عبور طلای سیاه از مرز 60دلار

بهاي جهاني نفت روز جمعه براي نخستين بار در بيش از دو سال گذشته به بالاي ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.
به نقل از ايسنا، نفت برنت که قيمت پايه براي بازار بين‌المللي است، ۱.۱۴ دلار يا ۱.۹ درصد افزايش يافت و در ۶۰.۴۴ دلار در هر بشکه بسته شد در حالي که اواسط معاملات تا رکورد ۶۰.۵۳ دلار نيز پيشروي کرده بود.
نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۱.۲۶ دلار يا ۲.۴ درصد افزايش يافت و در ۵۳.۹۰ دلار در هر بشکه بسته شد.
برنت براي کل هفته ۴.۶ درصد رشد نشان داد که سومين رشد هفتگي متوالي بود در حالي که نفت وست تگزاس اينترمديت براي کل هفته ۴.۷ درصد افزايش داشت.
رشد قيمت نفت خام آمريکا بدنبال رشد توليد داخلي، ضعيف‌تر از برنت بوده است.
قيمت‌هاي نفت در شرايطي که نشانه‌هايي از محدود شدن عرضه به بازار به چشم مي‌خورد، در بالاترين رکورد امسال قرار دارند. با اين همه اعلام خبر آتش‌بس ميان نيروهاي عراقي و پيشمرگه منطقه نيمه خودمختار کردستان، تا حدودي از نگراني‌ها نسبت به محدوديت عرضه کاست.
دلار نيز روز جمعه تحت تاثير خبر تمايل دونالد ترامپ براي انتخاب جروم پاول براي رياست بانک مرکزي آمريکا، رشد اوليه در برابر سبدي از ارزها را از دست داد. ضعيف شدن دلار معاملات کالاهايي مانند نفت را براي خريداران غيرآمريکايي ارزانتر مي‌کند.
قيمت‌ها از گمانه‌زني درباره تمديد توافق کاهش توليد از سوي توليدکنندگان اوپک و غيراوپک مورد حمايت قرار گرفت. محمد بارکيندو، دبيرکل اوپک در آستانه نشست آينده اين سازمان در ۳۰ نوامبر اظهار کرد عربستان سعودي و روسيه حمايتشان از تمديد توافق کاهش توليد به مدت ۹ ماه ديگر را اعلام کرده‌اند. مدت اجراي اين توافق در مارس سال ۲۰۱۸ به پايان مي‌رسد.
اوپک به همراه روسيه و ۹ توليدکننده ديگر با هدف حذف مازاد عرضه توافق کرده‌اند توليدشان را حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند. اين پيمان تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا مي‌شود و اين توليدکنندگان در نظر دارند مدت اجراي آن را تمديد کنند.
بانک سرمايه گذاري جفريز آمريکا اعلام کرد اگر اوپک و متحدان اين سازمان براي تمديد توافق کاهش توليد تا پايان سال ۲۰۱۸ به توافق برسند، برآورد مي‌شود که بازار نفت تا سال ۲۰۱۹ با کمبود اندک عرضه مواجه مي‌شود.
اما رشد توليد نفت خام آمريکا همچنان براي اوپک که تلاش مي‌کند مازاد عرضه جهاني را مهار کند، يک مسئله مانده است.
به گفته آدرين مورفي، تحليلگر شرکت آوا تريد، بازار نگران است که توليدکنندگان شيل توليدشان را در قيمت ۶۰ دلار افزايش دهند و تلاش‌هاي اوپک و روسيه را خنثي کنند. زماني که نفت به ۶۰ دلار نزديک مي‌شود، معامله گران نگران شده و براي اجتناب از ريزش قيمت، به فروش روي مي‌آورند.
طبق آمار دولتي، توليد نفت خام آمريکا هفته گذشته ۱.۱ ميليون بشکه در روز افزايش يافت و به ۹.۵ ميليون بشکه در روز رسيد و صادرات نفت اين کشور به رکورد بالاي جديد ۱.۷ ميليون بشکه در روز رسيد.
بر اساس گزارش رويترز، آمار گروه صنعتي بيکر هيوز نشان داد شرکت‌هاي حفاري نفت آمريکا در هفته منتهي به ۲۷ اکتبر، يک حلقه به شمار دکل‌هاي حفاري اضافه کردند.
 در آستانه نشست اوپک ابرها کنار رفت
اوپک به همراه روسيه و ۹ توليدکننده ديگر با هدف حذف مازاد عرضه توافق کرده‌اند توليدشان را حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند. اين پيمان تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا مي‌شود و اين توليدکنندگان در نظر دارند مدت اجراي آن را تمديد کنند.
محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي، هفته گذشته اعلام کرد: موافق تمديد اين توافق به مدت ۹ ماه ديگر است. اظهارات وي به دنبال اظهارات مشابه ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، در چهارم اکتبر صورت گرفت.
محمد بارکيندو، دبير کل اوپک، در حاشيه يک کنفرانس به رويترز گفت: اوپک از دستورالعمل واضح از سوي وليعهد عربستان سعودي درباره ضرورت دستيابي به يک بازار نفت با ثبات و حفظ آن فراتر از سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ استقبال مي‌کند. اظهارات وي به همراه اظهاراتي که از سوي رييس جمهور روسيه ايراد شده پيش از نشست ۳۰ نوامبر وين تصوير واضحي فراهم مي‌کند.
پيش از اين رويترز به نقل از منابع آگاه در اوپک گزارش کرده بود که توليدکنندگان تمايل دارند توافق کاهش توليد را به مدت ۹ ماه ديگر تمديد کنند، با اين‌همه اين تصميم با توجه به شرايط بازار ممکن است تا اوايل سال آينده به تاخير بيفتد.
مذاکرات در آستانه نشست ۳۰ نوامبر که وزيران نفت اوپک و ساير کشورهاي غيراوپک حاضر در توافق شرکت خواهند کرد ادامه پيدا مي‌کند. اين توافق از قيمت‌هاي نفت که روز جمعه به ۵۹.۹۱ دلار در هر بشکه صعود کرد، حمايت کرده است. هدف از توافق کاهش توليد، کاهش ذخاير نفت در کشورهاي صنعتي سازمان توسعه و همکاري اقتصادي به متوسط پنج ساله است و آخرين آمار نشان مي‌دهد توليدکنندگان تقريبا به پيشرفت ۵۰ درصدي در اين زمينه دست يافته‌اند.
سطح ذخاير در سپتامبر حدود ۱۶۰ ميليون بشکه بالاي متوسط پنج ساله بود که در مقايسه با ۳۴۰ ميليون بشکه در ژانويه کاهش داشت.