هواپیمای ۳ میلیون یورویی را 11 میلیون یورو خریدند!


یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌های ایران به دلیل خرید هواپیمای فلایت چک از یک شرکت دیگر‌، 8 میلیون یورو بالاتر از رقم پیشنهادی این شرکت شکایت کرده است، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این زمینه اعلام کرده است این سازمان به موضوع ورود کرده و در قالب یک پرونده مشغول بررسی آن است.
خبرگزاری مهر شنبه این هفته در گزارشی از شکایت یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌های ایران خبر داد، بر اساس این گزارش «یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌های ایران؛ به دلیل خرید هواپیمای فلایت چک از یک شرکت دیگر، ۸ میلیون یورو بالاتر از رقم پیشنهادی این شرکت؛ به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرد.»
موضوع شکایت از شرکت فرودگاه‌ها، خرید هواپیمای فلایت چک از سوی این شرکت با واسطه‌گری شرکت آلمانی «ایرو دیتا» بوده که رقم پیشنهادی ایرودیتا ۱۱ میلیون یورو بود.
شرکت اف‌سی‌اس‌ال‌(FCSL) که یک شرکت انگلیسی است، در شکایت خود از شرکت فرودگاه‌ها به سازمان بازرسی کل کشور آورده است: این شرکت مدتی قبل در مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرد که می‌تواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA62 (آکبند) مورد نیاز شرکت فرودگاه‌ها را به قیمت ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو تامین کند؛ حال آنکه شرکت فرودگاه‌ها این هواپیما را در نهایت با واسطه‌گری یک شرکت آلمانی به نام «ایرو دیتا» به مبلغ ۱۱ میلیون یورو می‌خرد که نتیجه این اقدام هدررفت ۸ میلیون یورو از منابع ارزی ایران شد.


گفتنی است شرکت فرودگاه‌ها در اطلاعیه‌ای در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری خبر امضای قرارداد خرید هواپیمای فلایت چک A350king air را منتشر کرده بود.
همچنین شرکت اف‌سی‌اس‌ال‌(FCSL) در این شکایت‌نامه که به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرده است، از این شرکت درخواست کرد تا علاوه بر رسیدگی به روند خرید شرکت فرودگاه‌ها از ایرو دیتا، قراداد فی‌مابین دو شرکت را لغو کند. هواپیمای فلایت چک به هواپیماهایی گفته می‌شود که از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یا سایر نهادهای متولی مدیریت فرودگاه‌ها در دیگر نقاط دنیا بابت تست و آزمایش مشخصات تقرب پرواز و رفع مشکلات دید خلبانان و کنترل وضعیت باند در هنگام نشست و برخاست هواپیماهای مسافری به کار گرفته می‌شود. معمولا دوره آزمایش و چک مشخصات پروازی و تقرب پروازها در هر فرودگاه بین دو هفته تا یک ماه به طول می‌انجامد.
این خبر نشان از یک دلالی 8 میلیون یورویی دارد‌، دلالی که بر اساس آن شرکت فرودگاه‌ها هواپیمای فلایت چک  را با واسطه‌گری یک شرکت آلمانی به نام «ایرو دیتا» به مبلغ ۱۱ میلیون یورو خریده که در نتیجه این اقدام ۸ میلیون یورو از منابع ارزی ایران به هدر رفته است.
پای سازمان بازرسی به خرید هواپیماهای
فلایت چک باز شد
22 مهر ماه سال جاری نیز شعبه ۱۲ دادسرای کارکنان دولت با ارسال نامه‌ای به ناصر سراج، از رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواست تا به ماجرای خرید هواپیماهای فلایت‌چک ورود کرده و قرارداد و مناقصه خرید این هواپیما را بررسی کند.
به گزارش تسنیم، در نامه‌ای که شعبه دادسرای کارکنان دولت برای سراج فرستاده، از سازمان بازرسی خواسته شده ابتدا بررسی کند و ببیند که «‌آیا قرارداد موصوف (قرارداد خرید هواپیماهای فلایت چک) از طریق برگزاری مناقصه و مقررات قانونی منعقد شده است؟»
همچنین در بخش دیگری از این نامه از سازمان بازرسی خواسته شده تا اعلام کند که آیا نسبت به برگزاری مناقصه خرید این هواپیماها، اعتراضی به سازمان بازرسی واصل شده یا خیر  و در صورت وصول اعتراض، نتیجه بررسی و رسیدگی به اعتراض واصله چیست؟
شعبه دادسرای کارکنان دولت در بخش دیگر نامه خود تصریح کرده که چنانچه سازمان بازرسی در جریان خرید هواپیماهای فلایت چک نیست، رئیس سازمان دستور بدهد بازرسان ضمن بررسی موضوع و مطابقت قرارداد منعقده با موازین و مقررات قانونی، نتیجه را به این شعبه اعلام کنند.
روز چهارشنبه هفته پیش از آن نیز ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه مراسم سی و ششمین سالروز تاسیس این سازمان در پاسخ به سوال تسنیم درباره ورود سازمان بازرسی به قرارداد خرید هواپیماهای فلایت چک گفته بود‌: سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده و در قالب یک پرونده مشغول بررسی این موضوع است اما چون منتج به نتیجه نشده است امکان افشای آن وجود ندارد.
تکذیب از سوی شرکت فرودگاه‌ها
و ناوبری هوایی
در پی انتشار خبر فوق شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران جوابیه‎ای منتشر و اعلام کرد: طبق استانداردهای ملی و جهانی، مهم‌ترین وظیفه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران حفظ ایمنی خدمات هوانوردی و فرودگاهی و جان مسافران است و خرید هواپیمای فلایت چک با هدف تأمین حداکثری ایمنی انجام شده است.
به گزارش مهر، در ادامه این تکذیبیه آمده است: این مدل از هواپیمای فلایت چک و تجهیزات مدرن آن، که هم اکنون هم در کشورهای تراز اول در صنعت هوانوردی در حال استفاده است، پس از بررسی‎های دقیق کارشناسی و تخصصی و با توجه به بیشترین طول عمر و دقیق‌ترین چک‎های ناوبری انتخاب شده است و روند خرید آن نیز کاملا شفاف و با دریافت مجوز از مراجع ذی‎صلاح قانونی و رعایت مقررات مربوطه انجام شده است.
کار ما قانونی و شکایتی هم نشده است!
یدالله آقایی، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور درباره خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌ها به روزنامه «صبح نو» ضمن تکذیب اصل خبر گفته است‌: «اساساً شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌های کشور شکایتی نکرده است، این ادعایی است که یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرده است و فردی ادعایی کرده و شکایتی را تنظیم کرده بود.»
وی اضافه می‌کند: «ما مناقصه بین‌المللی برگزار کرده‌ایم و شرایط خرید نیز مطرح شده است و هر کسی که می‌توانست در این مناقصه با توجه به شرایط تعیین شده شرکت کند، حضور داشته است. از داخل و خارج کشور در این مناقصه شرکت کرده و نظرات خود را گفته‌اند.»
آقایی با اشاره به اینکه قیمت این هواپیما جهانی و قیمت خرید بسیار خوب است، می‌گوید: «‌چیزی که در آن خبرگزاری مطرح شده هواپیمای تفریحی است و تخصصی نیست. هواپیمای فلایت‌چک بسیار تخصصی و با تأیید سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود. کارشناسان این سازمان هم تشخیص می‌دهند این هواپیما، کاری را که ما می‌خواهیم می‌تواند انجام دهد یا نه؟ آن زمان است که اجازه خرید صادر می‌شود.»
مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور اضافه می‌کند: «آن هواپیمایی که در آن خبرگزاری مطرح شده، ارتباطی به فلایت‌چک ندارد و تشخیص اینکه چه هواپیمایی خریداری شود، نه با ماست و نه با هیچ شخص دیگری و تنها با کارشناسان هواپیمایی کشوری است. تمام مراحل قانونی این کار انجام شده است. شورای امنیت ملی، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی نیز در جریان این خرید بوده‌اند و مجوزهای لازم و پرداخت‌ها از مجاری قانونی انجام می‌شود.»
فارغ از ادعاهای صورت گرفته از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و تکذیب‌های صورت گرفته چنان‌که در این گزارش بدان اشاره شد شعبه ۱۲ دادسرای کارکنان دولت با ارسال نامه‌ای به ناصر سراج، از رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواست تا به ماجرای خرید هواپیماهای فلایت چک ورود کرده و قرارداد و مناقصه خرید این هواپیما را بررسی کند.
بر اساس آنچه ذکر شد سراج نیز اعلام کرده است «‌سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده و در قالب یک پرونده مشغول بررسی این موضوع است اما چون منتج به نتیجه نشده است امکان افشای آن وجود ندارد.»
باید منتظر ماند و دید که سازمان بازرسی کل کشور در بررسی‌های خود به چه نتیجه‌ای می‌رسد، آیا همان‌گونه که رسانه‌ها می‌گویند «یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌های ایران؛ به دلیل خرید هواپیمای فلایت چک از یک شرکت دیگر، ۸ میلیون یورو بالاتر از رقم پیشنهادی این شرکت؛ به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده است‌» و یا بر اساس تکذیبیه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی این‌ها همه افترا بوده و واقعیت بیرونی ندارند؟!