اداره «کاتالونيا » در دستان دولت اسپانيا


گروه بين الملل:  فشار مادريد بر طرفداران استقلال منطقه کاتالونيا افزايش يافته است. بحران اين منطقه بار ديگر باعث نگراني اتحاديه اروپا شده و حتي به ديگر مناطق جدايي طلب در حوزه پولي يورو کشيده شده است. دولت مادريد قصد دارد تا با پايان دادن به اين بحران از تزلزل سياسي بيشتر جلوگيري کند. تاکنون دو تن از رهبران جداطلبي کاتالونيا بازداشت شدند ، انتظار مي‌رود اين سرکوبها با حکم تعقيب ديگر روئساي جدايي طلب همچنان ادامه داشته باشد. همزمان با اعلام استقلال کاتالونيا از سوي پارلمان اين منطقه، سناي اسپانيا استقلال کاتالونيا را لغو کرد. مجلس سناي اسپانيا تنها دقايقي پس از تصويب قطعنامه استقلال در پارلمان کاتالونيا، به لغو خودمختاري اين منطقه راي داد.
دادستاني کاتالونيا اعلام کرد که رئيس دولت کاتالونيا را به اتهام «نافرماني» تحت تعقيب قرار خواهد داد. اسپانيا با اعلام برکناري دولت منطقه‌اي کاتالونيا، پارلمان اين منطقه را منحل کرده و خواهان برگزاري انتخابات زودهنگام در اين منطقه در تاريخ 21 دسامبر (30 آذر) شد.به گزارش خبرگزاري رويترز، ماريانو راخوي، نخست وزير اسپانيا در يک سخنراني تلويزيوني اعلام کرد: ما معتقديم اکنون ضروري است که به صداي شهروندان کاتالونيا، البته صداي همه آنها گوش فرا دهيم تا آنها بتوانند درباره آينده خود تصميم بگيرند تا هيچ کس نتواند به نمايندگي از آنها در خارج از مرزهاي قانون اقدام کند.دولت مادريد ساعاتي بعد از آنکه دولت کاتالونيا در پارلمان محلي اقدام به اعلام يک جانبه استقلال از اين کشور کرد، تصميم به برکناري دولت و مقام‌هاي منطقه کاتالونيا و همچنين انحلال پارلمان اين منطقه گرفت.راخوي با اعلام برگزاري انتخابات منطقه‌اي جديد کاتالونيا در تاريخ 21 دسامبر در عين حال کارلس پوجدمون، رئيس کاتالونيا و همچنين رئيس پليس اين منطقه را برکنار کرد و گفت: از هم اکنون به بعد وزراي دولت مرکزي اسپانيا امور کاتالونيا را به دست خواهند گرفت.راخوي اظهار داشت: اسپانيا در حال تجربه يک روز غم انگيز است. همزمان با سخنراني تلويزيوني او هزاران تن از استقلال طلبان کاتالونيا که در ميدان سانت جائومه در مقابل مقر دولت کاتالونيا در شهر بارسلونا تجمع کرده بودند و از اعلام استقلال اين منطقه شادمان بودند، سرخورده شدند.پارلمان کاتالونيا بعدازظهر جمعه در اقدامي‌چالش برانگيز راي به اعلام استقلال يک جانبه از اسپانيا داد. با اين حال بعد از شادي‌هايي که اين اقدام يک جانبه در ميان استقلال طلبان ايجاد کرد کمي‌بعد از آن مجلس سناي اسپانيا اقدام به تصويب اعمال حاکميت مستقيم مادريد بر کاتالونيا کرد.چندين کشور اروپايي از جمله فرانسه، آلمان و همچنين آمريکا با رد استقلال يک جانبه کاتالونيا از تلاش‌هاي دولت راخوي براي حفظ وحدت اسپانيا حمايت کردند.
اين بحران اکنون وارد يک فاز جديد و احتمالا خطرناک خواهد شد چون استقلال طلبان کاتالونيا خواهان تقابل از طريق نافرماني مدني شده‌اند. بلافاصله بعد از اعلام استقلال يک جانبه کاتالونيا بازار بورس و سهام اسپانيا شاهد افت شديد از بابت نگراني‌هاي مربوط به اين بحران شد.هنوز مشخص نيست که انتخابات جديد بتواند بحران کاتالونيا را به سرانجام برساند يا خير چراکه يک ريسک است که مي‌تواند حتي منجر به افزايش حاميان استقلال در کاتالونيا شود.گروه اصلي حامي‌استقلال کاتالونيا موسوم به مجمع ملي کاتالان از کارمندان دولت اين منطقه خواسته از دستورهاي دولت اسپانيا تبعيت نکنند و دست به "مقاومت صلح‌آميز" بزنند.همچنين دادگاه قانون اساسي اسپانيا نيز يک روند بررسي راي يک جانبه کاتالونيا به استقلال را شروع کرده تا درنهايت دادستان‌ها تصميم بگيرند آيا اين اقدام يک شورش بوده يا خير.در بروکسل دونالد تاسک، رئيس شوراي اروپا گفت: اين راي استقلال هيچ چيز را تغيير نداد و اتحاديه اروپا تنها با دولت مرکزي اسپانيا تعامل خواهد کرد.با اين حال اعلام شد که دولت اسکاتلند از استقلال يک جانبه کاتالونيا حمايت مي‌کند.
انتخاب مسئول جديد اداره کاتالونيا از سوي مادريد 
دولت مرکزي اسپانيا که خودمختاري کاتالونيا را لغو کرده، اداره دولت محلي اين منطقه را به دست گرفته است. به گزارش خبرگزاري رويترز، دولت اسپانيا مي‌گويد رئيس و وزيران دولت محلي کاتالونيا و همچنين رئيس پليس اين منطقه را از کار برکنار کرده است. پس از برکناري کارلس پوجدمون، رئيس منطقه کاتالونيا توسط ماريانو راخوي، نخست وزير اسپانيا، جوزپ لوئيس تراپرو، رئيس عمليات پليس نيروهاي منطقه‌اي کاتالونيا نيز در پي به دست گرفتن کنترل نيروهاي پليس اين منطقه خودمختار توسط دولت مرکزي اسپانيا، برکنار شده است. پليس منطقه‌اي همچنين به اعضاي خود تاکيد کرده تا بي‌طرفانه رفتار کنند و در مناقشه ميان دولت منطقه‌اي و مادريد دخالتي نداشته باشند.با برکناري پوجدمون، "ثريا سانز دوسانتاماريا"، معاون نخست وزير اسپانيا، به طور رسمي‌مسئول اداره کاتالونيا اعلام شده است.اطلاعيه رسمي‌دولت اسپانيا دیروز صبح اعلام کرد که پوجدمون، معاون او و همچنين همه وزرايش از کار برکنار شده‌اند. با انحلال پارلمان محلي، دولت اسپانيا مي‌خواهد در ماه دسامبر (حدود يک ماه ديگر) در کاتالونيا انتخابات برگزار کند. کارلس پوجدمون، رئيس دولت محلي کاتالونيا از جدايي‌خواهان خواسته است که به شکلي مسالمت‌آميز موج فعاليت‌ها براي استقلال را ادامه دهند. خبرنامه رسمي‌دولت اسپانيا ديروز اعلام کرد که آقاي پوجدمون، معاون او و همچنين همه وزرايش از کار برکنار شده‌اند.کمي‌پيش از آن هم جوزپ لوئيس تراپرو آلوارز، رئيس پليس محلي از کار برکنار شد.آقاي آلوارز به اتهام "ايجاد اغتشاش" تحت تحقيقات قضايي قرار داشت. خيابان‌هاي بارسلون صحنه تظاهرات مختلفي در حمايت از استقلال کاتالونيا و عليه آن بود انتظار مي‌رود اين تظاهرات در روزهاي آينده نيز ادامه يابد. درجريان همه پرسي استقلال کاتالونيا ، پليس اسپانيا برخورد شديدي با راي دهندگان داشت و بسياري معتقدند اين خشونت ادامه خواهد داشت.
کاهش قيمت بورس
به دنبال انتشار خبر اعلام استقلال کاتالونيا، ارزش شاخص « Ibex ۳۵ » که بزرگ‌ترين شرکت‌هاي اسپانيايي در آن سهام دارند در بعداز ظهر روز جمعه با ۱.۴۵ درصد کاهش در مقايسه با ساعات اوليه معاملات روز جمعه روبرو شد. به گزارش اسپوتنيک، در همين حال بانک‌هاي اسپانيايي بعنوان بزرگ‌ترين زيان ديدگان لقب گرفتند. همچنين «بانکو دِ سابادل» و «کاياکس بانک» هر کدام به ترتيب با ۴.۵۸ درصد و ۲.۷۴ درصد افت شاخص روبرو شدند. همچنين سهام بانک «بانکو بيلبائو ويزکايز» هم ۳.۳۱ درصد سقوط کرد.بر همين اساس، استقلال کاتالونيا منجر به روند نزولي ۶ دهم درصدي ارزش يورو و رسيدن آن به ۱.۱۶ دلار رسيد؛ ضمن اينکه شاخص بورس STOXX ۶۰۰ در مقايسه با روز قبل از آن ۰.۳۷درصد کاهش پيدا کرد. اخيرا دولت اسپانيا پيش بيني رشد اقتصادي سال 2018 اين کشور را به علت بحران کاتالونيا از 2.6 درصد به 2.3 درصد کاهش داد. دولت اسپانيا در لايحه بودجه سال آينده اعلام کرد در اين متن کندي اندک تقاضاي داخلي در نتيجه پيامد منفي ترديدهاي مرتبط با وضع سياسي کنوني در کاتالونيا پيش بيني شده است. منطقه کاتالونيا يکي از ثروتمندترين مناطق در اسپانياست که نقش بزرگي در توليدات ناخالص داخلي و رشد اقتصادي کشور دارد. تلاش براي استقلال شهروندان کاتالونيا به جز اختلافات‌هاي قوميتي عدم توازن اقتصادي و دريافت امتيازات کم درمقابل سوددهي بالا از سوي مادريد بود.