اظهارات اژه ای درباره طارمی، مهدی جهانگیری و جاسوس هسته ای

سخنگوی قوه قضاییه در یکصدوبیستمین نشست خبری خود، به ارائه اطلاعاتی درباره پرونده‌های مهم قضایی پرداخت و به پرسش‌های متعدد نمایندگان رسانه‌ها درباره پرونده های مهدی جهانگیری، مهدی طارمی، جاسوس هسته ای و خروج یک عکاس نهاد ریاست جمهوری از کشور پاسخ داد.
نقش وزارت تعاون در ماجرای موسسات مالی
به گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ابتدای یکصد و بیستمین نشست خبری خود ضمن ارائه شرح مفصلی از روند رسیدگی به پرونده صندوق های فرشتگان و کاسپین به بیان توضیحاتی درباره شرکت‌های تعاونی اعتبار‌ی پرداخت و اظهار کرد: در یک مقطع زمانی وزارت تعاونِ وقت به شرکت‌های تعاونی اعتباری مجوز داد و متأسفانه هیچ نظارتی هم بر آن ها نشد و آن ها بر خلاف اساسنامه خودشان و برخلاف قوانین و مقررات با دریافت سپرده‌های زیاد از مردم مشکلاتی را برای مردم و دستگاه‌ها به‌وجود آوردند که تا الان ادامه دارد.
رقم دقیق سوءاستفاده شخصی در موسسه فرشتگان هنوز مشخص نیست


وی همچنین درباره روند ایجاد مشکل در موسسه فرشتگان توضیح داد: در مؤسسه فرشتگان عملاً  همه کار‌ها بر عهده یک نفر بوده است و مسئولان آن همه کار‌ها را به یک نفر واگذار کرده بودند و تا الان اجمالاً مشخص شده سوءاستفاده شخصی در این زمینه صورت گرفته است که رقم دقیق آن هنوز مشخص نیست. البته این کسری صرفاً به دلیل این سوءاستفاده نیست؛ چون بخش عمده‌ای از این کسری به خاطر سود زیادی است که این مؤسسه به سپرده گذاران پرداخت می‌کرده، این سود‌ها ۳۰ درصد به بالا بوده و از اصل پول مردم به عنوان سود به سپرده گذاران پرداخت می‌شده است.
شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی در دادسراست
 اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی خاطرنشان کرد: این پرونده در دادسراست و هنوز به دادگاه نرفته است.
مهدی جهانگیری فعلا بازداشت است
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری  گفت: ایشان فعلاً هنوز در بازداشت هستند و پرونده شان در مرحله رسیدگی در دادسرایی در کرمان است.
نمی‌توانیم بگوییم بابک زنجانی پولی ندارد یا دارد
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که اعلام شده بابک زنجانی گفته پول دارم و نمی‌دهم، آیا قوه قضاییه قصد ندارد حکم بابک زنجانی را اجرا کند و اگر قصد دارد زمان آن چه وقت است، گفت:  قوه قضاییه به هیچ وجه قصد ندارد احکامی را که قطعی شده اجرا نکند. الان هم حکم ایشان در حال اجراست و این که ایشان پول دارد و نمی‌دهد، واقعیتش این است که ما هنوز به این موضوع نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم بگوییم نامبرده پولی ندارد و متأسفانه نمی‌توانیم بگوییم که دارد. اژه‌ای افزود: وزارت اطلاعات یک وقتی گفتند که اگر در اختیار ما باشد، ما این کار را انجام می‌دهیم؛ اما از آبان سال گذشته تاکنون دقیقاً یک سال گذشته است و یک همکاری بسیار تنگاتنگی بین قوه قضاییه، بازپرس مربوط، دادستان و وزارت اطلاعات برای این که اموال متهم را شناسایی کنند، صورت گرفته است و چندین بار متهم را خواسته‌اند ولی تا الان مشخص نشده که ایشان پولی در خارج دارد یا خیر.
در دادگاه و دادسرا چیزی مبنی بر این که آقای سیف می‌دانسته دری اصفهانی اطلاعاتی را غیرمجاز به دیگران می‌دهد اثبات نشده است
 خبرنگار دیگری  پرسید:  شنیده شده برخی جاسوس‌هایی که تا الان دستگیر شده‌اند، به طور مستقیم وارد تیم هسته‌ای نشده اند و گفته می‌شود آقای دری اصفهانی توسط آقای سیف به تیم هسته‌ای معرفی شده. آیا این اقدامات سهواً صورت گرفته یا عمدی بوده است و در این زمینه پرونده ای تشکیل شده یا خیر که اژه ای در پاسخ گفت : این که آقای سیف می‌دانسته این فرد می‌خواهد اطلاعاتی را به بیگانه بدهد و با این نیت این فرد را معرفی کرده است، چنین چیزی نیست و دادگاه و دادسرا حتماً‌ به این مطلب نرسیده‌اند. اگر قراین و شواهدی باشد که نشان دهد فردی معاون یا شریک جرم است، قطعاً دادستان دنبال می‌کند ولی چیزی در این پرونده در این خصوص مطرح نبوده است.
 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت حکم دیوان عدالت اداری برای عضو زرتشتی شورای شهر یزد یادآور شد: دیوان عدالت اداری هنوز به این موضوع ماهیتی رسیدگی نکرده است و در همان حد صدور دستور موقت است.
قائم مقام سابق آستان قدس خارج از کشور است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده قائم مقام سابق آستان قدس اظهار کرد: این پرونده چندین متهم دارد و افرادی در این پرونده بازداشت هستند. خود آن قائم مقام هم متأسفانه خارج از کشور است و برای شناسایی و برگرداندن اموالی که در خارج از کشور و داخل است، دارند تلاش می‌کنند. پرونده هنوز در دادسراست و به دادگاه نرفته است.
احتمال ورود سازمان بازرسی و دادستان به  پرونده  طارمی
 اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که مهدی طارمی با پرسپولیس قراردادی بسته که احیانا جعلی و صوری است و از آن جایی که تیم پرسپولیس تیم دولتی است، آیا دادستانی یا سازمان بازرسی به این پرونده ورود کرده، گفت: اگر چنین چیزی باشد که دولتی باشد و با یک قرارداد صوری و جعلی و غیرواقعی بخواهند پولی را برداشت کنند، جنبه اختلاس پیدا می‌کند. البته من فرض می‌گویم و از آن چیزی که شما می‌گویید الان هیچ خبری ندارم؛ ولی بدیهی است که اگر دولتی باشد، هم بازرسی کل کشور و هم دادستان می‌توانند ورود کنند.
حکم جاسوس موساد در مرحله تجدید نظر خواهی است
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که هفته گذشته دادستان تهران از صدور حکم اعدام یک جاسوس عامل موساد خبر داد؛ اگر امکان دارد بفرمایید پرونده این فرد جاسوس که  برایش حکم اعدام صادر شده، توسط کدام ضابطان قضایی به جریان افتاده و درباره فعالیت این جاسوس توضیح دهید؛ بیان کرد: ایشان به اتهام جاسوسی محکوم به اعدام شده؛ البته این حکم قابل تجدیدنظرخواهی است و باید در دیوان عالی کشور تجدید نظر خواهی شود. پرونده را وزارت اطلاعات شناسایی و دنبال کرده و تحقیقاتی که درباره این پرونده صورت گرفته، زیر نظر قاضی و توسط کارشناسان و بازجویان وزارت اطلاعات بوده؛ لیکن پرونده هنوز قطعی نشده و تا آن جا که می‌دانم تازه حکم صادر شده و هنوز مرحله تجدید نظر خواهی طی نشده است.
ماجرای خروج یک عکاس نهاد ریاست جمهوری از کشور
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که شنیده شده عکاس نهاد ریاست جمهوری که بنابر دلایل قضایی ممنوع الخروج بوده، توانسته با همکاری برخی نهاد‌های مربوط ازمرز خارج شود گفت: این که با کجا بوده را من دقیقا نمی‌دانم؛ اما می‌دانم با توجه به اتهاماتی که داشت ممنوع الخروج شده بود و دادستان متوجه می‌شود ایشان با این که ممنوع الخروج بوده به خارج از کشور رفته است. وی افزود: دادستانی پیگیری می‌کند و معلوم می‌شود به ظاهر یکی از معاونان و یا یکی از مدیرکل‌های وزارت اطلاعات نامه‌ای را به نیروی انتظامی و بخش مربوط به اداره گذرنامه می‌نویسد  که با توجه به این که این فرد می‌خواهد به خارج از کشور برود و سفر وی نیز ضروری است و الان به قاضی کشیک و ... دسترسی ندارند (البته من نقل به مضمون می‌کنم) به استناد این نامه مسئول مربوط در ناجا اجازه خروج به او می‌دهد که البته خلاف بوده و نباید این کار را می‌کردند و متعاقب این، دادستانی این موضوع را به دادسرای نظامی تهران منعکس کرده است.
محدودیت های رئیس دولت اصلاحات ممکن است پس از 3 ماه برداشته شود یا برداشته نشود
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براعمال محدودیت‌هایی برای رئیس دولت اصلاحات افزود: این پرونده مربوط به دادگاه ویژه روحانیت است و من از جزئیات آن اطلاعی ندارم. گفته‌اند که این محدودیت‌ها مثل سابق است و ممکن است پس از سه ماه برداشته شود یا برداشته نشود.