سخنان معاون ترامپ بهانه‌ای تازه برای حمله به ایران؛

مایک پنس، ایران و حزب‌الله لبنان را مسوول بمب‌گذاری ۳۴ سال قبل در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت معرفی کرد. معاون رییس‌جمهور آمریکا می‌گوید با این حادثه نبرد بین‌المللی علیه تروریسم آغاز شد.
۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ دو کامیون حامل مواد منفجره پس از ورود به ساختمان‌های پایگاه صلح‌بانان نیروهای چند‌ملیتی در بیروت منفجر شدند. در این حادثه ۲۴۱ نظامی آمریکایی، ۵۸ نظامی فرانسوی و چند غیرنظامی جان خود را از دست دادند. معاون رییس‌جمهور آمریکا در سی‌وچهارمین سالروز این واقعه، حمله تروریستی به مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده را سرآغاز کشانده شدن این کشور به یک رویارویی بی‌سابقه با دشمنی جدید عنوان کرد.
مایک پنس گفت بمب‌گذاری در بیروت شلیک آغازین نبردی بود که آمریکا از آن زمان درگیر آن است. او این نبرد را جنگ بین‌المللی علیه تروریسم خواند. معاون دونالد ترامپ اضافه کرد این جدالی است که نیروهای آمریکا را به سراسر جهان کشانده است: از لبنان تا لیبی، از نیجریه تا افغانستان از سومالی تا عراق و آوردگاه‌های دیگر در میان این کشورها.
آمریکا، گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه به‌خصوص حزب‌الله لبنان را مسوول انفجار سال ۱۹۸۳ معرفی می‌کند. دادگاه‌هایی در ایالات متحده، تهران را مسوول انفجار مقر تفنگذاران دریایی در بیروت شناخته‌اند. هنگامی که در سال ۲۰۱۰ وجود دارایی‌های بانک مرکزی ایران در حسابی در سیتی‌بانک نیویورک برملا شد، بازماندگان قربانیان انفجار بیروت برای ضبط این اموال و دریافت غرامت از جمهوری اسلامی شکایتی تنظیم کردند که دادگاه فدرال نیویورک به آن رسیدگی کرد.


از طرفی پرونده شکایت علیه جمهوری اسلامی در پی اعتراض بانک مرکزی و درخواست تجدیدنظر حدود شش سال در جریان بود تا سرانجام دیوان عالی آمریکا در آوریل ۲۰۱۶ حکم داد که بازماندگان قربانیان بیروت و دیگر «عملیات مرتبط با ایران» می‌توانند غرامت خود را از محل حدود دو میلیارد دلار دارایی‌های مسدودشده تهران در ایالات متحده دریافت کنند.به باور شماری از ناظران، حمله‌های شدید مایک پنس به ایران و حزب‌الله را می‌توان بخشی از سیاست‌ها و اقدامات دونالد ترامپ برای افزایش فشار بر تهران ارزیابی کرد. دولت ترامپ معتقد است توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) نتوانسته مانع اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت از تروریسم بین‌المللی شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید می‌گوید توافق هسته‌ای که در دولت باراک اوباما به امضا رسید، باعث شد آمریکا به نقش ایران در حمایت و تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی در تمام منطقه توجه لازم را نداشته باشد.
مایک پنس در سی‌وچهارمین سالروز بمبگذاری در بیروت با اشاره به دونالد ترامپ گفت: این رییس‌جمهور منفعل
نخواهد نشست.
پنس، حزب‌الله لبنان را مسوول طراحی و اجرای عملیات انفجاری سال ۱۹۸۳ معرفی کرد و افزود که تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تلاش‌های آمریکا برای «فلج کردن شبکه تروریستی حزب‌الله و به دادگاه کشاندن رهبرانش» دو برابر شده است.