تلاش برای اصلاح برداشت عمومی از عمر کوتاه آسفالت؛

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هر یک میلیون تن قیر حدود هزار میلیارد تومان هزینه دارد، گفت‌: سالانه 5/5 میلیون تن قیر در ایران تولید می‌شود که ارزش آن 5/1 میلیارد دلار است‌. عباس آخوندی روز گذشته در نهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات ضمن سپاسگزاری از زحمات تمامی دست‌اندرکاران در وزارت راه و شهرسازی، ادارات کل راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات، مراکز دانشگاهی، تمامی پیمانکاران و مهندسان قیر و آسفالت در کشور به ارائه نکاتی در این حوزه پرداخت‌. آخوندی گفت‌: میزان اندک صرفه‌جویی، بهره‌وری و عمر بیشتر قیر و آسفالت وقتی بر ارقام بزرگ ضرب می‌شود رقم کلانی خواهد شد که نشان از اهمیت این محصول برای کشور دارد‌. وی افزود‌: قیر از جهت اقتصادی کالایی است که امکان صادرات آن وجود دارد و می‌توانیم درآمد ملی خوبی در ازای آن داشته باشیم‌. بنابراین مصرف آن در داخل و چگونگی مصرف آن به لحاظ افزایش نرخ بهره‌وری بسیار اهمیت دارد‌.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد‌: نکته دومی که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد و از جهت اقتصادی نیز بسیار مهم است حجم کار و سرمایه‌گذاری در این حوزه است‌. وی در ادامه توضیح داد‌: باید در نظر داشته باشیم هر یک میلیون تن قیر حدود یک‌هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و وقتی تبدیل به آسفالت می‌شود سه هزار میلیارد تومان هزینه در بر می‌گیرد به همین جهت ما در این حوزه با ارقام بزرگی سروکار داریم‌.
به گزارش «جهان‌صنعت» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عضو کابینه دولت دوازدهم گفت‌: هر یک درصد صرفه‌جویی، هر یک درصد بهره‌وری و هر یک درصد عمر بیشتر قیر و آسفالت وقتی بر ارقام بزرگ ضرب می‌شود رقم کلانی خواهد شد که نشان از اهمیت این محصول برای کشور دارد‌. آخوندی با تشکر مجدد از مرکز تحقیقات، راه و مسکن و سایر دست‌اندرکاران در این حوزه تاکید کرد‌: کار تمامی شما از جهت ملی کار بسیار مهمی برای کشور است که نمی‌توانیم نسبت به آن کم‌توجه باشیم‌.
این مقام مسوول ادامه داد‌: تمامی اقدامات انجام شده در این حوزه در جهت ارتقای بهره‌وری و فناوری قیر صورت گرفته که به جهت اقتصادی بسیار باارزش است و وظیفه دارم به گرمی دست همه دست‌اندرکاران را بفشارم‌. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بهره‌وری از قیر و آسفالت کشور موضوعی است که باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد گفت‌: این موضوع اگر چه به ظاهر ساده است اما کار مهندسی بسیار پیچیده‌ای است که می‌تواند مورد توجه جامعه مهندسی ایران باشد و موجب افزایش سرمایه ملی می‌شود‌.


وی با تاکید بر اینکه نحوه اجرا و کیفیت قیر و آسفالت به جامعه مهندسی و جامعه پیمانکاری مربوط است گفت‌: به دلیل تغییرات مختلف روکش‌ها یا گاهی اجراهای نادقیق تصور عمومی از عمر آسفالت تصور درستی نیست و به همین دلیل افزایش کیفیت و بهبود آن باید مورد توجه قرار می‌گرفت که خوشبختانه این مهم در مرکز تحقیقات تا حد قابل توجهی انجام شد‌. این مقام مسوول ادامه داد‌: بنده با مشکلات پیمانکاران آشنا هستم و می‌دانم که در شرایط سختی فعالیت می‌کنند و گرفتاری‌های مالی فراوانی دارند به همین جهت به عنوان وزیر راه و شهرسازی به این موضوع اذعان دارم و از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم‌. آخوندی ادامه داد‌: همه باید تلاش کنیم تا این برداشت عمومی که آسفالت عمر مفید کوتاهی دارد را اصلاح کنیم و درصدد افزایش نرخ بهره‌وری قدم برداریم‌.
وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد‌: روسازی راه‌ها به جهت صرف هزینه‌های زیاد در موقع احداث راه و تعمیر و نگهداری آن برای ارائه سرویس مطمئن و پایدار جزو سرمایه‌های ملی است که به عنوان یک پس‌انداز و هدیه برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند‌. گفتنی است در این همایش محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، داود کشاورزیان خیراله خادمی از معاونان وی در این برنامه حضور به هم رساندند‌.
پیشنهاد اتصال تمام مراکز استان‌ها به شبکه ریلی
وزیر راه و شهرسازی بحث چگونگی افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از بهره‌وری را نکته بسیار مهم در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت‌: با توجه به ورود سازمان برنامه‌وبودجه باید جلسه‌ای درخصوص نظام بهره‌وری تشکیل شود؛ زیرا در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی افزایش نرخ بهره‌وری و نظام بهره‌وری یکی از اصلی‌ترین مسایل است‌.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با محوریت توسعه حمل‌ونقل ریلی که در سازمان برنامه‌وبودجه و به ریاست محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد، اظهار داشت‌: جنب‌وجوش قابل‌توجهی در پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی وجود دارد و این پروژه‌ها یکی پس از دیگری آماده بهره‌برداری می‌شود و خوشبختانه کارگاه‌ها زنده و فعال هستند‌. وی افزود‌: نکته بسیار مهم در اقتصاد مقاومتی بحث چگونگی افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از بهره‌وری است و لازمه این کار اجرای خطوط فرعی و اتصال آن به چشمه‌های بار است‌. همچنین با حمل‌ونقل ترکیبی در حوزه مسافر سهم مسافرت و حمل‌ونقل عمومی افزایش ‌می‌یابد‌.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت‌: بهره‌برداری از این پروژه‌ها نیازمند تجهیز شرکت راه‌آهن است و بلافاصله مواجه‌شدن با یک سیستم مکانیزه تمام‌عیار و ایجاد سیر روی شبکه ریلی است که این اتفاق نیاز به سرمایه‌‌گذاری قابل‌توجهی دارد و از آن مهم‌تر بحث ناوگان است که باید به فکر سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان باری و مسافری نیز باشیم‌.
آخوندی یادآور شد‌: البته این اقدامات به موازات در حال انجام است و کار امروز نیست؛ با توجه به ورود سازمان برنامه‌وبودجه باید جلسه‌ای درخصوص نظام بهره‌وری تشکیل شود؛ زیرا همان‌طور که مستحضر هستید در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی افزایش نرخ بهره‌وری و نظام بهره‌وری یکی از اصلی‌ترین مسایل است‌.
این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد‌: همزمان با ساخت خطوط جدید به همین میزان توسعه خطوط دوم، سوم و چهارم در حوزه شرکت راه‌آهن در دست انجام است که در این جلسه به گزارش شرکت ساخت و توسعه پرداخته شد اما به همین اندازه شاید در حوزه شرکت راه‌آهن در دست انجام است که از حیث اهمیت باید موردتوجه قرار گیرد و فارغ از بحث کمیت خطوط که در حال افزایش است، بحث فناوری نیز حائز اهمیت است و ما به‌تدریج باید استفاده از خطوط و لکوموتیو برقی در کشور را توسعه دهیم زیرا قدرت لکوموتیوهای برقی به‌مراتب بیشتر از لکوموتیوهای دیزلی است و نرخ بهره‌وری بسیار بالاتری دارد و درعین‌حال باید به سمت توسعه خطوط و قطار سریع‌السیر که نسل دیگری از فناوری هستند و هم‌اکنون این فناوری هم در دست اجرا قرار دارد‌.
وی در ادامه و با بیان اینکه «وزارت راه و شهرسازی برای صنعت حمل‌ونقل ریلی در داخل ایران تجهیز شده است» تصریح کرد‌: می‌توان در بودجه سال ۹۷ برای برنامه‌ها و اولویت‌های سال آینده سیاست‌گذاری کرد و همان‌طور که اتصال پنج استان در سال ۹۶ اولویت‌گذاری شد می‌توان از هم‌اکنون اولویت‌های سال ۹۷ را مشخص کرد‌.
آخوندی با اشاره به رویکرد اجتماعی توسعه حمل‌ونقل ریلی بیان داشت‌: فارغ از مسایل اقتصادی خوب است که شبکه ریلی ایران حداقل در برنامه ششم توسعه، تمام مراکز استان‌ها را پوشش دهد و فکر می‌کنم پس از اتصال پنج استان،‌۱۰ مرکز استان به شبکه ریلی متصل نخواهد بود که امکان اتصال آنها وجود دارد‌. البته امکان دارد که تعدادی از تحلیلگران اقتصادی نظر دیگری داشته باشند اما به عقیده من از نظر اجتماعی می‌تواند تاثیرگذار باشد‌.