شانسی برای تکمیل کابینه

گروه سیاسی- امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود صلاحیت وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو را بررسی خواهد کرد. منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم و رضا اردکانیان گزینه ‌نهایی روحانی برای حضور در وزارت نیرو است. امروز در نهایت پس از ماه‌ها مشخص می‌شود که آیا این دو وزیر پیشنهادی بر صندلی‌های خالی این وزارتخانه‌ها تکیه خواهند زد یا نه. اردکانیان و غلامی در چند روز گذشته با اعضای کمیسیون‌های مختلف دیدار و برنامه‌های خود را برای اعضای این کمیسیون‌ها تشریح کرده‌اند تا بتوانند نظر نمایندگان مجلس را نسبت به خود تغییر دهند.
بر این اساس نظرات اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس نشان می‌دهد رضا اردکانیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو شانس زیادی برای تکیه زدن بر مسند این وزارتخانه دارد. حسن نوروزی در دفاع از عملکرد اردکانیان گفت: آقای اردکانیان تحصیلات مرتبط و عملکرد و کارنامه موفقی داشته است. ایشان چند سال در این حوزه کار کرده که همگی بسیار خوب بوده است. به گفته وی، اردکانیان از نظر علمی و کارکردی می‌تواند وزارت نیرو را به بهترین نحو مدیریت کند به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد. نوروزی در عین حال گفت: البته رای اعتماد آقای اردکانیان منوط به این است که مسایل سیاسی پشت صحنه نداشته باشد.
سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده اصولگرای پیشوا و ورامین هم با اشاره به برگزاری نشست فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور اردکانیان اعلام کرد: عمده مسایلی که از طرف نمایندگان مطرح شد، مسایلی در حوزه‌های مختلف اعم از مشکل آب، نحوه مدیریت و نحوه توزیع آب بود. وی گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه انتقال، توازن، تعادل و توزیع آب در بین استان‌ها و پیشنهادات برای افزایش بهره‌وری آب، ابراز نگرانی در آب شرب به‌ویژه آب روستایی و ناتوانی برخی مدیران استانی در حوزه آب مطرح شد و در ادامه نمایندگان، سوالات خود را درباره سیاست‌های سدسازی و نحوه پیشبرد این برنامه‌ها از وزیر پیشنهادی نیرو مطرح کردند. نماینده اصولگرای پیشوا و ورامین ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه برگرداندن آب به چرخه مصرف اهمیت فراوانی دارد، برنامه وزارت نیرو در ارتباط با حوزه فاضلاب مورد سوال قرار گرفت. علامه بر آن، تولید برق به روش‌های نوین و تضمین خرید برق مراکز بخش خصوصی که اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق کرده‌اند، از سوی نمایندگان عضو فراکسیون مورد مطالبه قرار گرفت.
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: آقای اردکانیان با تاکید بر لزوم بازتعریف مدیریت آب و اینکه فقط وزارت نیرو متولی و مسوول آب نیست، گفت: مصرف‌کننده آب در یک آپارتمان هم در مدیریت آب مشارکت دارد و تغییر اقلیم و آب و هوا نباید ما را از پرداختن به مدیریت آب غافل کند. وی ادامه داد: اردکانیان در ادامه جلسه گفت که بحث فاضلاب یکی از مباحث و منابع مهم تامین آب است و تاکید کرد که موفق شده مجوز تنها موسسه تحقیقاتی قنات را از مجمع عمومی سازمان ملل برای ایران دریافت کند و معتقد است، قنات نقش مهمی در تامین آب کشور دارد. نماینده اصولگرای پیشوا و ورامین در مجلس ادامه داد: آقای اردکانیان همچنین در این جلسه به اهمیت انتقال آب، حقابه‌های مرزی، توزیع عادلانه و برنامه‌های دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت افتخار دارد نام خود را در عملیاتی‌سازی موافقت‌نامه هیرمند ثبت کند. سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی اضافه کرد: آقای اردکانیان گفت از حدود ۱۰ سال قبل به دانشگاه صنعتی شریف برگشته ولی از وی خواسته شد دفتری در سازمان ملل برای مطالعات آب تاسیس کند که پس از مشورت با همه مسوولان کشور این درخواست را پذیرفته است. نقوی حسینی همچنین با اعلام اینکه موضوع دوتابعیتی بودن وزیر پیشنهادی نیرو از جمله مسایل مورد بحث در جلسه بود، تصریح کرد: آقای اردکانیان همچنین درخصوص تابعیت و شایعه دوتابعیتی خود بیانیه قبلی خود را قرائت کرد و گفت اینجانب در طول تحصیلات تکمیلی، همکاری و کار در موسسه آب سازمان ملل فقط و فقط افتخار تابعیت ایران را داشته، دارد و خواهد داشت و تابعیت هیچ کشوری را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.


در نهایت علی‌محمد شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: جلسه کمیسیون کشاورزی با حضور اردکانیان، وزیر پیشنهادی نیرو تشکیل و راهکارهای جامعی برای رفع بحران آبی کشور ارائه شد. به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از برنامه‌های ایشان معطوف به اجرای برنامه توسعه است. به گفته وی در این جلسه درباره مواردی همچون چگونگی صرفه‌جویی در منابع آبی، تامین آب شرب مناطق روستایی و عشایر،‌ تامین حقابه‌های تالاب‌ها و استفاده از آب‌های غیر متعارف و تصفیه فاضلاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شاعری در جمع‌بندی گفت که نظر کمیسیون کشاورزی نسبت به وزیر پیشنهادی نیرو مثبت است چون به نظر می‌رسد می‌توان با استفاده از تجارب جهانی و دانش بومی و برنامه‌های آقای اردکانیان مشکلات آبی کشور را حل کرد.
راه سخت غلامی برای کسب رای اعتماد
به نظر می‌رسد کار منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به واسطه مخالفت‌های گسترده‌ای که جامعه دانشگاهی با او داشته است برای کسب رای اعتماد با دشواری بیشتری همراه باشد. پیش از این پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود توضیحات غلامی در این کمیسیون قانع‌کننده نبوده است. مافی اعلام کرده بود وزیر پیشنهادی علوم صرفا به بیان توضیحات کلی بسنده کردند. ظاهرا غلامی برنامه مشخصی برای اداره وزارت علوم ندارد و بیشتر به بیان کلیات پرداختند.مافی در توضیح پاسخ وزیر پیشنهادی علوم به مخالفت‌های گسترده با او گفت: آقای غلامی در واکنش به علت این نارضایتی‌ها تاکید داشتند که احتمالا افراد محدودی این اعتراضات را مطرح می‌کنند. همچنین عنوان کردند که در این رابطه بیش از حد جوسازی صورت گرفته و بعضا بزرگ‌نمایی می‌شود. وزیر پیشنهادی علوم در مجموع از عملکرد خود در این دانشگاه دفاع کرد‌ و انتقادات را نپذیرفت اما نمایندگان عمدتا نظر دیگری داشتند و درمجموع از این توضیحات قانع نشدند. فاطمه ذوالقدر هم با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات همچنین در این جلسه بر لزوم اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی تاکید کرد.
وی ادامه داد: آقای غلامی درباره ساماندهی دانشگاه‌ها تاکید ویژه‌ای داشت و برنامه‌ای نیز در این راستا ارائه کرد. وزیر پیشنهادی علوم همچنین بروز محدودیت‌ها برای دانشجویان را غیرواقعی دانست و گفت دانشگاه بوعلی همدان در دوره ریاستش در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ حدود ۲۷ نشریه داشته که تیراژ برخی از این نشریات بالای ۱۵ هزار نسخه بوده و هیچ محدودیتی برای انتشار نشریات دانشجویی وجود نداشته است.عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای غلامی همچنین تاکید کرد که در مدیریت دانشگاه بوعلی از رویکرد جناحی پرهیز داشته که برگزاری مراسم مختلف سیاسی دانشجویی در این دانشگاه و دعوت از چهره‌های سیاسی از طیف‌های مختلف همچون آقایان مطهری، صادقی، رسایی و زیباکلام موید این ادعاست. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران با بیان اینکه درباره برخی از پیامک‌هایی که ازسوی دانشجویان و در مخالفت با آقای غلامی به نمایندگان ارسال می‌شود، سوالاتی مطرح شده، گفت: از وزیر پیشنهادی علوم درباره صدور احکام محرومیت برای دانشجویان به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی سوال کردیم که ایشان این موارد را تکذیب کرده و گفتند اگر موردی هم بوده، به دلیل مسایل انضباطی و اخلاقی بوده است. نایب رییس فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سوال که حکم محکومیت یکی از دانشجویان بوعلی همدان در دوره ریاست غلامی به‌دلیل فعالیت سیاسی منتشر شده، گفت: به هر حال آقای غلامی منکر این موارد شد و نکته حائز اهمیت این است که عمده بحثی که امروز در کمیسیون تخصصی فرهنگی مجلس انجام شد، طبیعتا مسایل فرهنگی و آموزشی دانشگاه‌ها بود و بحث درباره رویکردهای سیاسی در فراکسیون‌های سیاسی مجلس انجام می‌شود.
شانس موفقیت برای هر دو وزیر
رضا اردکانیان یکی از گزینه‌هایی بود که پس از آنکه حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی اسبق دولت دوازدهم نتوانست رای اعتماد بگیرد به مجلس پیشنهاد شد. از همان ابتدای معرفی او به مجلس بسیاری از نمایندگان با حضور اردکانیان در این جایگاه موافق بودند و فراکسیون‌های مختلف هم در حمایت از او با رسانه‌ها سخن گفته‌اند. اگرچه بحث دوتابعیتی اردکانیان در میان نمایندگان مجلس مطرح شد و البته او این مساله را رد کرد اما به نظر می‌رسد که اردکانیان راحت‌تر از غلامی بتواند رای بالایی از مجلس را کسب کند‌ اما معرفی منصور غلامی چندان به مذاق فراکسیون امید و دانشجویان دانشگاه‌های متعدد خوش نیامد چرا که به زعم برخی از کارشناسان او نه تنها از نظر علمی در جایگاه ویژه‌ای قرار ندارد و نتواسته است در مدیریت دانشگاه بوعلی‌سینا همدان هم اقدامات ویژه‌ای انجام دهد که سیاست‌های او مغایر با سیاست‌های روحانی و گروه‌های اصلاح‌طلب است. با این حال اخبار حاکی از آن است که دیدار او با فراکسیون ولایی و قولی که او از نمایندگان این فراکسیون گرفته است در نهایت منجر به رای اعتماد مجلس به او خواهد بود هرچند که به نظر می‌رسد آرای بالایی را از مجلس کسب نکند.