مشکلات برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب همچنان ادامه دارد؛

گروه فرهنگ- دو سال از انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب می‌گذرد. از اولین روزی که این تصمیم در رسانه‌ها منعکس شد، کارشناسان زیادی با این موضوع مخالفت کردند و کیفیت برگزاری نمایشگاه در سال‌های 95 و 96 گواه بحق بودن این مخالفت‌ها بود. از مخاطبان گرفته تا ناشران و نویسندگان، همه با چنین تصمیمی مخالف بودند. علاوه بر این اظهارات، بحران‌های پیش‌آمده در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران مانند آبگرفتگی سالن ناشران خارجی و ناشران کودک و نوجوان و همچنین ارائه خدمات رفاهی نامطلوب مانند دستشویی‌های سیار و استفاده از تانکر‌های آب برای آبرسانی به مجموعه از مشکلات بزرگ مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برای میزبانی از مهم‌ترین نمایشگاه کتاب ایران است.
یک ماه قبل سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود با اشاره به کمبودها و نواقص مجموعه شهر آفتاب برای میزبانی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یک ماه به این مجموعه و شهرداری تهران مهلت داد تا نسبت به حل این مشکلات اقدام کنند وگرنه «این وزارتخانه تصمیم لازم و مناسب را برای خود درباره مکان جدید نمایشگاه کتاب تهران اتخاذ خواهد کرد.»
وی گفته بود: «نمایشگاه کتاب در سال اولش در شهر آفتاب، کمبودهایی داشت اما امسال با گذشت یک‌سال از شروع فعالیت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، شاهد بودیم که شرایط زیرساختی در این مجموعه مناسب نبود که این مساله هم در ایام نمایشگاه کتاب به مسوولان شهر آفتاب منتقل شد. اواخر شهریورماه جلسه‌ای را با مسوولان مجموعه شهر آفتاب داشتیم و گفتیم که اگر تا پایان مهرماه، اتفاقات مشخص و مثبتی برای زیرساخت‌های شهر آفتاب نیفتد، حتما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه در این مکان تجدیدنظر خواهد کرد.»
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «قرار بود ۱۰ سالن دیگر علاوه بر سالن‌های موجود در شهر آفتاب ساخته شود که قول‌هایی هم در این زمینه داده شده و گفته‌اند قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است. امیدوارم با شرایط جدید در شهرداری تهران و قولی که مسوولان شهر آفتاب دادند، بتوانیم تا پایان مهرماه در مورد مکان برگزاری نمایشگاه تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم.»


با توجه به اتمام ضرب‌الاجل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجموعه مدیریت شهری در پایتخت و مسوولان شهرداری تهران، اکنون آخرین وضعیت و تصمیمات اتخاذشده پیرامون مکان برگزاری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (اردیبهشت ۱۳۹۷) را از امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بخوانید.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در توضیح پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی شهرداری برای تکمیل و اضافه کردن فضای مسقف شهرآفتاب یادآور شد: با دو مجموعه از جمله بانک شهر که بحث واگذاری شهرآفتاب از سوی شهرداری به آنها مطرح بوده و از شهرداری مذاکراتی را داشته و داریم. آقای وزیر هم با شهردار تهران و مدیرعامل بانک شهر هم گفت‌وگویی‌ها انجام داده و مکاتباتی با شهرداری تهران انجام شده است. این مکاتبه به دو معاونت شهرداری ارجاع شده و پیگیر هستیم تا این مذاکرات را با این معاونت‌ها ادامه دهیم. البته تا امروز مذاکراتی هم با آنها داشته‌‌ایم و دستورات کارشناسی برای بررسی درخواست‌های ما ازجمله اضافه کردن فضاهای مسقف از سوی این معاونت‌ها صادر شده است.
شهرام‌نیا ادامه داد: باید مسوولان شهرداری و شهرآفتاب بررسی کنند که این اضافه کردن فضاهای مسقف تا چه میزان برایشان امکان‌پذیر است و ان‌شاءالله ما پیگیری را در روزهای آینده ادامه می‌دهیم و در اولین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه مجموعه اقداماتی را که شهرداری می‌تواند تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران محقق کند، در این شورا ارائه می‌کنیم تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.
او با توجه به اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر اعلام مهلت تا پایان مهرماه برای مشخص کردن روند تکمیل شهر آفتاب و احتمال تغییر مکان نمایشگاه از شهر آفتاب گفت: در کنار پیگیری‌ها از شهرداری، همزمان مذاکره با بقیه گزینه‌ها نیز ادامه ادامه دارد و ما هم با مجموعه بزرگ مصلی امام خمینی در تعامل و در تماس هستیم و آنها هم بسیار مایل هستند که نمایشگاه کتاب به مصلی بازگردد و هم در تلاش هستیم با نمایشگاه بین‌المللی سئول هم گفت‌وگوهایی را انجام دهیم. البته هر کدام از این مکان‌ها موانع مساحت و ترافیکی مختص به خود را دارند که بارها درباره آنها صحبت شده است و فکر می‌کنم حالا که دو سال ابتدای بهره‌برداری از شهرآفتاب گذشته، این مکان گزینه‌ای جدی برای ماست. با این حال مهم‌ترین مساله، رفاه حال مردم و ناشرانی است که باید در آن فضا حضور پیدا کنند.
شهرام‌نیا در مورد آخرین روند تصمیم‌گیری درباره مهمان ویژه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مهمان ویژه نمایشگاه برای سال ۹۷ خورشیدی یا ۲۰۱۸ قرار بود کشور چین باشد که به تقاضای خودشان به سال بعدترش (۲۰۱۹) موکول شد. بلافاصله پس از این اتفاق، به تصمیم شورای سیاستگذاری با چند کشور که از قبل متقاضی مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران بودند، مذاکرات را آغاز کردیم. در حال حاضر هم سه کشور ژاپن، صربستان و قطر اعلام آمادگی نهایی کرده‌اند و منتظر هستیم در جلسه آتی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، انتخاب کشور مهمان قطعی شده و به تصویب برسد یعنی گزینه‌های نهایی مشخص شده‌اند ولی باید به تصویب شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران برسد.
او سپس در پاسخ به این پرسش که آیا تاخیر تا این زمان در انتخاب و معرفی مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران سال ۲۰۱۸ نمی‌تواند بر کیفیت حضور کشور یادشده تاثیر منفی بگذارد، بیان کرد: طبیعتا چون شان تصمیم‌گیری در اختیار شورای سیاستگذاری است، باید در انتظار تصویب این شورا باشیم. با توجه به صحبت‌هایی که مطرح شده به‌زودی شورای سیاستگذاری جلسه تشکیل داده و این مسایل را نهایی می‌کند. معمولا در سال اول همه دولت‌ها این مسایل وجود دارد و بالاخره به دلیل زمانبر بودن تثبیت مدیریت‌ها نیازمند فرصت بیشتری هستیم. امیدوارم با تشکیل سریع شورای سیاستگذاری، موضوع معرفی مهمان ویژه نمایشگاه کتاب سی‌ویکم به زودی محقق شود.
اکنون با تشکیل کابینه جدید و تغییر شهردار تهران امید است در این روند تغییراتی حاصل شود و سال 97 شاهد برگزاری نمایشگاهی همچون گذشته در فضایی مناسب برای ناشران و علاقه‌مندان به کتاب باشیم.