عربستان مدینه فاضله می‌شود؟

ولیعهد عربستان دو روز پیش گفت: ما افراطی‌گری را کنار خواهیم گذاشت و با افراط‌گرایان به شدت برخورد می‌کنیم‌. روند حرکتی ما تغییر خواهد کرد‌. وی دستور داده با مبلغی هنگفت یک شهر تمام‌الکترونیک و فوق پیشرفته در یکی از مناطق عربستان ساخته شود‌.
یکی از دلایل جامعه‌شناسان و پژوهشگران ایرانی برای پیشرفت نکردن ایران همواره این بوده است که اگر ما پیشرفت نکرده‌ایم، دلیلش این است که اینجا خاورمیانه است و کشورهای اطراف ما همه درب و داغان! هستند و در چنین منطقه‌ای نمی‌شود پیشرفت کرد‌. اتفاقا کشورهای اطراف ما هم همین نظر را در مورد ما داشتند و همسایگی با ما را دلیل عدم پیشرفت‌شان می‌دانستند!
علی‌الظاهر کشورهای منطقه تصمیم گرفته‌اند یک به یک پیشرفت کنند تا به ما ثابت کنند دلیل توسعه‌نیافتگی ما آنها نیستند و احتمالا مقصر، خودمان هستیم‌. خدا کند ثابت نشود دلیل عقب‌ماندگی آنها در این سال‌ها همسایه بودنشان با ما بوده است وگرنه خیلی شرمنده می‌شویم‌.
در راستای تغییرات و اصلاحات در عربستان، از راه دور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با محمد بن سلمان:


شما چه جوری انقد سریع اصلاحات می‌کنید؟
محمد بن سلمان: سریع و یواش نداره که‌. وقتی می‌خوای اصلاحات کنی باید اصلاح کنی بره دیگه.
آخه باید اول تئوریزه‌اش کرد، بعد درونی بشه، بعد از درونی شدن بره توی لایه‌های زیرین جامعه، بعد از زیر خودش بیاد بالا.
محمد بن سلمان: چی میگی؟ پخش صدای خوانندگی زنا رو چه جوری میشه بِبَری توی لایه‌های زیرین جامعه بعد خودش از زیر بیاد بالا؟ یه چیزی میگیا‌.‌ می‌خوای پخش کنی پخش کن بره دیگه.
دوران گذار چی پس؟
محمد بن سلمان: دوران گذار چیه دیگه‌. دیره بابا وقت واسه دوران گذار مُذار نیس‌. عصر سرعت و دوران تکنولوژیه‌.‌. ملت حوصله گذار ندارن‌.‌
دستت درد نکنه ببخشید مزاحمت شدم.
محمد بن سلمان: قربانت‌. من باید برم چندتا وزیر زن انتخاب کنم وگرنه بیشتر حرف می‌زدیم فعلا‌.‌