بازگشت نفت 60 دلاری پس از 15 ماه به بازار؛

گروه انرژی- پس از 15 ماه بالاخره بازار رنگ نفت 60 دلاری را بار دیگر به خود دید. با این افزایش قیمت هر چند به نظر می‌رسد مقاومت اوپک و روسیه بر سر تداوم اجرای تمدید توافق وین و استمرار کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک جواب داده است اما تحلیلگران از تداوم سیر صعودی گرانی بهای طلای سیاه در بازار به‌عنوان یک تهدید یاد می‌کنند. در طول سه ماه گذشته تعداد دکل‌های حفاری فعال در صنایع نفت و گاز آمریکا و کانادا پس از نزدیک به یک‌سال افزایش در نهایت سیر نزولی به خود گرفت و هر هفته تعداد بیشتری از تعداد دکل‌های فعال حفاری آمریکا کاسته می‌شود و این یعنی تداوم سیر صعودی قیمت نفت اما پرسش اینجاست که آیا با تداوم افزایش قیمت نفت در سطوح بالاتر از 60 دلار، بازهم عوامل تضعیف‌کننده قیمت نفت در موضع ضعف باقی خواهند ماند؟ در شرایط فعلی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در مهار افزایش افسار‌گسیخته تولید نفت آمریکا از میادین غیرمتعارف و به اصطلاح شیل‌اویل پایین ماندن قیمت طلای سیاه بوده و متاثر از این کاهش قیمت‌ها می‌توان در اجرای برنامه افزایش تولید شیل‌اویل‌ها در آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان اختلال ایجاد کرد. علاوه بر این یکی از دیگر از تهدیدهای افزایش قیمت نفت در بازار، اقتصادی شدن اجرای بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای غیراقتصادی در صنایع نفت و گاز جهان بوده یعنی با ظهور نفت 60 تا 80 دلاری، اجرای پروژه‌های حفاری در آب‌های عمیق اقتصادی و موجه خواهند شد. براساس اعلام مدیرعامل آرامکوی عربستان سعودی در طول یک‌سال گذشته تاکنون حدود یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید در صنایع نفت جهان به حالت تعلیق درآمد که بدون شک پایین ماندن قیمت نفت مهم‌ترین دلیل تعلیق اجرای این پروژه‌ها بوده است. از سوی دیگر هرچند سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار درآمدهای نفتی کشورهای تولید‌کننده و صادرکننده نفت را کاهش می‌دهد اما نباید فراموش کرد در دوره پایین ماندن قیمت‌ها، کشورهایی همچون ایران، عربستان و عراق به دلیل در اختیار داشتن مزیت تولید نفت ارزان‌قیمت‌تر می‌توانند در بازار جولان دهند و وضعیت تقاضاها در بازار را به نفع انواع نفت‌خام‌های خود تغییر دهند؛ جایی که نفت‌خام‌هایی که هزینه تولید بالایی دارند همچون شیل‌اویل‌ها یا تولید نفت از چاه‌های عمیق و فراساحلی عملا قدرتی برای عرض اندام نخواهند داشت.
لبخند نفت 60 دلاری
در آخرین معاملات جمعه هفته گذشته با حمایت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفتی از تمدید توافق کاهش تولید و با افت دلار از بالاترین مقادیر سه ماهه خود، قیمت‌های نفت حدود دو درصد جهش کرد. به گزارش رویترز، روز جمعه با حمایت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفتی از تمدید توافق کاهش تولید و با افت دلار از بالاترین مقادیر سه ماهه خود، قیمت‌های نفت حدود دو درصد جهش کرد و قیمت بنچ‌مارک جهانی نفت، برنت به بالای ۶۰ دلار افزایش یافت. براساس اعلام دبیر اوپک، عربستان سعودی و روسیه، قبل از دیدار سیاستگذاری ۳۰ نوامبر، حمایت خود را از تمدید توافق کاهش تولید به رهبری اوپک به مدت ۹ ماه بیشتر از موعد اصلی اعلام کردند. توافق فعلی اوپک و تولیدکنندگان مهم دیگر تا ماه مارس ۲۰۱۸ معتبر است. قیمت نفت‌خام روز جمعه با 9/1 درصد یا 14/1 دلار افزایش در 44/60 دلار به ازای هر بشکه تثبیت شد. قیمت این بنچ‌مارک نفتی قبلا در اواسط روز رکورد 53/60 دلار برای هر بشکه را هم ثبت کرده بود که بیشترین میزان آن از ژوئیه ۲۰۱۵ و بیش از ۳۵ درصد بالاتر از حداقل قیمت ۲۰۱۷ این شاخص نفتی بود که در ژوئن ۲۰۱۷ به آن دست یافته بود. نفت‌خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا جلسه خرید و فروش را با 26/1 دلار یا 4/2 درصد افزایش به پایان رساند و در قیمت 90/53 دلار برای هر بشکه تثبیت شد. این شاخص نفتی در طول این جلسه معاملات رکورد 98/53 دلار برای هر بشکه را برای خود ثبت کرد که بالاترین میزان آن از اوایل مارس تا‌کنون است. این هفته قیمت نفت برنت 6/4 درصد رشد کرد و به سومین سود هفتگی متوالی خود دست یافت. نفت آمریکا هم این هفته 7/4 درصد به قیمت خود افزود. قیمت‌های نفت در شرایطی نزدیک به بالاترین سطح امسال خود معامله می‌شوند که نشانه‌هایی از محدودتر شدن بازار دیده می‌شود، تجدید حمایت‌ها از توافق کاهش تولید اوپک و تنش‌های عراق باعث تقویت قیمت‌ها شده است هرچند روز جمعه اعلام آتش‌بس بین نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگ کرد، نگرانی‌ها را تا حدودی کاهش داد.
نفت سبک و سنگین ایران گران شد


به گزارش «جهان‌صنعت»، در معاملات هفتگی منتهی به 20 اکتبر 2017 (دوم آبان‌ماه 1396) قیمت انواع نفت‌خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران در بازار با افزایش بالغ بر یک دلاری همراه شده است.
بر این اساس قیمت هر بشکه نفت‌خام سبک صادراتی ایران با یک دلار و 32 سنت در محدوده 56 دلار و 83 سنت و بهای هر بشکه نفت‌خام سنگین صادراتی کشور هم با یک دلار و 25 سنت در محدوده 54 دلار و 55 سنت دادو‌ستد شده است. از سوی دیگر در ادامه جهش قیمت طلای سیاه در بازار از ابتدای سال 2017 تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت‌خام سنگین صادراتی ایران 49 دلار و 90 سنت و متوسط قیمت هر بشکه نفت‌خام سبک صادراتی ایران به 50 دلار و هشت سنت رسیده که رسیدن متوسط قیمت نفت ایران به بیش از 50 دلار یک حدنصاب تازه و جدید برای نفت ایران در سال 2017 به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود با تداوم وضعیت فعلی عرضه و تقاضا در بازار و پایبندی کشورهای عضو و غیر‌عضو اوپک به توافق کاهش تولید وین شاهد افزایش بیشتر قیمت طلای سیاه در بازار باشیم.