متادون گران تر از مواد مخدر؟

دانش پور- پای اعتیاد که به میان می آید، درد دل ها زیاد می شود و این یعنی کم نیستند خانواده هایی که با این معضل مواجه اند. درمان اعتیاد هم مشکلات خاص خود را دارد به ویژه وقتی برخی از معتادان که اراده کرده اند بر اعتیاد غلبه کنند و مصرف کننده متادون شده اند، با داستان های دیگری روبه رو می شوند. پیامک هاو تماس های مخاطبان روزنامه حاکی از همین دغدغه هاست:
- قیمت تمام شده متادون برای کارخانه و دولت هر عدد زیر ۵۰۰ تومان است. مراکز ترک اعتیاد  منبع درآمدی برای وزارت بهداشت شده اند. آن ها متادون را به مراکز ترک گران تر از قیمت کارخانه می دهند . مراکز هم به دلیل پرداخت هزینه های خود و کسب سود رقم آن را افزایش می دهند و یا مقدار آن را کم می کنند.
- ظلمه که  کلینیک های ترک اعتیاد برای هرقرص متادون 2400تومان پول می گیرند. ما کارگریم و باید هفته ای24هزارتومان پول بدهیم.  یک دو دفعه پول کم داشتم لغزش کردم چون متادون گران تر از مواد است.
- بیشترکلینیک های ترک اعتیاد تجارت قرص متادون می کنند ازسهمیه مریض کم می کنند و در قبال 130 هزارتومان فقط 35 عدد قرص می دهند که درتوان یک کارگر نیست. این باعث می شود که دوباره به اعتیاد رو بیاوریم.


- دانشگاه علوم پزشکی خراسان قصد استفاده از کدملی برای تحویل دارو دارد که در آن صورت آبرو و اعتبارم درمحیط شغلی و نزد همسرم به خطر می افتد خواهشمندم مسئولان رسیدگی کنند.
 « ازمسئولان بپرسید آیا نمی دانند اثرات مخربی که متادون وقرص برکبد و اعصاب وروان می گذارد ده ها برابر مواد سنتی هست و ترک آن بسیار مشکل تر؟»
نگرانی های مخاطبان روزنامه را به یکی از مسئولان وزارت بهداشت انتقال دادیم تا پاسخی برای دغدغه های آن ها پیدا کنیم . کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوالات از ثابت ماندن قیمت متادون نسبت به سال 94 گفت و این که مصرف کنندگان متادون باید روزی کمتر از هزار تومان برای دریافت این دارو هزینه کنند. دکتر سید ابراهیم قدوسی در پاسخ به این سوال که به گفته مصرف کنندگان، قیمت متادون از مواد مخدر بالاتر است علت آن چیست؟ گفت:  فقط داروی متادون، تعیین کننده قیمت آن نیست بلکه قیمت این دارو به همراه بسته ای از خدمات روان شناختی و ویزیت پزشکان محاسبه می شود و همه این ها مولفه هایی است که روی تعرفه درمان با داروی متادون تاثیر می گذارد. با لحاظ این مولفه ها برای این برنامه درمانی تعرفه ای تنظیم شده که آن هم از سال 94 تا کنون ثابت مانده است.  وی ادامه داد: از طرف دیگر در ردیف های سازمان بیمه سلامت اعتبار خوبی برای پوشش بیمه ای خدمات درمان دیده شده است. بر این اساس بیمارانی که در مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت ایران درمان می شوند می توانند از خدمات بیمه درمان هم استفاده کنند. یعنی در بخش خصوصی تقریبا 50 درصد هزینه های تعرفه ها لحاظ می شود و در بخش دولتی با تعرفه در نظر گرفته شده ، 70 درصد را سازمان بیمه تقبل می کند و بیمار باید در 30 درصد مشارکت داشته باشد.  کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به اظهارات یکی از مصرف کنندگان مبنی بر این که قیمت متادون از مواد مخدر گران تر است، گفت: من قیمت مواد غیرقانونی را نمی دانم. ولی سهم پرداخت بیمه کسانی که به بخش دولتی مراجعه می کنند، به ویژه برای درمان با متادون حدود 25 هزار تومان در هر ماه است. یعنی کمتر از روزی هزار تومان. بر این اساس فکر نمی کنم مواد غیرقانونی کمتر از روزی هزار تومان باشد.
 قدوسی درباره نظارت بر کلینیک های ترک اعتیاد و گله مندی مصرف کنندگان متادون راجع به کم کردن سهم مریض و فروختن دارو در بازار آزاد نیز خاطرنشان کرد: کلینیک ها موظف هستند هر آن چه  راکه برای ترک مورد نیاز بیمار است تا وضعیت او تثبیت شود ، در اختیار بیمار قرار دهند . البته ممکن است تخلفات محدودی هم وجود داشته باشد ولی همه گیر نیست. وی خاطرنشان کرد: کسانی که با این موارد مواجه می شوند می توانند به معاونت های درمان علوم پزشکی شهر محل سکونت خود مراجعه و موارد خود را گزارش کنند.
ماجرای کد ملی
از کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت درباره دریافت کد ملی برای تحویل متادون به مصرف کنندگان و نگرانی از برملا شدن مشخصات آن ها پرسیدیم . قدوسی در پاسخ گفت: بخشی از ماجرای ثبت  کد ملی به این دلیل است که مراکز مطمئن شوند بیمار از مراکز متعدد دارو دریافت نمی کند. علاوه بر این از کدملی برای ساختن یک کد ویژه 18 رقمی استفاده می شود که قابل بازیابی نیست و به هیچ وجه هیچ کس از روی این کد که در مراکز درمانی برای بیمار تشکیل می شود نمی تواند به مشخصات بیمار دسترسی پیدا کند. وی خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان مطمئن باشند در محیط کار و یا خانواده از این نظر مشکلی برای آن ها ایجاد نمی شود چون در وزارت بهداشت این حساسیت وجود دارد که از اطلاعات بیمار محافظت بشود . وی البته توضیح داد: فقط بیمارانی که دارو را به منزل می برند باید تصویری از کارت ملی به مرکز درمانی ارائه بدهند.  ولی اگر بیماری نخواهد دوز داروی منزل داشته باشد و فقط دارو را داخل مرکز درمانی مصرف کند می تواند  از ارائه تصویر کارت ملی خودداری کند. کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت درباره عوارض مصرف متادون بر کبد و اعصاب و روان نیز تاکید کرد: استفاده از متادون برای بیمارانی که سابقه مصرف طولانی و مصرف تزریقی مواد را  دارند، در دنیا شناخته شده است و تمام منابع بین المللی بر روی نگهدارنده بودن این درمان تاکید می کنند. از این رو درمان با داروی متادون بسیار کم عارضه و نسبت به مصرف مواد غیرقانونی تقریبا بی عارضه است. قدوسی تصریح کرد: بروز عارضه کبدی با متادون بسیار نادر است.