با اکثریت آرای نمایندگان پارلمان کاتالونیا اعلام استقلال کرد

همزمان با اعلام استقلال کاتالونیا از سوی پارلمان این منطقه، سنای اسپانیا خودمختاری کاتالونیا را لغو کرد.
پارلمان کاتالونیا روز گذشته به اتفاق آرا به استقلال این منطقه از اسپانیا رای مثبت داد. بر اساس قطعنامه ای که نمایندگان پارلمان کاتالونیا با آن موافقت کردند حکومت کاتالونیا جمهوری خواهد بود. در رای‌گیری پارلمان که مخفیانه برگزار شد از مجموع ۱۳۵ نماینده ۷۰ نفر به استقلال از اسپانیا رای مثبت، ۱۰ نماینده رای مخالف و دو نفر نیز رای ممتنع دادند.
پیش از آغاز رای‌گیری، مخالفان جدایی در اعتراض به قطعنامه صحن پارلمان را ترک کردند و در رای‌گیری شرکت نکردند.در مقدمه قطعنامه تصویب شده آمده است: ما جمهوری کاتالونیا را به عنوان کشوری مستقل، قانونی، دموکراتیک و اجتماعی پایه گذاری می‌دهیم. ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در واکنش به رای پارلمان کاتالونیا اظهار داشت: حکومت قانون را در کاتالونیا برقرار می‌کنیم.
سنای اسپانیا و خودمختاری کاتالونیا


به گزارش یورو نیوز، همزمان مجلس سنای اسپانیا روز جمعه تنها دقایقی پس از تصویب قطعنامه استقلال در پارلمان کاتالونیا، به لغو خودمختاری این منطقه رای داد. بنا به مصوبه مجلس سنای اسپانیا منطقه کاتالونیا به طور مستقیم تحت نظر دولت مرکزی اسپانیا اداره خواهد شد و دولت منطقه ای و پارلمان کاتالونیا منحل می شوند.
بیش از ۴۳ درصد از واجدان شرایط روز اول اکتبر (۹ مهر) در همه‌پرسی استقلال این منطقه خودمختار از کشور اسپانیا شرکت کردند. اکثریت شرکت کنندگان در این همه پرسی رای به استقلال کاتالونیا دادند. این رفراندوم در حالی برگزار شد که پلیس اعزامی از مادرید، نیمی از حوزه‌های رای گیری را اشغال کرده بود. لازم به ذکر است با اجرای این قانون، امور مالی این منطقه مهم اقتصادی، پلیس محلی و همچنین رسانه‌های دولتی کاتالونیا به کنترل مادرید درخواهند آمد. گفتنی است این جدی ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان پایان دیکتاتوری نظامی ژنرال فرانکو در سال ۱۹۷۵ تا کنون است.