حضرت آیت الله خامنه‌ای ‌در دیدار با نخست وزیر عراق: هرگز به آمریکایی‌ها اعتماد نکنید

نخست وزیر عراق در سفر خود به تهران با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.
روز پنجشنبه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، طی سفری به تهران مورد استقبال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت و سپس خدمت مقام معظم رهبری رسیدند. در این دیدار حضرت آیت الله خامنه‌ای از اقدامات دولت عراق برای دفاع از حاکمیت یکپارچه و تمامیت ارضی این کشور حمایت کردند و عراق را کشوری تعیین‌کننده و مهم در جهان عرب خواندند. ایشان با حمایت از تلاش های دولت عراق برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه تاکید کردند: در عین حال باید مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امریکایی‌ها خودشان داعش را به‌ وجود آوردند، اما اکنون که تروریست‌ها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با این تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان می‌دهند، البته بدون تردید هر وقت فرصت بیابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد. رهبر انقلاب اسلامی با حمایت از گسترش همه‌جانبه روابط تهران - بغداد در زمینه‌های مختلف، خطاب به آقای حیدر العبادی افزودند: توجه ملت‌های منطقه به موفقیت‌های عراق، نتیجه زحمات و شجاعت‌های مردم عراق، شما و دیگر مسئولان عراقی است. در این دیدار که جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز حضور داشت، نخست‌وزیر عراق با اشاره به تلاش‌های مردم و جوانان عراق برای حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور، گفت: با دقت کامل، از وحدت و یکپارچگی عراق محافظت می‌کنیم و همانگونه که قبلاً نیز به برادرانمان در اقلیم گفته بودیم، اجازه نمی‌دهیم خطر تجزیه کشورمان را تهدید کند. آقای
حیدر العبادی با تشکر صمیمانه از حمایت‌های ایران در مبارزه عراق با تروریست‌ها، گفت: با اشتیاق کامل برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، تلاش و فعالیت می‌کنیم.
تهران با همه توان آماده مشارکت در روند بازسازی و توسعه عراق است


عبادی همچنین پیش از این، دیداری با رئیس جمهوری داشت. حسن روحانی در این دیدار که در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعد آباد برگزار می‌شد، با اشاره به اراده دو دولت بر توسعه و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری ها اظهار کرد: تهران و بغداد می توانند روابط و همکاری های خود را در همه بخش های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و علم و فناوری گسترش دهند. روحانی با بیان اینکه امروز کشور عراق به تدریج در حال خروج از مسایل شدید امنیتی و مشکلات داخلی است و باید در راستای بازسازی عراق و توسعه مناسبات و روابط
منطقه ای این کشور تلاش شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه توان و قدرت آمادگی دارد تا در روند بازسازی و توسعه عراق مشارکت کرده و در کنار دولت و ملت این کشور باشد. رئیس جمهوری آمادگی شرکت های ایرانی برای ارائه خدمات فنی مهندسی بیشتر در عراق را مورد تاکید قرار داد و گفت: تقویت روابط بانکی دو کشور با هدف توسعه و تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی فی ما بین و نیز تسهیل در صدور روادید برای گسترش ارتباط مردم دو کشور ضروری است. روحانی در مورد توسعه مناسبات و مسایل مورد علاقه دو کشور را همواره فرصتی مغتنم در راستای منافع دو ملت برشمرد و با اشاره به پیروزی های دولت و ملت عراق در برابر گروه های تروریستی به‌ویژه داعش و طراحی دشمنان عراق برای اینکه مردم این کشور را سال ها در بحران نگه دارند، گفت: خوشبختانه ارتش و مردم عراق توانستند با یکپارچگی و فداکاری های فراوان بر این مشکلات فائق بیایند. رئیس جمهوری با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و استقلال عراق، گفت: توسعه امنیت و ثبات در عراق موجب خوشحالی دولت و ملت ایران است و جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را در راستای امنیت خود و منطقه قلمداد می کند.
روحانی با بیان اینکه تدبیر دولت عراق در مساله اقلیم کردستان که همراه با عدم تنش و توجه به حقوق ملی مردم این منطقه بود، بسیار قابل توجه است، اظهار کرد : مبارزه با تروریسم و رویکردهای تجزیه طلبانه ای که به یکپارچگی ملی و تمامیت ارضی عراق لطمه می زند، باید همچنان دنبال شود و تهران خواهان تقویت دولت مرکزی عراق است. رئیس جمهوری آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه مناسبات و همکاری ها با همه کشورهای منطقه مورد تاکید قرار داد و افزود: گسترش مناسبات دو جانبه و چند جانبه، مطمئناً به نفع مردم منطقه خواهد بود. روحانی با بیان اینکه رایزنی ها و روابط صمیمی ایران و عراق در توسعه و تقویت مناسبات منطقه ای بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: ایران نه تنها هیچگاه به دنبال سلطه بر منطقه نبوده، بلکه حامی بزرگ امنیت و در خط مقدم مبارزه با تروریسم منطقه ای بوده است؛ امروز نیز ما هیچ دلیلی بر ادامه اختلافات و تشنج ها میان کشورهای منطقه نمی بینیم. رئیس جمهوری حل و فصل سریع بحران های منطقه به‌ویژه در یمن را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد تا با رفع مسایل و مشکلات شاهد توسعه و پیشرفت روز افزون عراق و سایر کشورهای منطقه باشیم. روحانی همچنین با اشاره به خدمات و پذیرایی عراق از زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در مراسم اربعین حسینی، گفت: تلاش ها و مهمان نوازی دولت و ملت عراق از زائران میلیونی ابا عبدالله الحسین(ع) در مراسم پیاده روی اربعین قابل تقدیر است و امیدواریم امسال هم با تدابیر در نظر گرفته شده مراسم اربعین و خدمات به زائران به بهترین شکل برگزار شود.
همه کردها شهروندان عراقی هستند و باید از تمام حق و حقوق قانونی برخوردار باشند
گفتنی است که عبادی پیش از اینکه با رهبر انقلا ب و رئیس جمهوری دیدار داشته باشد، با هیات همراه خود در مذاکرات مشترک ایران و عراق شرکت کرد. در این نشست اسحاق جهانگیری اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق ریشه در مشترکات فراوان تاریخی، تمدنی، دینی و فرهنگی دارد و ما به عنوان مسئولان دو کشور باید برای توسعه روابط تلاش کنیم. معاون اول رئیس جمهوری توفیقات و پیروزی‌های عراق در مبارزه با داعش و حفاظت از وحدت و تمامیت ارضی این کشور را تبریک گفت و افزود: با مدیریت ارزنده دولتمردان عراق، نقش حکیمانه مرجعیت دینی و در نتیجه مجاهدت‌های رزمندگان عراقی، هم اکنون عراق در آستانه یک پیروزی تاریخی علیه تروریسم تکفیری قرار دارد. وی اظهار امیدواری کرد عراق بتواند پس از دوران سازندگی به جایگاه واقعی خود در جهان اسلام و در میان کشورهای عربی دست پیدا کند. جهانگیری با بیان اینکه خوشحال هستیم که دولت عراق توانسته موضوع تجزیه خاک این کشور را ناکام گذارد، از مسئله جدایی طلبی و همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان عراق به عنوان فتنه‌ای بزرگ یاد کرد که می‌توانست به سایر کشورهای منطقه نیز منتقل شود اما خوشبختانه این موضوع به صورت مدبرانه در عراق حل و فصل شد. معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همه کردها شهروندان عراقی هستند و باید از تمام حق و حقوق قانونی برخوردار باشند، تصریح کرد: تهران از آغاز مسئله همه پرسی در کنار دولت مرکزی عراق بود و به مقامات ترکیه نیز اعلام کردیم که ما باید با دولت مرکزی عراق هماهنگ باشیم. وی در ادامه به ایام اربعین حسینی نیز اشاره و ضمن قدردانی از اهتمام ویژه مقامات عراق برای میزبانی از زوار حسینی، گفت: در ایام اربعین با موج گسترده ای از عاشقان امام حسین (ع) روبرو هستیم و خوشبختانه در این سال‌ها هماهنگی های خوبی برای میزبانی از زائران وجود داشته است.
جهانگیری افزود: در ایران نیز ستادی برای انجام هماهنگی های لازم در وزارت کشور ایجاد شده و وزارتخانه های مرتبط نیز در این ستاد عضویت دارند و ایران آمادگی دارد در کنار دولت عراق اقدامات لازم را برای میزبانی هر چه بهتر از زوار
امام حسین (ع) انجام دهد.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل منطقه گفت: منطقه ما در شرایط ویژه ای قرار گرفته و امیدوارم که مسئله سوریه نیز به نحو مطلوب حل و فصل شود و مذاکرات آستانه و ژنو به نتایج مطلوب منجر شود. وی روابط دو جانبه تهران ـ بغداد در بخش سیاسی، امنیتی و دفاعی را روابطی عالی توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور مثال زدنی است اما متاسفانه سطح مناسبات اقتصادی فی مابین آن گونه که انتظار می رود پیشرفت نکرده و روابط اقتصادی باید
جدی تر و با اراده بیشتر پیگیری شود تا شاهد اجرای توافقات میان دو کشور باشیم. جهانگیری روابط بانکی ایران و عراق را ضعیف دانست و افزود: علیرغم مذاکرات چندین باره میان مسئولان بانک مرکزی دو کشور، متاسفانه هنوز روابط بانکی در سطح پایینی قرار دارد و توافقات صورت گرفته هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده است.
معاون اول رئیس جمهوری بر ضرورت توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های نفت، گاز تاکید کرد و گفت: راه آهن شلمچه - بصره نیز باید هر چه زودتر تکمیل شود تا راه آهن سراسری ایران به عراق متصل شود.
وی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش روابط تجاری اظهار کرد: دو کشور باید به سمت تجارت آزاد حرکت کنند و ایران آمادگی دارد که بخش خصوصی خود را برای سرمایه گذاری در عراق تشویق کند.