بحران رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان


گروه اجتماعي: شانزدهمين جلسه علني شوراي شهر تهران در دوره پنجم با حضور عباسعلي غلامي، مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد. هرچند در تذکرات اعضاي شوراي شهر بيشتر درباره کمبودهاي موجود در زمينه مدارس پايتخت صحبت شد، اما مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران آماري درباره رشد رفتار پرخطر و خشم بالا در دانش‌آموزان دختر و پسر مشغول به تحصيل در پايتخت ارائه کرد که زنگ هشدار براي بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي آينده خواهد بود. مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به آسيب‌هاي اجتماعي موجود در سطح مدارس اين شهر، گفت: در حال حاضر رفتار پرخطر در ميان پسران ما در مقطع متوسطه اول 19.7 درصد است. 
خشم بالا در ميان دخترهاي ما 19.6 درصد است که اين ارقام نشان مي‌دهد وضعيت خوبي وجود ندارد. حدود 66 درصد از دانش آموزان ما در پاسخ به اين سوال که اگر مشکلي براي شما پيش بيايد چه کسي به شما کمک خواهد کرد به جاي خانواده، همسالان و دوستان خود را معرفي کردند که اين نشان از اين دارد که بچه‌هاي ما نقش خانواده را کمرنگ مي‌بينند.
به گزارش ايسنا، عباسعلي باقري با اشاره بر لزوم ايجاد تعامل بيش از پيش ميان مدارس و مجموعه مديريت شهري تاکيد کرد و ادامه داد: ما اين آمادگي را داريم که مديريت شهري براي حوزه مديريت مدارس وارد عمل شود و ما نيز در اين عرصه قطعا همه تلاش خود را به کار خواهيم گرفت. وي به وجود 4089 مدرسه در شهر تهران اشاره کرد و افزود: اين مدارس شامل مدارس دولتي و غيردولتي هستند که از اين ميان 18 درصد دانش آموزان شهر تهران در مدارس غيردولتي مشغول به تحصيل هستند. 
در شهر تهران حدود يک ميليون و 82 هزار و 136 دانش آموز مشغول به تحصيل هستند و در مقابل 58 هزار و 967 نفر کارکنان مجموعه‌اموزش و پرورش شهر تهران را تشکيل مي‌دهد. اين در حاليست که در چهار سال آينده قريب به 25 هزار نفر از همکاران ما در آموزش و پرورش بازنشسته مي‌شوند و سالي کمتر از 1000 نفر به مجموعه وارد مي‌شود. ظرف چهار سال آينده يکي از آسيب‌هاي اساسي ما همين موضوع است که‌اميدواريم حل و فصل شود.
وي به اينکه در شهر تهران 700 مدرسه در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند، تاکيد کرد: در سال 1400 در مقطع ابتدايي به 264 مدرسه جديد نياز خواهيم داشت. امروز در شهر تهران 73 درصد دانش آموزان در مدارس دولتي و 18 درصد در مدارس غيردولتي مشغول به تحصيل هستند. همچنين تعدادي مدارس خاص ديگر نيز در اين شهر فعاليت مي‌کند. 25 درصد دانش آموزان ما در شهر تهران در مقطع متوسطه 16 درصد در نظري و پنج درصد در فني و حرفه‌اي و کار و دانش مشغول به تحصيل هستند اما شهر تهران يکي از فقيرترين شهرها به لحاظ فضاي آموزشي است.
 بيشتر دانش آموزان ما در اين شهر در کلاس‌هاي 33 تا 37 نفره حضور دارند. باقري در خصوص سرويس مدارس نيز گفت: بايد از شهرداري تهران و مصوبه‌اي که توسط شوراي اسلامي‌شهر تهران ابلاغ شد تشکر کنم که سرويس مدارس استثنايي را متقبل شدند. بچه‌هاي معلول و کم توان ما در اين حوزه خدمت مناسبي را دريافت کردند.