کره‌شمالی هسته‌ای را نمی‌پذیریم

جیمز ماتیس به کره‌شمالی هشدار داد به عملی خطا دست نزند زیرا آمریکا به سرعت و با شدت جواب خواهد داد‌. وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد کشورش کره‌شمالی دارای قدرت هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد‌.
جیمز ماتیس هشدار داد تداوم برنامه‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی، باعث تضعیف امنیت منطقه می‌شود‌. وزیر دفاع آمریکا همچنین به پیونگ‌یانگ هشدار داد که اقدامات نظامی کره‌شمالی هیچ‌گونه تاثیری بر ائتلاف میان کره‌جنوبی و آمریکا نمی‌گذارد چون چنین دیپلماسی‌ای زمانی که از سوی یک نیروی نظامی معتبر حمایت شود، بسیار موثر است‌.
وی هشدار داد: کره‌شمالی نباید دست به اشتباه بزند‌. هرگونه حمله به آمریکا یا متحدانش شکست می‌خورد‌. هرگونه استفاده از تسلیحات اتمی از سوی کره‌شمالی با واکنش قاطع نظامی گسترده پاسخ داده می‌شود‌.
ماتیس همچنین در این سفر از منطقه مرزی میان دو کره دیدار کرد و گفت هدف آمریکا جنگ با کره‌شمالی نیست بلکه هدفش قانع کردن رهبر کره‌شمالی برای دست کشیدن از زرادخانه‌های هسته‌ای‌اش است‌. وزیر دفاع کره‌جنوبی نیز ایده استقرار تسلیحات تاکتیکی اتمی در شبه‌جزیره کره را به‌عنوان واکنشی به پیشرفت‌های اتمی کره‌شمالی رد کرد اما گفت: ائتلاف آمریکا و کره‌جنوبی این توانایی را در پاسخ دادن به کره‌شمالی دارد حتی اگر مورد حمله اتمی از جانب این کشور قرار گیرد‌.


جیمز ماتیس همچنین گفت که رفتار کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی هیچ راهی را برای پذیرش موضع اتمی این کشور باز نگذاشته و ما نمی‌توانیم کره‌شمالی اتمی را بپذیریم‌.
وزیر دفاع آمریکا همچنین به این مساله اشاره کرد که برنامه‌های تسلیحاتی کره‌شمالی تقویت‌کننده موضع دفاعی این کشور نیست‌. اگر این کشور در موضع کنونی خود ثابت‌قدم بماند، دست به اقدامی غیرسازنده می‌زند‌. این کشور موضع امنیتی و ثبات در شبه‌جزیره کره را تضعیف می‌کند‌. تنش میان کره‌شمالی و آمریکا پس از یکسری آزمایش‌های اتمی و موشکی از سوی پیونگ‌یانگ شدت گرفته است‌. آژانس اطلاعات آمریکا هم گفته کره‌شمالی تنها چند ماه به توانایی حمله به آمریکا با تسلیحات اتمی فاصله دارد‌.
رییس‌جمهور کره‌جنوبی نیز پس از دیدار و گفت‌وگوی جمعه گذشته خود با جیمز ماتیس گفت استقرار نیروها و تسلیحات استراتژیک آمریکا در منطقه شامل پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز شبه‌جزیره کره بازدارندگی موثری در مقابل تهدیدهای کره‌شمالی محسوب می‌شود‌.
صدها هزار نفر قربانی جنگ در شبه‌جزیره
براساس گزارش جدید سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، بروز درگیری در شبه‌جزیره کره می‌تواند صدها هزار نفر را در روزهای آغازین بکشد حتی اگر از تسلیحات هسته‌ای استفاده نشده باشد‌. به نوشته روزنامه چاینا مورنینگ‌پست، در این ارزیابی ۶۲ صفحه‌ای که برای قانونگذاران آمریکایی فرستاده شده است، می‌خوانیم: با توجه به تراکم جمعیت در شبه‌جزیره کره، درگیری نظامی می‌تواند روی ۲۵ میلیون نفر از ساکنان هر دو طرف مرز از جمله دست‌کم ۱۰۰ هزار شهروند آمریکایی تاثیر بگذارد‌.
این گزارش همزمان با تشدید تنش‌ها میان آمریکا و کره‌شمالی بر سر افزایش آزمایش‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای رهبر کره‌شمالی و افزایش جنگ لفظی میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ انجام شده است‌. وزیر دفاع آمریکا گرچه هشداری شدیداللحن به کره‌شمالی داد اما تاکید کرد آمریکا همچنان دیپلماسی را به‌عنوان گزینه مناسب برای حل این بحران پیگیری می‌کند‌.
گرچه آمریکا می‌گوید همه گزینه‌های نظامی روی میز است اما این گزارش جزییات تلخی را از پیامدهای وقوع یک درگیری تشریح می‌کند‌. کره‌شمالی می‌تواند به صدها هزار یگان توپخانه‌ای خود برای حمله به سئول اکتفا کند و در این صورت حتی اجرای یک حمله پیشدستانه هم برای جلوگیری از وقوع کشتارجمعی غیرممکن می‌شود‌.
در این گزارش آمده است حتی اگر کره‌شمالی تنها از مهمات متعارف استفاده کند بین ۳۰ هزار تا ۳۰۰ هزار کشته در روزهای اول وقوع درگیری بر جای می‌ماند‌. علاوه بر این، درگیری فوق می‌تواند به سرعت به ورود نیروهایی از کشورهای همسایه شامل چین، ژاپن و روسیه بینجامد‌. در ادامه این گزارش آمده است: چنین درگیری‌‌ای همچنین می‌تواند به مشارکت گسترده نظامیان آمریکا در شبه‌جزیره کره بینجامد و تلفات نظامی زیادی بر جای بگذارد‌. اگر چین هم به این درگیری ملحق شود،‌ شمار تلفات باز هم بالا می‌رود و ممکن است به درگیری نظامی فراتر از این شبه‌جزیره کشیده شود‌.
تلاش دموکرات‌ها برای ممانعت از حمله پیشدستانه
دموکرات‌های کنگره آمریکا لایحه‌ای ارائه کرده‌اند که هدفش جلوگیری از اقدام دونالد ترامپ برای اجرای حمله پیشدستانه علیه کره‌شمالی است‌. همزمان نگرانی‌ها درباره ناکامی دولت واشنگتن در مذاکره با پیونگ‌یانگ بالا گرفته است‌.
لایحه «نه به حمله مغایر قانون اساسی به کره‌شمالی» دومین تلاش قانونی برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ برای آغاز یک جنگ یک‌جانبه است‌. اوایل امسال هم لایحه‌ای ارائه شد تا ترامپ نتواند بدون اعلام جنگ از طرف کنگره، یک حمله هسته‌ای علیه دشمن خارجی انجام دهد؛ این اقدام در بحبوحه لحن قاطعانه ترامپ، رفتار خصمانه و توئیت‌های تهدیدآمیز او علیه کشورهای دیگر صورت گرفت‌.
لایحه جدید مانع از حمله به کره‌شمالی بدون مجوز کنگره می‌شود و در کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا به جریان افتاده است، اما تاکنون تنها دو جمهوریخواه از آن در مجلس نمایندگان حمایت کردند و حزب جمهوریخواه در سنا موافقت خود را با آن اعلام نکرده است‌. این قانونگذاران همچنین خواستار حل و فصل دیپلماتیک این مساله شدند‌. حامیان این لایحه اذعان کردند که اگر جمهوریخواهان بیشتری از آن حمایت نکنند، طرح شکست می‌خورد‌.