لاریجانی: در موضوع سپنتا نیکنام منطق شورای نگهبان با منطق ما متفاوت است

طاهری- پرونده عضویت سپنتا نیکنام  که حکم تعلیق عضویت وی در شورای شهر یزد از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده بود همچنان در کانون توجه مسئولان و رسانه ها قرار دارد.دراین باره نماینده زرتشتیان در مجلس از وعده روحانی برای پیگیری این پرونده خبر داد و رئیس مجلس نیز در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد. با این حال سخنگوی شورای نگهبان معتقد است که «ابلاغیه شورای نگهبان درخصوص خلاف شرع بودن این مسئله پیش از انتخابات به مجلس و دولت ارجاع داده شده و متاسفانه آن ها اجرا نکردند». به گزارش ایسنا، لاریجانی  در پاسخ به تذکری درباره موضوع سپنتا نیکنام گفت: تفسیر شورای نگهبان با استناد به اصل۴ قانون اساسی آن است که می تواند درباره قوانینی که مسیر قانونی‌اش را طی کرده اظهارنظر کند لذا بعد از اظهار نظر طبیعتا آن موضوع از مسیر کار خارج می شود. وی توضیح داد: محل کلام ما با شورای نگهبان در این موضوع است که وقتی در اصول قانون اساسی آمده است که شورای نگهبان ۱۰ روز زمان برای اعلام نظر نسبت به قوانین مجلس و مطابقت آن با قانون و شرع دارد و حتی در صورت کمبود فرصت می تواند ۱۰ روز دیگر تمدید کند رئیس مجلس می تواند نظر  قطعی‌اش را به دستگاه‌های اجرایی اعلام کند. این بدان معناست که سازوکار اصل ۴ در اصول دیگر تعبیه شده است. لذا در این صورت اظهار نظر مجدد معنا ندارد. رئیس قوه مقننه اضافه کرد: از طرف دیگر اگر استدلال شورای نگهبان را بپذیریم، شورای نگهبان می تواند مطابق اصل ۴ ، قوانین ابلاغ شده را رد کند که در این شرایط فلسفه وجودی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اصلاح موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان از بین می‌رود چون ممکن است شورای نگهبان به موردی بر بخورد و با استدلالش بگوید اشکال شرعی وجود دارد و از آن طرف ما اصرار به آن مصوبه کنیم تا مجمع تشخیص آن را بررسی  و نهایتا تصویب کند. وی افزود: به نظر می‌رسد در این جا یک تفاوت برداشت وجود دارد که باید در کلیت کشور این مسئله حل شود. وی افزود: اگر فرض کنیم که استدلال شورای نگهبان درست است بازهم باید این موضوع به مجلس اعلام شود تا قانون را تغییر دهد نه این که در جای دیگری آن را وضع کنند. این موضوع باید حل شود. منطق شورای نگهبان با منطق ما متفاوت است. دو برداشت متفاوت وجود دارد که باید حل شود.
 پیگیری رئیس‌جمهور برای رفع حکم تعلیق سپنتا نیکنام
در همین حال اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس با اشاره به حضور حسن روحانی در جلسه علنی روز گذشته گفت: در گفت‌وگویی که با رئیس جمهور داشتم دیدگاه وی را درباره موضوع سپنتا نیکنام جویا شدم و ایشان ضمن ابراز ناراحتی از موضوع گفتند که در حال پیگیری برای حل آن هستند. نماینده زرتشتیان افزود: آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم به پیگیری های انجام شده اشاره کردند و گفتند که به زودی نتایج این اقدامات اعلام خواهد شد.
کدخدایی: شورای نگهبان ابلاغیه را پیش از انتخابات به مجلس و دولت ارجاع داده بود


در همین حال عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با کیهان گفت: این شورا پیش از انتخابات اردیبهشت 96 نظر خود را درباره حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر اعلام کرده و ابلاغیه آن را به مجلس و دولت ارجاع داده بود که متأسفانه آن ها اجرا نکردند. کدخدایی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در حالی که سپنتا نیکنام در دوره قبل شوراها عضو شورای شهر یزد بوده، حضور وی در این دوره خلاف شرع تشخیص داده شده است، تصریح کرد: «این اختیار را قانون اساسی به فقهای شورای نگهبان اعطا کرده است که هرگاه در مواردی تشخیص‌شان بر خلاف قانون بود می‌توانند از نظر و تشخیص اولیه خود باز گردند. سخنگوی شورای نگهبان همچنین اسناد و مدارکی را منتشر کرد که براساس آن آیت ا... جنتی در نامه ای در تاریخ 26فروردین امسال به رئیس جمهور  درباره نامزدی غیر مسلمانان در مناطقی که اکثریت مردم آن مسلمان هستند تذکر داده و آن را خلاف شرع دانسته بود.