«ابتکار» از تب «بیت کوین» گزارش می دهد تولد ارز مجازی از تبعیض طبقاتی

مقاومت شرکت های بزرگ و تزلزل قانون گذاری
گروه اقتصادی - سمیرا ابراهیمی: هر اسکناسی که شما در دست دارید، به واسطه خلق یک بدهی ایجاد شده‌است که بابت آن سود پرداخت می‌شود، این سود را یا شما پرداخت می‌کنید و یا در لایه های پایین دستی هستید که پیش از رسیدن پول به شما، سود پرداخت می‌شود. به طور مثال شما از بنگاهی حقوق می‌گیرید که آن بنگاه برای تامین هزینه پرسنلی خود به اخذ وام استمداد جسته و یا سرمایه‌ای که می‌توانست به آن سود تعلق بگیرد را در راه تامین
هزینه های پرسنلی خود خرج کرده‌است. بنابراین پول به صورت موقت، قرض داده می‌شود تا زمانی که بدهی خود را همراه با سود پرداخت می‌کنید. این سیستم سبب ایجاد نابرابری بین فقیر و غنی در سطح جهانی شده‌است، اما بعد از گذشت چند قرن دست نخورده باقی مانده، چرا که همچنان به اصول اولیه سرمایه‌داری وفادار باقی مانده‌است و آن چیزی به جز اولویت دادن به تولید سرمایه، بیشتر از هر چیز دیگری نیست. فناوری ارزهای الکترونیکی که راه خود را با بیت کوین باز کرده‌اند، هدف غایی خود را ایجاد یک سیستم درآمد پایه همگانی (UBI) قلمداد می‌کنند. از آنجایی که می‌توان این ارزها را با توجه به چالش‌های امروز، طراحی کرد، می‌تواند سبب افزایش انگیزه افراد برای معامله در سطح محلی و از بین بردن اکوسیستم استثمار کارگران شود. این فناوری، توانایی آن را خواهد داشت تا منطق «تولید انبوه به منظور ارزان تولید کردن کالا» را که سبب ایجاد فرهنگ مصرف‌گرایی در جامعه شده است، از بین ببرد.
مجازی بودن بیت کوین به اندازه کارتهای اعتباری و شبکه های بانکداری آنلاین است که مردم همه روزه از آنها استفاده می‌کنند. بیت کوین درست مانند سایر اشکال پول، برای پرداخت آنلاین در فروشگاه‌های واقعی به کار می‌رود و همچنین می‌تواند مانند سکه‌های کازاسیوس به شکل فیزیکی به پول تبدیل شود، اما پرداخت با گوشی‌های تلفن همراه معمولاً آسانتر است. ترازهای بیت کوینی در یک شبکه بزرگ توزیع شده ، ذخیره شده‌است و هیچکس نمی‌تواند با تقلب آن را تغییر دهد. به عبارت دیگر، کاربران بیت کوین کنترل اختصاصی بر موجودی خود دارند و بیت کوینهایشان صرفاً به دلیل مجازی بودن، غیب نمی شود. اخیرا شرکت‌های زیادی اعلام کردند که فروش بر اساس بیت کوین را انجام می‌دهند، هرچند شرکت‌های بزرگی مانند آمازون هنوز در برابر قبول پرداخت بیت کوینی، مقاومت می‌کنند.


آغاز راه بیت کوین
در سال 2008، نویسنده‌ای به نام ساتوشی ناکاموتو، در مقاله‌ای با عنوان «بیت‌کوین؛ سیستم پول نقد الکترونیکی نظیر به نظیر»، روش جدیدی را برای صحت‌سنجی و تایید متناظر تراکنش‌های تجاری و غیرتجاری که بر روی یک پایگاه داده اشتراکی فراگیر به نام Blockchai- صورت می‌گیرد، معرفی کرد. با معرفی این سازوکار، برای اولین بار روش جدیدی برای پرداخت‌های آنلاین ابداع شد که برخلاف گذشته از طریق واسطه‌گری بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت انجام نمی‌شد. در این ساز و کار، فرایند معامله و تسویه مبتنی بر ارزهایی بودند که ناشران آن بانک‌های مرکزی نبوده و هر شخصی قادر به ضرب سکه مختص به خود بود. با توجه به مختصات ویژه این سکه‌‌ها، آن را ارزهای رمزپایه یا Cryptocurrency نام‌گذاری کردند. روند توسعه شگرف این سازوکار به نحوی بوده‌است که هم‌اکنون پس از گذشت بیش از 8 سال از ابداع آن، بالغ بر 392 نوع ارز رمزپایه با ارزشی معادل 177 میلیارد دلار در بازارهای جهانی در حال داد و ستد است.
حال پس از این انقلاب موفق در بازار پول جهانی، انقلاب دیگری مبتنی بر این فن‌آوری در بازار سرمایه جهانی در حال شکل‌گیری است. موضوع از این قرار است که شرکت‌های استارت‌آپی (کسب و کارهای نوپا) موجود در جهان روش جدیدی را برای تامین مالی خود در پیش گرفته‌اند که در آن به جای عرضه عمومی اولیه (IPO)، از عرضه اولیه سکه (ICO) استفاده می‌کنند که در آینده استفاده تمامی شرکت‌ها از این ساز و کار به منظور عرضه عمومی سهام دور از ذهن نیست. به بیان دیگر این شرکت‌ها به جای مراجعه به بانک‌های سرمایه‌گذاری (شرکت‌های تامین سرمایه) برای دریافت خدمات مشاوره عرضه سهام، خود مستقیماً اقدام به انتشار ارزهای رمزپایه‌ای می‌کنند که در آینده نقش سهام دیجیتال را بازی خواهد‌کرد.
عملکرد بیت‌کوین در واقع نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند. همچنین تکنولوژی بلاک‌چین نیز با ارائه قابلیت ico، به جای ipo  درصدد برطرف کردن نیاز تامین مالی برای بنگاه هاست.
بلاک چین در آستانه حل مشکل نقدینگی بنگاه‌ها
بیت‌کوین هنوز از نگاه بسیاری از دولت ها به صورت مشروع پذیرفته‌شده‌نیست و بسیاری از اقتصادهای بزرگ در بهترین حالت نگاه کالایی به بیت‌کوین دارند. حال آن که با فناوری بلاک‌چین،ابزارهای استفاده پول مجازی نیز در حال افزایش است.
کمیل شاعری، کارشناس اقتصادی در خصوص نحوه کارکرد بلاک چین، در گفت و گو با «ابتکار » می گوید: نحوه کار به این شکل است که معادل ارزش ذاتی شرکت در زمان عرضه، سهم شرکت مورد نظر در مقایسه با یک ارز رایج یا یک ارز رمزپایه قیمت‌گذاری می‌شود و افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید ارز رمزپایه جدید می‌کنند. در این فرآیند دیگر نیازی به بازار سرمایه یا بورس، مشاور عرضه و پذیرش، متعهد پذیره‌نویس، بازارگردان، صندوق‌های مدیریت دارایی و دیگر ارکان مورد نیاز به منظور عرضه اولیه نیست و به همین دلیل هزینه‌های خدمات فوق‌الذکر در فرایند انتشار اوراق حذف خواهد شد. لازم به ذکر است فرایند عرضه‌اولیه سکه از لحاظ زمانی نیز به صرفه است و ممکن است در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه به اتمام برسد.
بعد از انتشار این ارز جدید، ارزش روزانه آن بر اساس عملکرد اقتصادی ناشر آن تغییر می‌کند. بدین ترتیب اگر شرکت بتواند رشد و سود بیشتری را شناسایی کند، متقابلاً ارزش بازاری ارز، رمزپایه خود را نیز افزایش می‌دهد. همچنین افرادی که به نوعی سهامدار این شرکت محسوب می‌شوند دیگر برای فروش سهام خود نیازی به مراجعه به بازار سرمایه و کارگزاری‌ها ندارند، زیرا می‌توانند در هر لحظه موجودی کیف پول الکترونیکی خود را که مبتنی بر این نوع ارز خاص است به سایر ارزهای رایج و یا سایر ارزهای رمزپایه تبدیل کنند. برای مثال شرکت Basic Attentio- Toke- که در حوزه تبلیغات آنلاین مبتنی بر بلاک‌چین فعالیت می‌کند، توانست رکورد سریعترین عرضه اولیه سکه را بشکند و در مدت 30 ثانیه موفق به جذب 35 میلیون دلار شد. او افزود: تاکنون کل مبالغ جذب شده از طریق عرضه اولیه سکه بالغ بر 8/1 میلیارد دلار است که با توجه به مدت زمان اندکی که از مرسوم شدن این روش می‌گذرد عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.  به همین جهت برخی از سازمان‌ها و نهاد‌ها در حال بررسی این روش به عنوان یک راه حل جدید و جایگزین عرضه اولیه سهام هستند. به عنوان مثال کمیته بورس و اوراق بهادار کانادا (CSA)  با رویکردی مثبت به این بحث ورود کرده و حتی قرار شده است تا به طور موقتی با ایجاد یک ارز رمزپایه جدید به نام Pacific Coin، قابلیت‌ها و خطرات احتمالی استفاده از این راهکار را مورد بررسی تخصصی قرار دهند.
به گزارش ابتکار، در حالی که روزانه فعالیت بیت کوین و بلاک چین با توسعه در مرزهای اقتصادی همراه است، اخیرا اداره مالی سنگاپور گفته‌است که دلیلی برای قانون‌گذاری در مورد ارزهای دیجیتال وجود ندارد،اما ICO ها باید با قوانین اوراق بهادار منطبق باشند. همچنین به دلیل جذابیت بالای این ارزها، فعالان بورس وال استریت نیز مسئولان و تصمیم گیران را برای قبول معاملات این ارزها در وال استریت تحت فشار قرار داده‌اند.