واردات بی‌رویه، عامل رکود قطعه‌سازی خودروی کشور؛

با وجود کیفیت بالای محصولات ایرانی در صنعت قطعه‌سازی، واردات بی‌رویه از چین به عاملی تضعیف‌کننده در این بخش تبدیل شده است.
یکی از بخش‌های اشتغالزای کشور به حوزه قطعه‌سازی معطوف می‌شود؛ عرصه‌ای که با تقاضای نسبتا بالایی که برای آن وجود دارد، از گردش مالی قابل توجهی نیز برخوردار است.
با وجود انتقادات بسیاری که متوجه صنعت خودروسازی کشور است بنابراین در عرصه قطعه‌سازی، توانمندی تولیدکنندگان ایرانی غیرقابل انکار است و بنا بر اظهارات کارشناسان در این عرصه، محصولات ایرانی از حیث کیفی با تولیدات کشورهای اروپایی برابری می‌کند.
با وجود چنین ویژگی‌های کم‌نظیری، واردات بی‌رویه قطعات خودرو از کشور چین، فعالیت صنعتی یادشده را با چالش‌ها و نارسایی‌های بسیاری مواجه ساخته است.


در شرایطی که در بسیاری از عرصه‌ها، ظرفیت افزایش ضریب تولید وجود دارد اما هجمه واردات قطعات و محصولات یدکی از آن سوی مرزها به سمت بازار داخلی کشور، مسبب ایجاد موانعی جدی در این مسیر شده و کم نیستند قطعه‌سازهایی که افزایش ضریب تولید (با وضعیت موجود) را پیش‌زمینه متحمل شدن خساراتی جدی و سنگین قلمداد می‌کنند.
محمد‌رضا سیف‌الهی، یکی از قطعه‌سازان فعال در غرب استان تهران درخصوص ضرورت حمایت هرچه بیشتر از قطعه‌سازان ایرانی اظهار کرد: با وجود طرح مکرر شعار حمایت از تولید داخلی، متاسفانه در مقام عمل، این امر به نحو شایسته‌ای محقق نمی‌شود.
وی افزود: یکی از ملموس‌ترین نشانه‌های شعاری برخورد کردن با این مقوله (تولید داخلی) را می‌توان در انبوه اقلام و کالاهای خارجی در بازار ایران جست‌وجو کرد که متاسفانه هیچ بخش و حوزه‌ای به خصوص صنعت قطعه‌سازی از آن مصون نمانده است.
سیف‌الهی گفت: در صورت حمایت جدی و قاطعانه از مراکز قطعه‌سازی کشور، بخش قابل توجهی از متقاضیان اشتغال، جذب چنین واحدها و مجموعه‌هایی خواهند شد و ظرفیت یادشده قادر است تا حدود بسیاری از شدت چالش‌ها و معضلات بیکاری کم کند.
این قطعه‌ساز فعال در غرب استان تهران بیان کرد: از سوی دیگر در سایه مقابله و مهار واردات بی‌رویه قطعات خودرو از کشورهای دیگر و به‌خصوص چین به ایران، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی نیز حاصل خواهد شد.
وی افزود: موارد یادشده از بدیهیاتی است که هیچ شک و تردیدی در ارتباط با آن وجود ندارد و بعید است مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز از این تهدیدات و فرصت‌ها بی‌اطلاع باشند.
سیف‌الهی تصریح کرد: متاسفانه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی به نحو شایسته‌ای محقق نشد و در صورت حصول این امر، بسیاری از نارسایی‌ها و چالش‌های اقتصادی کشور، رفع می‌شد و بدون تردید تهدیدات موجود به فرصتی ویژه برای شکوفایی و بالندگی اقتصادی کشور تبدیل می‌شد.
تعویض مکرر قطعات خودرو، موید بی‌کیفیتی محصولات است
عوض علیزاده، کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه عمر قطعات و لوازم یدکی چینی کوتاه است، اظهار کرد: عرضه و فروش محصولات این‌چنینی در بازار ایران، موجبات گلایه و انتقاد بسیاری از مالکان خودرو را فراهم ساخته است.
وی افزود: با وجود کیفیت بالای قطعات ایرانی، عرضه انبوه لوازم یدکی چینی در بازار باعث شده قطعات نصب‌شده روی خودرو، بعد از مدتی با فرسودگی روبه‌رو شود و استهلاک بسیار بالای این اقلام، هزینه‌های بسیاری را به مالکان خودرو تحمیل می‌کند.
علیزاده گفت: متاسفانه برخی از قطعات چینی به اسم محصولات کره‌ای و...و در پوشش قطعات اصل، ارژینال یا درجه یک به مشتریان عرضه می‌شود و گاهی این قطعات با چنان ظرافتی عرضه و بسته‌بندی می‌شوند که حتی تشخیص آن برای ما و کارشناسان فنی نیز دشوار و ناممکن است و تنها راهکار تشخیص تقلبی یا اصلی بودن آن حین کار و بازه زمانی کارکرد چنین محصولاتی محرز می‌شود.
او گفت: بسیاری از قطعه‌سازان فعال در کشور، تولیدات مطلوب و باکیفیتی به بازار عرضه می‌کنند اما وفور محصولات چینی باعث شده انگیزه کار و فعالیت از این گروه سلب شود.
معضل تاخیر در وصول و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان
صمد رضاییان، یکی از فعالان حوزه قطعه‌سازی در شهر قدس در خصوص ظرفیت‌های بالقوه و ویژه شهرستان یادشده در حوزه قطعه‌سازی اظهار کرد: در میان شهرستان‌های استان تهران، حوزه و مناطقی همچون شهر قدس، از توانمندی ویژه‌ای در این خصوص برخوردار هستند و انتظار می‌رود در سالی که به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده، حمایت‌ها و پشتیبانی دستگاه‌های مربوطه از فعالان این عرصه بیش از پیش تقویت شود.
وی افزود: متاسفانه میزان پشتیبانی‌ها از این فعالیت اشتغالزا، کافی به نظر نمی‌رسد و برخی مشکلات همچون تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی برخی خودروسازها، مزید بر علت شده تا فعالیت عادی قطعه‌سازان، تحت‌الشعاع قرار گیرد.
رضاییان گفت: در شرایطی که رکود اقتصادی، کسب و کار تمام اصناف و فروشگاه‌های لوازم یدکی را تضعیف کرده، عرضه لوازم و قطعات یدکی چینی و محصولات قاچاق از یک‌سو و تاخیرهای چهار تا پنج ماهه در وصول مطالبات قطعه‌سازان از سوی دیگر باعث شده مسایل و مشکلات مالی مراکز قطعه‌سازی پیچیده و دشوارتر از گذشته شود.
این قطعه‌ساز فعال در شهر قدس یادآور شد: در صورت مهار پدیده قاچاق و جلوگیری از عرضه و فروش محصولات چینی، بسیاری از نارسایی‌های فعلی موجود در این بخش مرتفع می‌شود و در نتیجه در صورت تامین نیاز بازار از محل تولیدات داخلی، ضریب تولید نیز افزایش می‌یابد و با بالارفتن میزان تولید، هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت و مجموعه این عوامل در پایین آمدن قیمت قطعات تولیدی داخلی اثرگذار خواهد بود و در نهایت با تحقق مولفه‌های یادشده، رشد، شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتری را در صنعت قطعه‌سازی کشور شاهد خواهیم بود.