ابراهیم آشتیانی، بهترین مدافع راست تاریخ ایران درگذشت؛

در سحرگاه دومین روز از دومین ماه پاییز 1396 مردی که روزگاری مرد سال فوتبال ایران شد به دیار باقی شتافت؛ آن هم در حالی که شب پیش از آن مراسم بهترین‌های فوتبال جهان برگزار می‌شد. بهترین مرد سال جهان امسال یک مهاجم بود؛ مردی که زیاد گل می‌زند و همه می‌دانیم که مرد سال شدن در پست‌های تدافعی چقدر سخت است‌ اما ابراهیم آشتیانی یکی از آنها بود. سال‌ها از روزگاری می‌گذرد که پسر 18 ساله تیم‌های بوستان و پولاد بتواند به تیم اصلی شاهین دکتر اکرامی بپیوندد.
آشتیانی از مشهورترین بازیکنان تیم شاهین بود. مردی که اخراجش در بازی با تهرانجوان باعث شد تیم شاهین برای اولین بار منحل شود. (دومین انحلال توسط خودی‌ها بود!). آشتیانی مردی بود که چون بسیاری از ستارگان آن روزهای شاهین، سرگردانی‌های بازی‌های روزگار و انتقال به پرسپولیس و از آنجا به پیکان و دوباره بازگشت به پرسپولیس را چشید. همان پرسپولیسی که او در آن از بهترین‌ها بود و از نسل طلایی بود که در برد بزرگ شش بر صفر در مقابل رقیب سنتی حضور داشت. آشتیانی آنقدر خوب بود که چشم‌های گوهربین ‌هامبورگی‌ها در بازی‌های دوستانه این تیم در ایران علاقه‌مند شد که او را راهی دیار ژرمن‌ها کند، اما این اتفاق رخ نداد تا اینکه سال‌ها بعد جانشین خلف او یعنی مهدی مهدوی‌کیا که اتفاقا در پست او هم بازی می‌کرد موفق شد- شاید- آرزوی آشتیانی را محقق سازد.
او از همان نسل طلایی قهرمان جام ملت‌های آسیا سال‌های دور فوتبال ایران است. او همین‌طور افتخار حضور در المپیک مونیخ را داشت و شاید در کارنامه بازیکنی او فقط حضور در جام جهانی کم است. آشتیانی در کسوت مربیگری هم در کنار بیوک وطن‌خواه، پرسپولیس محبوبش را به قهرمانی لیگ تخت جمشید رساند و مدت زمانی هم در کنار ایوان کونوف بود. او کارشناس ارشد تربیت بدنی بود.
نوشتن از آشتیانی‌ها آنجایی سخت می‌شود که سوگنامه می‌شود. گویی یاد گرفته‌ایم در خزان‌ها به یاد بهاری‌ترین مردان فوتبال‌مان بیفتیم. همان مردانی که تجربه و دانش تربیت بدنی و افتخاراتش را هم دارند اما از دایره بیرون ماندند تا به قول اردشیر خان لارودی و تیم پر‌استعداد ابرار ورزشی دهه 70 خورشیدی چسبیده‌ها در ورزش بمانند. آشتیانی هم حکایتش چون خیلی‌هاست که مظلوم رفتند تا غریبه‌ها ادعای مالکیت فوتبال را کنند ! افسوس...


یار بی‌جایگزین پرسپولیس
ابراهیم آشتیانی، ستاره بزرگ تاریخ فوتبال ایران صبح دیروز در حالی از میان فوتبال دوستان رفت تا خبر از دست دادنش جلوتر از اخبار بازی پرهیاهوی دربی فضای فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
آشتیانی یک بازیکن ممتاز در تاریخ فوتبال ملی و باشگاهی ماست، بازیکنی برخاسته از مکتب شاهین که می‌توانست اولین لژیونر ایران از جمع بازیکنان ممتاز دهه‌های 40 و 50 باشد. او مدافع راستی بود که در هیات یک گوش راست پرتحرک و کلاسیک عرصه را بر مدافعان تنگ می‌کرد. زوج او و علی پروین سال‌ها به عنوان بهترین زوج فوتبال ایران شناخته می‌شد و کار به جایی رسید که او به عنوان یک مدافع راست عنوان مرد سال فوتبال ایران را در سال 1349 از آن خود کرد؛ اتفاقی که کمتر برای مدافعان رخ می‌دهد. او همچنین در بازی‌های جام ملت‌های 1972 که با قهرمانی ایران به اتمام رسید لقب ستاره مسابقات را دریافت کرد. از انتخاب شدن او به عنوان مرد سال فوتبال ایران عکس‌های فوق‌العاده و خاطره‌انگیزی وجود دارد، لحظه‌ای که او با یک پیکان کارلوکس آلبالویی در امجدیه دور افتخار می‌زند.
آشتیانی در سال ۱۳۵۰ زمانی که مدافعی ۲۵ ساله بود مورد توجه باشگاه ‌هامبورگ آلمان قرار گرفت که برای سه بازی دوستانه با تاج، پرسپولیس و تیم ملی ایران به ایران آمده بود. خود او در این باره گفته بود: مربی تیم ‌هامبورگ آخر بازی گفت از بازی من خوشش آمده و بیا برای ما بازی کن. فکر کردم شوخی می‌کند و تعارف کرده است. بعد از چند روز از سفارت آلمان تماس گرفتند که جلسه‌ای برای انتقال شما به ‌هامبورگ گذاشته‌اند.
برای این انتقال به آشتیانی ششصد هزار مارک پیش‌قرارداد و ماهی ۱۰ هزار مارک به علاوه خانه و ماشین پیشنهاد شده بود.
برای گرفتن نامه نهایی انتقالم به فدراسیون رفتم. آنها به من گفتند که باید تیمسار خسروانی اجازه خروج مرا بدهد. ماجرا چند روز طول کشید تا اینکه یک روز پیش تیمسار خسروانی رفتم.
تیمسار گفت شاه با انتقال شما مخالفت کرده و گفته بازیکن از خارج به ایران بیاید، اما از ایران به خارج نرود. آشتیانی را نخستین پیستون فوتبال ایران می‌دانند، فرارهای او از سمت راست و ارسال‌های او منبع بسیاری از گل‌های پرسپولیس بود. گفته شده آلن راجرز مربی پرسپولیس او را تنها بازیکن غیر‌قابل جایگزینی می‌دانست.
از آشتیانی و نمایش‌های خیره‌کننده و درجه یکش تصاویر چندانی به جای نمانده بنابراین نسل جدید فوتبال ایران با او و هم نسلانش که بخشی از تحول‌آفرینی و تغییر در فوتبال ایران را به دوش کشیده‌اند، خاطره چندانی ندارند و شاید آخرین خاطره از ابراهیم آشتیانی به حضور او در سمت سرپرست پرسپولیس در سال جدایی علی پروین از جمع قرمزهاست که البته با تنش و مصائب بسیاری همراه بود.
او که دیروز به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان قلب شهیدرجایی درگذشت یکی از تحصیلکرده‌ها و آقامنش‌های تاریخ بود که سابقه استادی در دانشگاه تهران را نیز داشت. او در اواخر دهه 50 در حال تحصیل در مقطع دکترا در دانشکده بروکسل بود که با اعلام انقلاب فرهنگی به ایران بازگشت.
مراسم تشییع پیکر ابراهیم آشتیانی امروز ساعت ١٠ صبح در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار می‌شود تا دوستداران فوتبال ایران کاپیتان فقید پرسپولیس را به خانه ابدی بدرقه کنند. پیکر آن مرحوم پس از تشییع به قطعه نام‌آوران بهشت زهرا منتقل می‌شود تا در کنار مزار همایون بهزادی و ناصر حجازی، به خاک سپرده شود. جمعه از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ صبح نیز مراسم یادبود آن مرحوم در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.
یک دقیقه سکوت در دربی ۸۵
دربی ۸۵ با قرائت فاتحه به یاد پیشکسوت فقید پرسپولیس و شادی روح آن مرحوم آغاز ‏خواهد شد.‏ حجت‌الله بهمنی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ اعلام کرد: ابراهیم آشتیانی یکی از بازیکنان پیشین تیم ملی و ‏پرسپولیس بود که دار فانی را وداع گفت. این ضایعه را به اهالی ورزش و به خصوص جامعه فوتبال و خانواده محترم ‏آشتیانی و باشگاه پرسپولیس تسلیت می‌گوییم. به همین مناسبت دربی ۸۵ با قرائت فاتحه‌ای برای شادی روح آن مرحوم و یک ‏دقیقه سکوت آغاز خواهد شد.‏