طلای سیاه روی فاز افزایش بها

قيمت‌هاي نفت روز سه‌شنبه تحت تاثير کاهش صادرات نفت عراق و انتظار براي ادامه روند کاهش ذخاير نفت تجاري آمريکا، افزايش يافت.
به نقل از ايسنا، نفت برنت براي تحويل در دسامبر در بازار لندن پنج سنت افزايش يافت و به ۵۷.۴۲ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات اين بازار روز دوشنبه با ۳۸ سنت کاهش بسته شده بود.
بهاي معاملات نفت خام آمريکا براي تحويل در دسامبر در بازار نيويورک پنج سنت افزايش يافت و به ۵۱.۹۵ دلار در هر بشکه رسيد.
آمارها نشان مي‌دهد صادرات نفت عراق از ابتداي ماه ميلادي جاري تاکنون به دليل صادرات کمتر از هر دو منطقه شمال و جنوب اين کشور، بيش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش يافته است.
به گفته توموموچي آکوتا، اقتصاددان ارشد شرکت تحقيق و مشاوره ميتسوبيشي UFJ در توکيو، بازار در حال حاضر به عوامل مثبتي مانند تحولات کردستان عراق، کندي روند رشد دکل‌هاي حفاري آمريکا و احتمال تمديد توافق کاهش توليد اوپک متمرکز شده است.
صادرات نفت خام از خط لوله تحت کنترل منطقه کردستان عراق به بندر سيهان ترکيه بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۳ درصد افزايش يافت و به ۲۸۸ هزار بشکه در روز رسيد، اما همچنان کمتر از نصف سطح معمول به شمار مي‌رود.
تاخير در يکي از نقاط بارگيري عراق در کمتر شدن ميزان صادرات نقش داشته است. عراق مي‌تواند تا پايان اکتبر صادرات جنوب را افزايش دهد و قصد دارد چنين کاري انجام دهد. جبار اللعيبي، وزير نفت عراق، اوايل هفته جاري اظهار کرده بود صادرات از جنوب کشور ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يافته تا کاهش صادرات از منطقه شمالي را جبران کند.
بر اساس گزارش رويترز، کاهش صادرات عراق در شرايطي روي مي‌دهد که اوپک به همراه روسيه و توليدکنندگان متعدد ديگر با هدف حذف مازاد عرضه و حمايت از قيمت‌ها، توافق کرده‌اند توليدشان را تا مارس سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند. اوپک اعلام کرده نرخ پايبندي کشورهاي اوپک و غيراوپک به توافق کاهش توليد در سپتامبر به ۱۲۰ درصد رسيده که بالاترين ميزان از ژانويه تاکنون است و کمک کرده ذخاير نفت کشورهاي سازمان توسعه و همکاري اقتصادي کاهش بيشتري پيدا کند.
در اين بين انتظار مي‌رود آمار نشان دهد ذخائر نفت آمريکا هفته گذشته ۲.۵ ميليون بشکه کاهش پيدا کرده است. گروه صنعتي بيکرهيوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا در هفته منتهي به ۲۰ اکتبر هفت حلقه کاهش يافته و به ۷۳۶ حلقه رسيده است.

*صادرات نفت عراق ۲۰۰ هزار بشکه آب رفت
صادرات نفت از جنوب عراق در ماه ميلادي جاري ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش يافته که به کاهش جريان توليد در ميادين کرکوک واقع در شمال اين کشور افزوده شده است.
به نقل از ايسنا، آمار کشتيراني مورد بررسي رويترز و يک منبع صنعتي نشان مي‌دهد صادرات نفت از جنوب عراق در ۲۲ روز نخست اکتبر به حدود ۳.۱۳ ميليون بشکه در روز بالغ شده که ۱۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر کاهش نشان مي‌دهد. توليد از ميادين نفتي کرکوک نيز هفته گذشته در پي اقدام ارتش عراق براي باز پس گرفتن کنترل ميادين نفتي کاهش يافت.
طبق آمار کشتيراني، صادرات شمالي از ابتداي اکتبر تاکنون به حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز بالغ شده که در مقايسه با ۵۶۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر کاهش نشان مي‌دهد. کاهش صادرات از شمال عراق به بالا رفتن قيمت‌هاي نفت جهاني کمک کرده است، اما صادرات منطقه جنوبي که منبع عمده توليد اين کشور است در ماه‌هاي اخير ثابت بوده و به همين دليل کاهش توليد آن غيرمنتظره محسوب مي‌شود.
يک منبع صنعتي با ابراز تعجب از کاهش توليد جنوب عراق اظهار کرد: اين کاهش احتمالا به دلايل فني يا آب و هوايي بوده است.
يک عامل صادراتي نيز در اين باره به رويترز گفت: تاخير در يکي از نقاط بارگيري نفت در نفت‌کش‌ها در کمتر شدن ميزان صادرات نقش داشته است.
اما عراق مي‌تواند تا پايان اکتبر صادرات جنوب را افزايش دهد و قصد دارد چنين کاري انجام دهد. جبار اللعيبي وزير نفت عراق شنبه اظهار کرده بود صادرات جنوبي ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يافته تا کاهش صادرات از شمال اين کشور را جبران کند.
کاهش صادرات عراق در شرايطي روي مي‌دهد که اوپک به همراه روسيه و توليدکنندگان متعدد ديگر با هدف حذف مازاد عرضه و حمايت از قيمت‌ها، توافق کرده‌اند توليدشان را تا مارس سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند.
عراق که دومين توليدکننده بزرگ اين سازمان است، نسبت به همتايانش مانند عربستان سعودي و کويت پايبندي کمتري به توافق کاهش داشته‌اما اگر روند کاهش صادرات اکتبر ادامه پيدا کند، پايبندي عراق و اوپک به اين توافق را افزايش خواهد داد.
براساس گزارش رويترز، عمده نفت عراق از پايانه‌هاي جنوبي صادر مي‌شود. ميزان اندکي نيز از ميادين کرکوک در شمال عراق از طريق بندر سيهان در ترکيه صادر مي‌شود.