پرهیز از رسانه‌هراسی

اسحاق جهانگيري گفت: نبايد از رسانه ترسيد. رسانه جاي گفتن و شنيدن و ارتباط و آگاهي دادن است. رسانه محل نقد صحيح است. مطبوعات محل ترويج اخلاق و انصاف هستند و نه ميدان بي‌اخلاقي و بي‌انصافي. روزنامه کشتزار محبت است و نه محل دشمني.
به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در افتتاحيه بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات گفت: نمايشگاه مطبوعات ميدان گفتگوست مخصوصا در حوزه عمومي‌کشور ظرفيتي است تا نقش رسانه‌ها به مردم و مسئولان توضيح داده شود و از آن براي ارتقاي ظرفيت‌ها استفاده شود.
وي با اشاره به خاطره‌اي اظهار داشت: من وقتي در اصفهان استاندار بودم با پديده‌اي بنام کوچه‌هاي آشتي‌کنان روبرو شدم. نمايشگاه مطبوعات هم فرصتي است که همه يکجا جمع شده و باهم گفتگو کرده و با اين گفتگو به ظرفيت‌هاي کشور اضافه مي‌کنند.
معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: آقاي روحاني هميشه با علاقه در نمايشگاه مطبوعات حضور مي‌يافتند و امسال هم برنامه‌ريزي کردند ولي به دليل کثرت کار از من خواستند در اين مراسم حضور يابم به همين خاطر مراتب سپاس، خداقوت و خسته نباشيد ايشان را به شما ابلاغ مي‌کنم.
جهانگيري با بيان اينکه جايگاه مطبوعات و رسانه بايد در اندازه واقعي خود باشد، تصريح کرد: بايد حس همدلي با رسانه‌ها را پيدا کنيم. گاهي يک رسانه طوري رفتار مي‌کند که ما نمي‌پسنديم ولي ما نبايد از رسانه دوري کنيم يا رسانه‌هراسي کنيم. نبايد از رسانه ترسيد. رسانه جاي گفتن و شنيدن و ارتباط و آگاهي دادن است. رسانه محل نقد صحيح است. مطبوعات محل ترويج اخلاق و انصاف هستند و نه ميدان بي‌اخلاقي و بي‌انصافي. روزنامه کشتزار محبت است و نه محل دشمني.
وي با بيان اينکه رسانه محل همگرايي و انسجام ملي است و نه محل واگرايي، خاطرنشان کرد: جامعه ما امروز به ويژگي‌هاي مطبوعات نياز دارد. دولت رسانه‌هاي حساس، صريح و شجاع را به سود خود و جامعه مي‌داند. نقد رسانه‌ها بزرگترين سرمايه ماست. هرکس نتواند نقد را تحمل کند حتما به راه اشتباه مي‌رود و منابع کشور را هدر مي‌دهد چراکه هنر مطبوعات زدن زنگ هشدار در مواقع لازم است.
معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينکه نظام نيازمند رسانه‌هاي مورد وثوق مردم است، ابراز داشت: اين رسانه‌ها، رسانه‌هايي هستند که ديده و خريده شوند. مطبوعات اينچنيني مرجعيت دارند. اصحاب مطبوعات از مديرمسئول، سردبير و خبرنگار و گرافيست نيازمند امنيت رواني و شغلي هستند و ما بايد در اين راستا تلاش کنيم.
جهانگيري با اشاره به وظايف قواي سه گانه در قبال رسانه‌ها بيان کرد: وظيفه قواي سه گانه است که مطبوعات در متن قانون باشند و سعي نکنند مطبوعات را به حاشيه ببرند. روزنامه آگاه، متخصص و اخلاقي نيازمند جامعه ماست. حرفه‌گري و مسئوليت اجتماعي بايد در مطبوعات پاس داشته شوند.
وي افزود: در صنوف مهم مانند پزشکي گفته مي‌شود مسئوليت حرفه‌اي پزشک و کنترل و نظارت بر آن برعهده پزشکان بايد باشد. ما با اين ذهنيت در حال تصويب سازمان رسانه‌اي در دولت هستيم البته اين مسأله در قالب لايحه است. يکسال و اندکي در اين باره بحث شده و از روز 4شنبه به دستور هيات دولت آمده است.
معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينکه ما مسئولان بايد از بيکار شدن روزنامه نگاران، بسته شدن رسانه‌ها و زيان‌دهي مطبوعات نگران باشيم، يادآور شد: بايد چاره‌انديشي کرد. مطبوعات با زيان‌دهي امکان تداوم حيات ندارند. جوانمرگي مطبوعات به هر دليل از سياسي، اقتصادي، قضايي و... علامت توسعه نيافتگي جامعه است. دوام و استمرار حيات مطبوعات به عنوان علامت مهم توسعه کشور است.
جهانگيري اضافه کرد: توسعه نيافتگي مطبوعات بر همه ابعاد کشور تاثير مي‌گذارد. مطبوعات هم نشانه توسعه و عامل توسعه هستند. اگر ايران توسعه يابد يکي از ميوه‌هاي آن رشد مطبوعات است و هم مطبوعات هم عاملي براي توسعه کشور است.
وي با بيان اينکه کشور در شرايط ويژه‌اي است، عنوان کرد: هم فرصت‌ها و هم تهديدهاي مهمي‌پيشروي ماست. ما نيازمند درک صحيح و واقعي از فرصت‌ها و شرايط هستيم. مطبوعات نهاد واسط جامعه و حکومت و محل مباحثه هستند. انتظار دولت اين است که دولت را در خلق فرصت و عبور از تهديدها ياري کنيد.
معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينکه دولت دستاوردهاي بزرگي داشته است، گفت: يک لحظه به سال 92 برگرديد و الان را با آن سالها مقايسه کنيد. در سياست خارجي کجا بوديم و الان کجا هستيم؟ امروز حتي امريکا وقتي عليه ايران فرياد مي‌زند کشورهاي همصدا با او انگشت شمار هستند. شرايط اقتصادي متحول شده است. دولت دستاوردهاي بزرگي داشته و بايد از آن دستاوردها براي ملت در جهت بالا بردن اميد استفاده کرد. 
جهانگيري با تاکيد بر اينکه دولت تنگناها و محدوديت‌هايي هم دارد و ما براي باز شدن دست دولت از شما استمداد مي‌طلبيم، اظهار داشت: از افراد و جريان‌هاي سياسي و از رسانه‌ها مي‌خواهم در جهت منافع ملي و مصالح نظام براي پيشبرد توسعه کشور دست به دست هم بدهيم. موضوعات مورد تفاهم زيادي باهم داريم؛ اسلام، ايران، قانون اساسي، امام و رهبري مورد تفاهم ماست.
وي تاکيد کرد: غالب درخواست‌هاي مردم درست و برحق است. بايد براي اين درخواست‌ها و راهکارهاي آن به توافق برسيم. ايران توان مقابله با چالش‌ها را دارد. ما نياز داريم براي مقابله با چالش‌هاي بزرگ در منطقه سياست واحد و روشني هستيم. اين سياست مانند برجام مي‌تواند کمک کند که رهبري و قواي سه گانه از آن حمايت کردند. نياز داريم چرخ‌هاي اقتصاد کشور سريعتر راه بيفتد. چرخ اقتصاد ايران راه افتاده ولي نيازمند رشد و توليد اشتغال بيشتري هستيم. ما از شما استمداد مي‌طلبيم که حرف‌هاي ما را براي مردم ترجمه کنيم. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينکه براي مقابله با فساد نيازمند به صحنه‌امدن شما اهالي رسانه هستيم، تصريح کرد: فساد نهادينه شده است. وقتي فساد نهادينه مي‌شود که رانت وجود داشته باشد و افراد پاسخگو نباشند و رسانه‌ها در ميدان نباشند. رسانه‌ها در مقابله با فساد نبايد لکنت زبان داشته باشند.
جهانگيري ادامه داد: براي حل مشکلات محيط زيستي و عمراني و... بايد کمک‌مان کنيد. بايد گروه‌هاي اجتماعي و نهادهاي مردمي‌به صحنه بيايند.
وي با بيان اينکه ما نيازمند پاسداشت سرمايه‌هاي اجتماعي و نمادين هستيم، خاطرنشان کرد: اگر نبود اعتماد مردم، مگر مي‌شد فضاسازي امريکا که براي ناامن کردن کشور صورت گرفته بود را حل کرد؟ مگر مي‌شد سرمايه به کشور بازگردند؟ چه اصراري بر زدن چوب حراج به سرمايه‌هاي نمادين کشور است؟ از اين سرمايه‌هاي نمادين براي ايران کشور و نظام و رهيري حفاظت کنيم و براي آنها محدوديت ايجاد نکنيم. براي توسعه کشور و هبور از تنگناها دولت را ياري کنيد.