سوءاستفاده‌ جنسي از کودکانِ زباله‌گرد


گروه اجتماعي: آمارهاي متفاوتي درباره کودکان کار در کشور در رسانه‌ها گزارش مي‌شود. هرچند هنوز هم دستگاه‌هاي مربوطه با اين حوزه نتوانسته‌اند آمار دقيقي از تعداد کودکان کار در کشور اعلام کنند، اما اين تمام مشکلات نيست. در حالي که برخي آمارها از وجود 20 هزار تا 2 ميليون کودک کار در کشور خبر مي‌دهند. طي هفته‌هاي گذشته اجراي طرحي براي جمع آوري و ساماندهي کودکان کار با واکنش‌هاي زيادي از سوي فعالان حوزه‌هاي اجتماعي و حتي برخي اعضاي شوراي شهر مواجه شده بود. از طرف ديگر زمزمه‌هايي شنيده مي‌شد که براساس آن بررسي و تصويب طرح لايحه حمايت از کودکان که مي‌تواند تا اندازه‌اي به ساماندهي اين کودکان کمک کند، سال آينده در مجلس بررسي خواهد شد. با اين همه روز گذشته روح الله حضرت‌پور، عضو کميسيون اجتماعي مجلس در گفتگو با پانا درباره آخرين وضعيت لايحه حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: لايحه پيش از بررسي بودجه سال 97 در کميسيون به تصويب مي‌رسد. او همچنين گفته بود که پيگير به سرانجام رسيدن لايحه هستيم و کارهاي کارشناسي را در کميسيون از طريق کارگروه‌ها انجام مي‌دهيم تا قانوني تصويب شود که به نفع کودکان و نوجوانان باشد.
از طرف ديگر روز گذشته الهام فخاري، عضو شوراي شهر تهران درباره سوءاستفاده جنسي از کودکان کار و کودکان زباله‌گرد هشدار داد. فخاري، عضو شوراي شهر تهران، ري و تجريش در گفتگو با ايلنا، در رابطه با بررسي وضعيت کودکان کار در شهر بيان داشت: در جلسه‌اي به نام "تهران اميد دارد" با حضور نمايندگان NGOها، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و مجموعه مديريت شهري مقرر شد، يکسري راهکارها و پيشنهادها از طرف اين افراد ارائه شود تا همه جوانب در رابطه با کودکان کار مورد نظرسنجي قرار گيرد. وي افزود: در رابطه با اقدامات اخير درباره جمع‌آوري کودکان، فرمانداري اعلام کرده که برنامه جمع‌آوري متکديان حرفه‌اي را عملي مي‌کند، اما از طرفي بهزيستي تاکيد مي‌کند که اين کودکان متکدي نيستند و بايد توسط بهزيستي جذب شوند. نحوه اجراي اين طرح به اين دليل که با سرعت و بدون دقت جلو رفته است، موجب نتيجه نامناسب شده‌است؛ به عبارتي اقدامات نامناسب فرمانداري نتيجه درستي نداشته است.
فخاري در رابطه با بحث کودکان زباله‌گرد بيان داشت: با کميته‌اي که در رابطه با کودکان زباله‌گرد تشکيل شده، در ارتباط هستيم و اميدواريم که به يک راهکار مشترک در اين خصوص دست پيدا کنيم. شهر ملک مشاع همه مردم است و زباله‌گردي و خطرات اين کار براي کودکان بايد گوشزد شود. کودکان اهميت دارند و اين مشکل بايد به صورت ريشه‌اي حل شود. وي با اشاره به برخي کارگاه‌هاي تفکيک زباله که به کودکان خوابگاه داده‌اند، گفت: اغلب اين کودکان بيماري دارند، اما مسئله بيماري نسبت به ساير مشکلات اين کودکان در اولويت نيست، چرا که از اغلب اين کودکان سوءاستفاده‌هاي جنسي مي‌شود.
اين عضو شوراي شهر تهران افزود: مشغول بررسي در رابطه با خوابگاه‌هايي هستيم که براي کودکان کار از طرف پيمانکاران در نظر گرفته شده‌است، بايد مشخص شود که اين خوابگاه‌ها توسط پيمانکاران در اختيار اين کودکان قرار گرفته است يا خير. گزارش‌هاي ضد و نقيضي در اين خصوص وجود دارد به طور مثال برخي مي‌گويند، اين خوابگاه‌ها يا با همکاري شهرداري پيشين در اختيار اين پيمانکاران قرار داده شده و يا اينکه به پيمانکار مکاني تحويل داده شده، اما آنها در حال حاضر آنجا را تبديل به خوابگاه کرده‌اند. فخاري تصريح کرد: بايد در رابطه با کودکي که درگير پروژه‌هاي باندي، مافيايي و گروه‌هاي تکدي‌گري مي‌شود و از طرفي کودکي که زباله‌گردي مي‌کند، تفکيک صورت گيرد و نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کرد. اين کودکان بدترين نوع زندگي را تجربه مي‌کنند، آن هم با کمترين حق بهره‌برداري حقوق اجتماعي و شهري؛ بنابراين بايد در جلسات مختلف و با بررسي‌هاي دقيق مشکل آنها را حل کرد.