لجن‌پراکني ترامپ بي تاثير در ایستادگی ايرانیان

وزير خارجه ايران گفت: مشروعيت و قدرت و پيشرفتمان را از مردم مي‌گيريم و نشانگر اين واقعيت است تا زماني که شما (مردم) همراه کشور و نظام و انقلاب خود هستيد هيچ لجن پراکني توسط افرادي مثل ترامپ نمي‌تواند ذره اي در استقامت و پيشرفت و دفاع و مقاومت و در سربلندي و افتخار مردم ما خدشه وارد کند.
به گزارش فارس، محمدجواد ظريف که به دعوت ماشابانه وزير خارجه آفريقاي جنوبي و شرکت در سيزدهمين نشست کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و آفريقاي جنوبي به پرتوريا سفر کرده، در جمع ايرانيان مقيم اين کشور گفت: چند پيشنهاد ويژه براي استفاده از امکانات موجود براي تامين محلي براي ترويج فرهنگ ايراني و فرهنگ اهل بيت در نظر داريم که انشالله با طي مراحل قانوني در کشور و در صورتي که بتوانيم توافق ساير مسئولان را جلب کنيم اين مراکز ايجاد خواهد شد. 
ظريف خاطرنشان کرد: اين روزها که زمزمه‌هاي نامناسبي از سوي برخي تازه واردان به عرصه سياست شنيده مي‌شود لازم است يک بار ديگر براي خودمان يادآوري داشته باشيم که جمهوري اسلامي‌ايران به يمن حضور پرافتخار و پرصلابت مردم در ٤٠ سال گذشته توانسته همه فشارها، تحريمها، جنگها و تجاوزات را با سربلندي پشت سر بگذارد و کساني که بر ايران فشار آوردند و ايران را مورد تهاجم قرار دادند عبرت تاريخ شدند و ملت ايران سربلندتر از روز اول، استوارتر و قدرتمندتر از روز اول حضور دارد.
وزير خارجه کشورمان اضافه کرد: ايران کشوري است که‌امنيتش را وامدار هيچ کس جز مردمش نيست، ايران کشوري است که پيشرفت اقتصادي و علمي‌و فناوري خودش را وامدار هيچ جا جز مغز ايراني نيست. 
ظريف عنوان کرد: امروز در اين جمع بزرگاني از ايرانيان برجسته در آفريقاي جنوبي و دانشمندان و متخصصان برجسته داخلي از جمله رويان، شرکتهاي دانش بنيان، صنايع نفت و گاز براي کشور افتخار مي‌آفرينند و اين افتخارات عليرغم فشارهاي خارجي صورت گرفته است.
وي گفت: شما امروز به دور و اطراف کشورتان نگاه کنيد يک کشور را پيدا کنيد که‌امنيت ايران را دارد و آن وقت يک کشور را پيدا کنيد که عليرغم همه فشارهاي خارجي امنيت دارد.  تمام کشورهاي دور و اطراف ما زير چتر حمايتي يک يا چند ابرقدرت هستند. همه کشورهاي دور و اطراف ما يا خود سلاح هسته اي دارند يا زير چتر هسته اي يک ابرقدرت يا حتي چند ابرقدرت قرار دارند.
ظريف يادآور شد: اما هيچکدام از اين کشورها امنيتي مانند امنيت ايران را ندارند. همه کشورهاي دور و اطراف ايران را نگاه کنيد ميلياردها دلار سرمايه خارجي به آن کشورها سرازير شده است. ثروتهاي عظيم نفتي کشورهايشان را روانه بازارهاي سرمايه خارجي کردند. به قول آقاي ترامپ صدها ميليارد دلار وسايل زيباي نظامي‌خريداري کردند که با اين وسايل مردم يمن را به خاک و خون بکشند. اما کدامشان امروز قدرت ايران را دارند؟ کدامشان مي‌توانند با افتخار بگويند که ما امنيتمان درون زاست و ما پيشرفتمان درون زاست.
وي يادآور شد: اين به معني انزواطلبي و جدا بودن از جهان خارج نيست، چرا که در عين درون زايي ما برونگرا هستيم، ما خواهان صلح و ثبات منطقه هستيم. ما خواهان تعامل گسترده با تمام جهان هستيم. ما مثل کشورهاي حاشيه خليج فارس نيستيم که به محض ديدن يک اخم از سوي آمريکا سراسيمه روانه کمپ ديويد شدند. ما مثل آن کشورها نيستيم که به محض ديدن لبخند در رقص شمشيرهاي آقاي ترامپ مست اين حمايت شويم و ندانيم چه کار کنيم و اين اهميت تاکيد بر نقش مردم را براي همه دولتمردان زنده مي‌کند.
منتظر دستور آمريکا نيستيم
در اين رابطه وزير خارجه ايران در واکنش به اظهارات تيلرسون، گفت: آنهايي که در برابر داعش مقاومت کردند در خانه‌شان هستند و منتظر دستور تيلرسون و دولت آمريکا نبودند و نخواهند بود. محمدجواد ظريف در نشست خبري مشترک با ماشابانه وزير خارجه آفريقاي جنوبي در پرتوريا در واکنش به اظهارات «رکس تيلرسون» وزير امور خارجه‌امريکا که گفته نيروهاي ايران و ديگر کشورها عراق را ترک کنند، عنوان کرد: در خصوص اظهارات آقاي تيلرسون که گفته کساني که در برابر داعش مقاومت کردند به خانه‌هايشان برگردند، بايد بگويم آنها در خانه شان هستند و منتظر دستور کسي نبودند و نخواهند بود چرا که اگر تاکنون منتظر دستور تيلرسون و دولت آمريکا بودند امروز ما داعش را در بغداد و اربيل داشتيم.وي افزود: خوشحاليم که آنها هيچگاه به جز دستور مرجعيت، به دستور هيچ‌کس ديگري گوش نکردند و از خانه و کاشانه خودشان دفاع کردند.وزير امور خارجه ايران درباره تشکيل شوراي هماهنگي روابط عراق و عربستان در پي سفر نخست وزير عراق به اين کشور عنوان کرد: روابط عراق با همسايگانش امري است که به دولت عراق مربوط مي‌شود. جمهوري اسلامي‌بر خلاف ايالات متحده که منافع خود را در اختلاف و تفرقه در منطقه مي‌بيند، منافع خود را در همکاري و همراهي کشورهاي منطقه مي‌بيند ولذا همراهي و همکاري عراق با همسايگان عرب اين کشور به هيچ وجه براي منافع ايران مضر نيست بلکه ما آن را در جهت منافع خودمان ارزيابي مي‌کنيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي‌در پاسخ به سوال ديگري عنوان کرد: ما علاقه مند به ادامه همکاري نزديک با گروه بريکس هستيم. ما همه اعضاي بريکس را بعنوان شرکاي مهم ايران قلمداد مي‌کنيم و براي روابط با هر يک از اعضاي اين گروه اهميت قائليم. وي عنوان کرد: ما از همکاري با آفريقاي جنوبي استقبال کرده و به اين همکاري ادامه مي‌دهيم.  وزير خارجه کشورمان با اشاره به حمايت جامعه بين المللي از برجام و قطعنامه ٢٢٣١ خاطرنشان کرد: ما از حمايتهاي آفريقاي جنوبي از حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و همچنين برجام قدرداني مي‌کنيم و به دنبال همکاري با آفريقاي جنوبي براي استفاده از اين الگو (برجام) براي حل ساير بحرانها هستيم. وزير خارجه آفريقاي جنوبي نيز درباره همکاريهاي بانکي دو کشور نيز ضمن استقبال از اين همکاريها با اشاره به کارگروهي که بدين منظور تشکيل شده ، اظهار داشت: در تلاش هستيم که توافقات حاصله به مرحله اجرا در بيايد و تنها بر روي کاغذ باقي نماند.