امکان حل مشکل «سپنتا» در مجمع تشخيص


تجارت-کورش شرفشاهي:   سپنتا نيکنام که توانسته است آراي مردم يزد را براي حضور در شوراي شهر يزد به دست بياورد، به دليل زرتشتي بودن، از حضور در شوراي شهر منع شده است. در اين رابطه شخصيتهاي بسياري ورود کرده‌اند و اظهارات آيت الله محمد يزدي عضو فقهاي شوراي نگهبان، به‌اندازه اي صريح بود که جاي هر گونه اقدام را از همگان سلب کرد. با اين وجود واکنشها به اين اظهارات ادامه دارد و باور بسياري از صاحب نظران براين است که سپنتا مي‌تواند عضو شوراي شهر بماند به نوعي که‌ سيدمصطفي ميرسليم در توييتر خو به صراحت اعلام کرد که «مشکل سپنتا نيکنام در مجمع تشخيص قابل حل است.»
آزمون دشوار براي مخالفان
در همين رابطه حسام‌الدين آشنا در کانال تلگرامي‌خود نوشت: قضيه سپنتا حس ميهني برخي ايرانيان را به چالش کشيده است. کساني که رد سپنتا را مستند به دلايل شرعي يا حقوقي مي‌کنند اکنون با يک آزمون دشوار مواجه هستند، آنها بايد موضع خود را در قبال هويت سه وجهي "جمهوري، اسلامي، ايراني" مشخص کنند. مسئله در فراسوي يک استدلال حقوقي صرف، به نسبتي برمي‌گردد که ما با هويت ملي در مفهوم توصيف شده در قانون اساسي تنظيم مي‌کنيم.
 وي افزود: هويت ملي در زمانه ما پيوندي است که يک ملت بر مبناي حقوق تصريح شده در قانون اساسي ميان خود برقرار مي‌کنند؛ قانون اساسي ميثاق ملي ما براي پيوند اجتماعي ميان ايرانيان است. پيوندي که پدران ما در مشروطه ميان ايران خواهي خود با قانون اساسي مشروطه برقرار کردند و پيوندي که نسل ما با قانون اساسي جمهوري اسلامي‌برقرار کرد تا پيوندي که هر نسلي در فرايند اعمال حق تعيين سرنوشت با هر قانون اساسي مورد نظر خود برقرار خواهد کرد فرايند تکاملي هويت ملي ما را شکل مي‌دهد. آشنا تاکيد کرد:نحوه بيان و استدلال برخي فقهاي شوراي نگهبان، مباحثه فقهي و حقوقي عموميت يافته و کيفيت مواجهه سياسي با اين پديده، تعيين کننده آينده مفهوم هويت ملي و کارامدي حقوق شهروندي در ايران است.
ضرورت احترام به افکار عمومي
از سوي ديگر عزت الله ضرغامي، رئيس سابق سازمان صدا و سيما با انتشار تصويري از سپنتانيکنام در مورد لغو عضويت وي از شوراي شهر يزد نوشت: شوراي محترم نگهبان به وظيفه شرعي و قانوني خود در مورد لغو عضويت آقاي سپنتا نيکنام در شوراي شهر يزد راي داده است. آن را محترم بشماريم و اجازه دهيم که آنان به دور از مصلحت انديشي‌هاي سياسي، وظيفه شان را به درستي انجام دهند.  وي با تاکيد بر اينکه تعجب من از اين است که دستگاه‌هاي تشخيص مصلحت که خوشبختانه در کشور کم هم نيستند! در تشخيص اين مصلحت واضح تعلل مي‌کنند؟ نوشته است: ضرورت احترام به افکار عمومي‌به ويژه مردم متعهد يزد (مسلمان و زرتشتي) که بر اساس نظامات قانوني و اعلامي‌قبلي به آقاي سپنتا راي داده‌اند. بهترين دليل در تائيد عضويت آقاي نيکنام در شوراي شهر يزد است. ضرغامي‌با تاکيد بر اينکه به اعتقاد من حفظ حرمت و جايگاه نظام جمهوري اسلامي‌ايران در داخل و در سطح جهاني بالاترين مصلحت نظام است نوشته است:جامعه را به سمت دوقطبي‌هاي کاذب سوق ندهيم و براي بوق‌هاي تبليغاتي جهاني سوژه و لقمه‌اماده فراهم نکنيم.ضمناً مسلمان‌ها در شوراهاي شهري چه تخم دو زرده اي براي مردم کردند که حالا يک زرتشتي نمي‌تواند؟!