فرجي‌دانا از غلامي حمايت كرد

روز پنجشنبه پنج نماينده فراکسيون اميد جلسه‌اي با موضوع گزينه پيشنهادي وزارت علوم تشکيل دادند؛ اما اين بار وزير پيشنهادي ميهمان آنها نبود بلکه دانشجويان و فعالان سياسي منتقد «منصور غلامي» بودند که انتقاداتشان نسبت به غلامي را رودررو با «محمدرضا عارف»، «محمود صادقي»، «فريدالدين موسوي»، «داوود محمدي» و «پروانه سلحشوري» در ميان گذاشتند. در اين بين، رضا فرجي‌دانا وزير اسبق علوم که توسط مجلس نهم استيضاح شد، در گفت‌وگو با «ايرنا» از غلامي به عنوان فردي باتجربه در آموزش عالي ياد کرد که چالش‌هاي اين حوزه را به خوبي مي‌شناسد. اما در همين حال جلسه پنج نماينده تهران با دانشجويان منتقد غلامي، حاوي بحث مطالبات و البته مستندات در مورد انتقادات به غلامي بوده است. «محمود صادقي» در گفت‌وگو با «شرق» صحبت‌هاي مطرح‌شده در جلسه را اين‌گونه روايت کرد: «مسائل مربوط به مطالبات دانشجويان از جمله مباحث مطرح‌شده در اين جلسه بود. پولي‌شدن دانشگاه‌ها و مطالبات دانشجويان دکترا از ديگر مسائلي بود که در اين جلسه درباره آن صحبت شد. دانشجويان حاضر با نگاهي تحليلي‌تر به موضوعات پرداختند. همچنين انتقادات و موضوعاتي که در فضاي مجازي هم مطرح است، در اين جلسه طرح شد». سؤال ديگر از صادقي اين بود که آيا به موضوع برخورد با دانشجويان هم در اين جلسه پرداخته شد؟ که نماينده تهران در جواب گفت: «بيشتر همين‌ها مطرح شد. دانشجوياني که براي پيگيري قضائي اين مسائل فعال هستند هم بودند و مستنداتي داشتند که ارائه کردند». او در مورد تأثيرگذاري اين جلسه بر تصميم فراکسيون براي رأي مثبت يا منفي به غلامي هم گفت: «دانشجويان از بابت تعهد، مسئوليت‌پذيري و دغدغه‌هاي صادقانه‌اي که دارند، سعي بر تأثيرگذاري دارند. اما فراکسيون همچنان مشغول ارزيابي است؛ همه جنبه‌ها ارزيابي مي‌شود از جمله همين مباحث».
گفتند انتظار بيشتري از اين فراکسيون وجود دارد
پروانه سلحشوري ديگر نماينده‌اي که در جلسه حضور داشته، در اين رابطه به «ايسنا» گفته «در اين نشست دانشجويان مباحثي را مطرح کردند و از فراکسيون اميد گلايه داشتند و گفتند انتظار بيشتري از اين فراکسيون وجود دارد. حتي اين مسئله نيز مطرح شد که با خود آقاي غلامي ديدار داشته باشند». او افزود: «بحث اين نبود که آقاي غلامي رويکرد مشخص سياسي ندارد بلکه دانشجويان به مسائل صنفي و برنامه ايشان هم نقد داشتند و اين برنامه را مشتري‌مدارانه مي‌دانستند و مي‌گفتند به جاي اينکه به سمت آموزش رايگان برويم، برعکس مي‌شود و مدرک‌گرايي ترويج خواهد شد و همچنين دانشجويان نوع مديريت وي را به شکل مصداقي نقد کردند». او ادامه داد: «آقاي عارف در اين نشست تأكيد کرد فراکسيون در حال ارزيابي وزراي پيشنهادي است و تاکنون به جمع‌بندي نرسيده‌اند و آقاي صادقي نگاه مثبتي به برنامه‌هاي آقاي غلامي داشت. آقاي داوود محمدي هم تأكيد کرد که اعضاي فراکسيون به مردم وفادارند و چيزي خلاف خواست مردم انجام نمي‌دهند، اما تأكيد همه اعضا اين بود که فراکسيون به جمع‌بندي نرسيده است».
با موافقان هم جلسه تشکيل شود


اما صادقي معتقد است با مجموعه اطلاعاتي که دارد با موضوع روبه‌رو مي‌شود؛ از همين رو پيشنهادي مطرح مي‌کند: «پيشنهاد کردم که چون بيشتر با مخالفان و منتقدان آقاي غلامي جلسه داشتيم، با موافقان ايشان هم جلسه‌اي داشته باشيم». جلسه‌اي که اگر تشکيل شود، به گفته صادقي مدعوين آن، از دانشجويان و استادان خواهند بود. صادقي همچنين در مورد روند انتخاب غلامي هم گفت «به فرايند انتخاب وزير پيشنهادي علوم به شدت معترضم و نسبت به آقاي روحاني و دخالت‌کنندگان در اين موضوع انتقاداتي هست؛ چراکه اين موضوع آسيب جدي به جايگاه آموزش عالي مي‌زند». با اين حال او در مورد «غلامي» نظر شخصي خودش را هم مي‌گويد: «با لحاظ همه اين محدوديت‌ها آقاي غلامي را نه خيرالموجودين، بلکه خيرالممکنين مي‌دانم». او باز هم تأكيد مي‌کند که اينها فقط نظر شخصي خودش است و نظر فراکسيون نيست؛ او همچنين در ادامه نظر شخصي خود گفت که «نقدها و انتقادات مطرح‌شده، وارد هستند که بايد شنيده شوند؛ چراکه اين نقدها فرصت هستند. اين نقدهايي را که از سوي دانشجويان مطرح مي‌شود بايد به عنوان مسئوليت‌شناسي بدانند. آقاي غلامي هم بايد حرف‌ها را بشنود و به آنها به عنوان فرصت نگاه کند».
فرجي‌دانا: غلامي فردي باتجربه  است
روز پنجشنبه هم رضا فرجي‌دانا گفته «آشنايي بنده با دکتر غلامي به زماني برمي‌گردد که بنده رئيس دانشگاه تهران بودم و ايشان در دوره اصلاحات رياست دانشگاه همدان را بر عهده داشت. او فردي باسابقه در آموزش عالي با يک دوره طولاني مسئوليت در سطح رئيس دانشگاه است». او افزود: «دکتر غلامي فردي بسيار باتجربه در آموزش عالي است که چالش‌هاي اين حوزه را به خوبي مي‌شناسد بنابراين با توجه به اين شناخت عميق او در سطوح مختلف اميدواريم مورد پذيرش مجلس محترم شوراي اسلامي قرار گيرد و با رأي اعتماد بالاي مجلس قاطعانه براي برطرف‌کردن اين چالش‌ها در وزارت علوم اقدام کنند».
فرجي‌دانا ادامه داد: «از نظر ساختاري ما با يک مشکل اساسي در وزارتخانه علوم که در دوره‌هاي دولت نهم و دهم به وجود آمده، مواجه هستيم و آن اينکه بسياري از اختيارات وزارت علوم به بيرون از وزارتخانه و حتي بيرون از قوه مجريه داده شده است بنابراين جمع‌آوري اين اختيارت و بازگرداندن آنها به وزارت علوم و برنامه‌ريزي براي استفاده از اين اختيارات همچنين حل معضلاتي که هم‌اکنون وزارت علوم دارد، يکي از وظايف و چالش‌هاي اصلي وزير جديد علوم است». او همچنين گفت: «دکتر غلامي فردي متين، بااخلاق، متدين و انتقادپذير است و در سال‌هايي که او را مي‌شناسم به ياد ندارم عصباني شده باشد. او روحيه انتقادپذيري و جلب نظر عمومي دارد که مطمئنا نظر همه دانشگاهيان را جلب خواهد کرد و اميدوارم يک اتحاد و همدلي پشت سر او شکل بگيرد تا آموزش عالي به افق‌هاي بهتري دست پيدا کند».
با وجود اينکه فرجي‌دانا هم از غلامي حمايت کرده، اين نمايندگان مجلس هستند که بايد تصميم نهايي را بگيرند؛ البته تصميم در قبال فرد بيست‌ويکم از ليست وزراي پيشنهادي روحاني براي وزارت علوم. حالا ديگر بايد ديد فردا در جلسه رأي اعتماد حمايت‌هايي مانند حمايت فرجي‌دانا مؤثر است يا انتقادات مطرح‌شده از سوي دانشجويان و برخي فعالان سياسي ديگر.