امنيت عراق امنيت ايران است

«حيدر العبادي»، نخست‌وزير عراق، روز پنجشنبه را در تهران گذراند؛ تهران بعد از آنکارا، مقصد بعدي سفر دوره‌اي عبادي به کشورهاي منطقه بود. عبادي شب چهارشنبه با استقبال محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت ايران، در فرودگاه مهرآباد، وارد کشور شد. ديدارهاي رسمي عبادي صبح روز پنجشنبه بعد از استقبال رسمي اسحاق جهانگيري، معاون‌اول رئيــس‌جمهوري، از او در مجمــوعه
فرهنگي-تاريخي سعدآباد آغاز شد. ديدار با مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهوري، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس شوراي اسلامي از برنامه اصلي عبادي در تهران بود. گفت‌وگو درباره وضعيت اقليم کردستان عراق بعد از برگزاري همه‌پرسي در سوم مهر و مسائل کرکوک از محورهاي اصلي در اين ديدارهاست. ديداري که به گزارش «ايسنا»، «قاسم الأعرجي»، وزير کشور عراق، در گفت‌وگو با «الميادين» درباره اهميت آن گفته است: «حيدر العبادي، طرحي براي توقف خون‌ريزي و حل اختلاف‌ها دارد. سفر نخست‌وزير عراق به تهران به‌دنبال عبور از خطر بزرگ تقسيم کشورمان که تدبير دولت عراق و کمک ايران و کشورهاي دوست آن را شکست داد، سفري سرنوشت‌ساز است».
روحاني:‌ تهران آماده مشارکت در  روند بازسازي عراق است
صبح پنجشنبه عبادي با حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، ديدار کرد؛ روحاني با اشاره به اراده دو دولت بر توسعه و تحکيم همه‌جانبه مناسبات و همکاري‌ها، گفت: «تهران و بغداد مي‌توانند روابط و همکاري‌هاي خود را در همه بخش‌هاي اقتصادي، سرمايه‌گذاري و علم و فناوري گسترش دهند». روحاني با بيان اينکه امروز کشور عراق به‌تدريج در حال خروج از مسائل شديد امنيتي و مشکلات داخلي است و بايد در راستاي بازسازي عراق و توسعه مناسبات و روابط منطقه‌اي اين کشور تلاش شود، تأکيد کرد: «ايران با همه توان و قدرت آمادگي دارد در روند بازسازي و توسعه عراق مشارکت کند و در کنار دولت و ملت اين کشور باشد. تقويت روابط بانکي دو کشور با هدف توسعه و تسهيل در روابط تجاري و اقتصادي في‌مابين و نيز تسهيل در صدور رواديد براي گسترش ارتباط مردم دو کشور ضروري است». روحاني با تأکيد بر حفظ تماميت ارضي و استقلال عراق، گفت: «توسعه امنيت و ثبات در عراق موجب خوشحالي دولت و ملت ايران است و جمهوري اسلامي ايران امنيت عراق را در راستاي امنيت خود و منطقه قلمداد مي‌کند». او با بيان اينکه تدبير دولت عراق در مسئله اقليم کردستان که همراه با عدم تنش و توجه به حقوق ملي مردم اين منطقه بود، بسيار درخور توجه است، گفت: «مبارزه با تروريسم و رويکردهاي تجزيه‌طلبانه‌اي که به يکپارچگي ملي و تماميت ارضي عراق لطمه مي‌زند، بايد همچنان دنبال شود و تهران خواهان تقويت دولت مرکزي عراق است». بعد از آن حيدر العبادي با تأکيد بر ضرورت حفظ تماميت ارضي و حاکميت مرکزي در عراق، گفت: «اختلاف‌ها و درگيري‌ها در منطقه شرايط را براي دخالت ديگران در امور کشورهاي منطقه فراهم مي‌کند و بايد در راستاي رفع اختلاف‌ها و توسعه همکاري‌ها ميان کشورهاي منطقه گام برداريم. بايد با گسترش مناسبات و همکاري‌ها منافع دو ملت را تأمين و امنيت و ثبات را در منطقه ايجاد کنيم». نخست‌وزير عراق همچنين با اسحاق جهانگيري، معاون‌اول رئيس‌جمهوري، ديدار کرد؛ جهانگيري با بيان اينکه خوشحال هستيم که دولت عراق توانسته موضوع تجزيه خاک اين کشور را ناکام بگذارد، از مسئله جدايي‌طلبي و همه‌پرسي غيرقانوني در اقليم کردستان عراق به‌عنوان فتنه‌اي بزرگ ياد کرد که مي‌توانست به ساير کشورهاي منطقه نيز منتقل شود، اما خوشبختانه اين موضوع به‌صورت مدبرانه در عراق حل‌وفصل شد. به گزارش ايسنا به نقل از «شبکه الميادين»، عبادي، نخست‌وزير عراق، در ادامه ديدارهاي خود با مقامات ايراني با سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران، ديدار و گفت‌وگو کرد. روز پنجشنبه، عبادي با علي لاريجاني، رئيس ‌مجلس شوراي اسلامي نيز ديدار کرد.


ادعاي تيلرسون و  واکنش توييتري ظريف
سفر روز پنجشنبه عبادي به تهران، مورد انتقاد آمريکا بود؛ رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا، با ادعاي نفوذ ايران در عراق گفته است: «اين دو کشور روابطي دارند که قرن‌هاست ادامه دارد و ما نمي‌خواهيم تمام اين ارتباط را از بين ببريم، اما به عراقي‌ها مي‌گوييم که در برابر اين نفوذ ايستادگي کنيد». به گزارش «ايسنا»، تيلرسون در يک کنفرانس خبري در ژنو، در پاسخ به آشتي در روابط عراق و عربستان و اينکه نخست‌وزير عراق، بااين‌حال راهي تهران شده است، گفت: «به نظرم آقاي العبادي در اين رابطه حقيقتا اظهارنظر کرده است. من اظهارات وي را در سفرش به تهران خوانده‌ام. به نظرم ما بايد واقع‌گرا باشيم و اين موضوع را درک کنيم و تشخيص دهيم که عراق مرزي طولاني با ايران دارد. روابط ميان دو کشور قديمي است، براي چند دهه وجود نداشته، بلکه روابط آنها براي قرن‌ها وجود داشته است. روابط مشروعي نيز در زمينه‌هاي تجاري، اقتصادي و شبيه آن وجود دارد که بايد ادامه پيدا کند». بنابر گزارش پايگاه اينترنتي وزارت خارجه آمريکا، تيلرسون ادامه داد: «آنچه ما به عراقي‌ها مي‌گوييم اين است که بايد ظرفيتي ايجاد کنيد که بتوانيد روي پاي خود بايستيد و در برابر اين نفوذ ايستادگي کنيد». علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي ايران، هم در گفت‌وگو با «الميادين» در پاسخ به ادعاهاي تيلرسون گفته است: «ملت عراق به اين باور رسيد که ايران به دنبال منافع شخصي خود در عراق نيست». به گفته شمخاني، «انسجام و همبستگي ايران و عراق محکم و غيرقابل جداشدن است و سفر حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق، به تهران در همين راستاست».  اين گفته تيلرسون با واکنش صريح محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، مواجه شد. ظريف در پيام توييتري خود نوشت: «آمريکا بايد ژست «ايستادن کنار ملت ايران» را رها کند». وزير امور خارجه ايران که در سفر منطقه‌اي به آفريقا به‌سر مي‌برد، روز پنجشنبه با انتشار سه توييت جداگانه به اظهارات اخير همتاي آمريکايي خود پاسخ گفت. او در توييت اول خود نوشت: «آمريکا در سال (1332) ۱۹۵۳ دولت منتخب ايران را تغيير داد و از سال (1357) ۱۹۷۹ براي تکرار آن تلاش کرد. ايراني‌ها فريب بازي آمريکا و ابراز همدلي‌هاي ساختگي را نمي‌خورند». ظريف در توييت دوم خود نوشت: «دروغ‌بودن همدلي با ايرانيان با استفاده ترامپ از نامي جعلي براي خليج‌فارس، تروريست‌ناميدن مردم ايران و ممنوع‌کردن سفر آنها به آمريکا، مشخص شد». او همچنين در توييت سوم در کنايه‌اي خطاب به مقامات آمريکايي تأکيد کرد: «آمريکا بايد ژست «ايستادن کنار ملت ايران» را رها کند- ايراني‌ها رئيس‌جمهورشان را با شش ميليون اختلاف رأي و با مشارکت ۷۳ درصدي انتخاب کردند.  مقايسه مي‌کنيد؟ (اشاره به اينکه دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري اين کشور در آراي مردمي دو ميليون از رقيب خود هيلاري کلينتون عقب بود). بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه، هم گفت: «اين سخنان يک‌بار ديگر چهره واقعي آمريکا را براي مردم ايران به تصوير کشيد». اين دومين سفر حيدر عبادي در سال جاري به ايران است. او سي‌ام خرداد 1396 هم در رأس هيئتي سياسي به تهران سفر کرده بود.