آغاز فصل جدید همکاری‌ها ی اقتصادی

گروه اقتصادی- ایران و آذربایجان از دیرباز دارای روابط خارجی مناسب و همکاری‌های اقتصادی دو‌جانبه بوده‌اند و در این راه توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و منطقه‌ای متقابل میان دو کشور داشته‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به همکاری‌های پولی و بانکی، توسعه مراودات تجاری، تلاش برای احداث راه‌آهن و خطوط ارتباطی و نیز احداث کارخانه‌های صنعتی اشاره کرد.
در این میان دولت یازدهم تلاش‌هایی جدی برای توسعه روابط اقتصادی میان تهران و باکو کرده و در سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی مورد توافق هیات‌های ایرانی و آذربایجانی بوده است و به نظر می‌رسد در راستای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در سایه ورود به بازار‌های جهانی و همچنین استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی، گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور در دولت دوازدهم نیز به‌طور جدی پیگیری خواهد شد.
برگزاری کمیسیون‌های مشترک همکاری اقتصادی بین دو کشور، افزایش حجم مبادلات تجاری، استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات اقتصادی، فراهم کردن تسهیلات گمرکی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های ریلی، خودرو‌سازی، گردشگری و امور فرهنگی از جمله برنامه‌ها و اقداماتی است که به نظر می‌رسد می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی و نتیجه برد- برد برای هر دو کشور همسایه که دارای پیشینه غنی تاریخی هستند، شود.
در همین رابطه در روزهای اخیر وزیر اقتصاد کشورمان به جمهوری آذربایجان سفر کرده است و در این سفر موضوعاتی مانند روابط بانکی دو کشور، گسترش روابط ریلی و گمرکی و همکاری میان صنایع ایران و آذربایجان را پیگیری می‌کند.


مسعود کرباسیان که در صدر هیاتی اقتصادی و به دعوت شاهین مصطفی‌یف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده، حول محور موضوعات دوجانبه، بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی دو کشور و نیز هماهنگی جهت برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در تهران گفت‌وگو کرده است.
کرباسیان در حاشیه این سفر درباره برنامه‌هایش چنین توضیح داد: در دولت یازدهم توسعه روابط میان دو کشور مورد توافق قرار گرفته که باید پیگیری شود. در این زمینه رییس‌جمهور هم نسبت به اجرای پروژه‌هایی از جمله اتصال خط آهن سراسری ایران به آذریایجان، تاکید دارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گام‌های مهمی در زمینه اتصال راه‌آهن دو کشور در قالب تکمیل دالان بین‌المللی حمل‌ونقل شمال- جنوب برداشته‌اند و این برنامه فرصت دسترسی سرزمینی و فراسرزمینی دو کشور نسبت به هم را فراهم خواهد آورد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: همچنین از دیگر برنامه‌های قابل پیگیری، بردن خط تولید خودروی سواری به کشور آذربایجان است که امید می‌رود اوایل سال آینده این موضوع به بهره‌برداری برسد.
وی عنوان کرد: در این سفر همچنین مسایل بانکی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و قرار بر این است که پیشرفت روابط اقتصادی بین دو کشور به روسای جمهور دو کشور گزارش داده شود.
کرباسیان با اشاره به دیدار سه‌جانبه روسای جمهور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در چند روز آینده در تهران گفت: من هم در این سفر حامل دعوت حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران از الهام علی‌اف رییس‌جمهور آذربایجان برای حضور در این دیدار سه‌جانبه در تهران هستم.
حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی
کرباسیان همچنین با اشاره به افزایش حجم مبادلات دو کشور، از حذف ارزهای رایج مانند دلار و یورو در مبادلات اقتصادی و استفاده از ارز ملی دو کشور خبر داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در نشست روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه نفتچالای باکو به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. کرباسیان در این نشست که با حضور شاهین مصطفی‌یف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و جواد جهانگیرزاده سفیر کشورمان در باکو برگزار شده بود، اظهار داشت: روابط دو کشور همسایه در چهار سال اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.
وی افزود: تاکنون سه کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین دو کشور برگزار شده و بیش از ۵۰ هیات بلند‌پایه از تهران و باکو با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده‌اند.
کرباسیان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ایران در زمینه کشاورزی اظهار داشت: ایران هم‌اکنون در زمینه کشت فراسرزمینی فعال است و در کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، اوکراین، برزیل و برخی کشورهای آفریقایی اقدام به کشت و توسعه کشاورزی کرده است، در جمهوری آذربایجان نیز وزارت کشاورزی ایران می‌تواند این پروژه را اجرا کند.
وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به افزایش حجم مبادلات دو کشور در سال‌های اخیر تصریح کرد: استفاده از ارز ملی دو کشور و کنار گذاشتن ارزهای رایج مانند دلار و یورو در مبادلات اقتصادی، می‌تواند به سهولت و گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو طرف، منجر شود.
رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در ادامه این نشست افزود: دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های زیادی در کنار دریای خزر ایجاد کرده‌اند، برای مثال ایران در منطقه آزاد انزلی تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده که با فعال کردن این بندر می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی درمورد پیشنهاد وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در مورد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در آستارا نیز گفت: با توجه به اینکه در دوره جدید و در دولت دوازدهم، مسوولیت مناطق آزاد اقتصادی نیز به وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار شده است، این موضوع را بررسی می‌کنیم.
افزایش ساعت کاری گمرک ایران و آذربایجان
همچنین در این سفر وزیر اقتصاد ایران و رییس کمیته گمرک جمهوری آذربایجان در خصوص افزایش ساعات کاری گمرکات دو کشور توافق کردند.
وزیر اقتصاد در این‌باره گفت: در این نشست قرار شد ساعت کاری گمرک آستارا شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته شود و من پس از بازگشت به تهران موضوع را در اسرع‌وقت پیگیری می‌کنم. مقرر شد فعلا بخش ترانزیت گمرک بیله‌سوار نیز ۲۴ ساعته و بخش مسافری آن در روزهای عید و تعطیلی بازنگری و ساماندهی شود و گمرک پلدشت‌- شاه‌تختی هم ساعت کاری‌اش از ۱۰ ساعت بیشتر باشد.
کرباسیان با اشاره به افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور بر فراهم کردن تسهیلات گمرکی هم تاکید کرد و گفت: توافق کردیم در زمینه تبادل الکترونیکی اطلاعات که از سال گذشته شروع شده سرعت کار افزایش یابد تا معطلی‌های مرز کاهش یابد و ارزیابی مدیریت خطر هم از این طریق بهبود یابد.
وزیر اقتصاد کشورمان توسعه همکاری‌ها از دوجانبه به چند‌جانبه در حوزه گمرک را از دیگر توافقات دو طرف در این نشست اعلام کرد و گفت: قرار شد همکاری با گرجستان و روسیه را در این بخش پیگیری کنیم.
وی هماهنگی در زمینه همکاری با سازمان جهانی گمرک و تشکیل کمیته‌های گمرکی برای حل مشکلات احتمالی به وجود آمده در روند عملیات گمرکی را از دیگر توافقات به عمل آمده با طرف آذربایجانی در این نشست مشترک اعلام کرد.
دسترسی به منطقه شمال اروپا با احداث راه‌آهن
کرباسیان همچنین با اشاره به گام‌های مهمی که در زمینه اتصال راه‌آهن دو کشور برداشته شده است، افزود: کارهای خوبی در دولت یازدهم در زمینه گسترش روابط با جمهوری آذربایجان در زمینه‌های مختلف ریلی، سرمایه‌گذاری مشترک، خودرو‌سازی، گردشگری، گمرکات و امور فرهنگی انجام شده است.
وزیر اقتصاد افزود: مذاکرات سازنده‌ای که تاکنون میان دو کشور بوده و به‌خصوص در دیدار اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور با رییس‌جمهور آذربایجان صورت گرفته، زمینه‌های گسترش همکاری در حوزه‌های مختلف را فراهم کرده است.وی گفت: برخی زمینه‌های همکاری وجود دارد که باید آنها را دنبال کنیم تا بتوانیم در تهران در حضور روسای جمهور گزارش اقدام نهایی آنها را منعکس کنیم. وی همچنین خاطر‌نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گام‌های مهم در زمینه اتصال راه‌آهن دو کشور در قالب تکمیل دالان بین‌المللی حمل‌ونقل شمال- جنوب برداشته‌اند.
کرباسیان با اشاره به اینکه خط‌آهن آستارا- آستارا میان دو کشور به مراحل نهایی نزدیک شده است، گفت: با احداث بخش خط ریلی رشت- آستارا می‌توانیم دسترسی خوبی به خط آهن منطقه شمال اروپا داشته باشیم و جمهوری آذربایجان نیز امکان دسترسی به جنوب ایران را خواهد داشت که همه اینها زمینه همکاری گسترده را فراهم می‌آورد.