کارآفرینی؛ نوشداروی اقتصاد مقاومتی

 دکتر حوریه یحیایی
Hooriye_yahyaei@yahoo.com
ضرورت نیاز کشور به وجود برنامه ریزی دقیق اقتصادی و مستقل در این روزها بیشتر از مواقع دیگر احساس می گردد.وجود تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی از یکسو و حفظ استقلال کشور از سوی دیگر ضرورت تدوین راهکارهای منسجم و دقیق را می طلبد. ظهور تفکر اقتصاد مقاومتی بر پایه ی کارآفرینی و ارج نهادن به استعداد‌ها و توانایی‌های جوانان نقطه عطفی برای رشد و پیشرفت جامعه محسوب می شود. رهبر معظم انقلاب که واژه اقتصاد مقاومتی را اولین بار در سال هزار و سیصد و هشتاد ونه در دیدار با کارآفرینان بیان نمود، شاهراه اصلی رشد و تعالی کشور را تبیین نمودند. حال امروزه با گذشت چندین سال از فرمایشات ایشان همگان بر این باورند که باید کارآفرینی را بازوی قدرتمند اقتصاد مقاومتی دانست. اقتصاد مقاومتی به معنای ظهور شرایطی در اقتصاد کشور است که به مثابه سدی استوار در برابر موانع و مشکلات داخلی و خارجی استقامت نموده و به رشد و پیشرفت خود در جهت اهداف چشم انداز ادامه دهد. اقتصاد مقاومتی؛ تنها یک واژه  تئوری مختص دانشگاه و بیان نیست، بلکه بیشتر اقتصاد کاربردی است. شعاری نبوده و ظهور عینی در عمل دارد.
از آن جایی که کارآفرینی به عنوان یک اصل غیر قابل انکار دراقتصاد، برای حفظ رشد و شکوفایی نیروی جوان کشور به شمار می رود بررسی و ترویج آن امری ضروری به نظر می رسد. توجه به این مهم که فرد کارآفرین دارای استعدادها و خلاقیت‌های بالقوه توسعه در راستای پیشرفت کشور می باشد، قابل تامل و اهمیت است. در جوامع آگاه و پیشرفته، حیطه کارآفرینی دارای وسعت فراوانی است و زیر مجموعه آن نه تنها ارزش‌های اقتصادی بلکه بسیاری از آداب و رسوم اجتماعی را نیز در بر می گیرد. یکی از مزایای مهم کارآفرینی ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در فرد کارآفرین می باشد و این عامل باعث تقویت هر چه بیشتر عزت نفس در بین آحاد جامعه می گردد و قدم‌های آن‌ها را برای تحمل دشواری‌ها و مشکلات پیش رو محکم تر می کند. جامعه کارآفرین آستانه  تحمل بالایی دارد و ترویج آن باعث بالا بردن تاب رویارویی با مشکلات در کشور می شود. این مطلب مصداق عینی اقتصاد مقاومتی محسوب می گردد. حمایت از تولید ملی و کارآفرینی یکی از مولفه‌های ارزشمند اقتصاد مقاومتی است و بی شک تحقق این امر در گروی توجه و دقت هر چه بیشتر مسوولین می باشد. بطور مثال تحریم‌هایی که در زمینه دارویی بر کشورما اعمال گشته ، نیروی جوان علمی و با انگیزه این صنعت را برآن داشت که با حداقل امکانات با تفکر و ایده‌های خلاق تولیدات خود را هم تراز با کشور‌های پیشرفته به جهان عرضه نمایند. تفکر خلاق و کارآفرین تحریم‌ها را فرصتی مغتنم برای نوآوری و ابداع روش‌های نو می داند.


در یک اقتصاد دانش محور کارآفرین به عنوان نیروی محرکه اصلی آن مورد توجه قرار می گیرد و صاحبان فکر وایده و افراد خلاق از سرمایه‌های اصلی این اقتصاد به شمار می آیند. بسیاری از اقتصاد دانان معتقدند که کارآفرینی و توجه به افراد کارآفرین تنها نوشداروی اقتصاد مقاومتی است، چرا که تکیه بر نیروی داخلی و انگیزه تولید و مصرف کالاهای داخلی می تواند جامعه را در برابر تهدیدات خارجی مصون بدارد.