قصد ندارد احکامی که قطعی شده را اجرا نکند. حکم ایشان در حال اجرا است. اینکه گفته می‌شود پول دارد و نمی‌دهد، هنوز به‌این موضوع نرسیدیم نه می‌توانیم بگوییم دارد و نه می‌توانیم بگوییم که ندارد. این جمله‌ای که شما نقل کرده‌اید را نمی‌دانم ایشان گفته یا خیر ولی هنوز به ‌اینجا نرسیدیم. محسنی‌اژه‌ای افزود: از آبان سال گذشته یک همکاری بین قوه قضائیه، بازپرسی، دادستان و وزارت اطلاعات صورت گرفته است، هنوز مشخص نشده که‌ایشان در خارج از کشور پول دارد یا ندارد و در مورد زمان اعدام هم نمی‌توان زمان تعیین کرد چرا که شما ببینید پرونده دو متهم دیگر داشت که چند جلسه هم برگزار شد. آیا قابل پیش‌بینی بود که ‌این رسیدگی‌ها چه میزان صورت می‌گیرد و به چه میزان نیاز به حضور آقای زنجانی است. من شنیدم که گفته می‌شود حکم دادگاه آن دو متهم دیگر صادر شده، من با قاضی مقیسه صحبت کردم و گفت که هنوز حکم صادر نشده و پرونده سنگین است. سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: قاضی مقیسه پایان رسیدگی‌ها را اعلام کرده ولی حکم صادر نکرده است. اگر هم ایشان خودش همکاری کند، همان‌گونه که در رای دیوان ذکر شده، می‌تواند از تخفیفات قانونی استفاده کند.