آموزش همدلی به بچه‌های باعاطفه نگاهی به آموزش مهارت‌های زندگی دردانمارک

نویسنده: جسیکا آلکساندر، آتلانتیک
مترجم : مهدی بهلولی
از چشم‌اندازی تکاملی، همدلی غریزه ارزشمندی است که به انسان‌ها کمک می‌کند تا در قالب گروه‌ها زنده بمانند. در مدرسه‌های آمریکا، این غریزه، از نبود توجه، خاموش شده است. اما در دانمارک، کشوری که از زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون[سی و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا،1969 تا 1974] تاکنون، پیوسته به‌عنوان شادترین جای جهان برگزیده شده است، بچه‌ها هم در درون و هم در بیرون مدرسه، از همان سال‌های کودکی، همدلی را یاد می‌گیرند.
کودکان در نظام آموزش مدرسه‌ای دانمارک، از همان دوران پیش‌دبستانی، در یک برنامه اجباری ملی به نام «گام به گام» شرکت می‌کنند. به کودکان عکس‌هایی از بچه‌ها نشان داده می‌شود. هرکدام از بچه‌های روی عکس‌ها از خودشان احساسات متفاوتی بروز می‌دهند: اندوه، ترس، خشم، سرخوردگی، خوشحالی و احساساتی دیگر. دانش‌آموزان درباره این کارت‌ها به گفت‌وگو می‌پردازند و آنچه بچه روی کارت احساس کرده را در قالب واژه‌ها بر زبان می‌رانند تا مفهوم‌سازی احساسات خود و احساسات دیگران را یاد بگیرند. آنان همدلی، مشکل‌گشایی، خویشتن‌داری، و روش فهم حالت‌های صورت را یاد می‌گیرند. نکته اصلی برنامه این است که تسهیل‌گران [آموزگاران] و بچه‌ها، داور احساساتی که می‌بینند، نیستند؛ آنان تنها آن احساسات را تشخیص می‌دهند و ارج می‌نهند.


برنامه‌ای دیگر که روزبه‌روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود، کت- کیت [CAT- kit] نام دارد. این برنامه، معطوف به افزایش بیداری عاطفی و همدلی است و روی این تمرکز می‌کند که چگونه به‌روشنی تجربه‌ها،اندیشه‌ها، احساس‌ها، و دریافت‌ها را بیان کنیم. ابزارها در کت-کیت شامل کارت‌هایی تصویری از صورت‌ها؛ چوب‌خط‌هایی برای برآورد شدت احساسات؛ و تصویرهایی از بدن هستند که مشارکت‌کنندگان می‌توانند روی آن‌ها ظواهر و مکان فیزیکی احساسات را بکشند. ابزار دیگر «دایره من»[My Circle] است: بچه‌ها، عکس دوستان، اعضای خانواده، افراد حرفه‌های گوناگون و غریبه‌ها را در بخش‌های گوناگون دایره، به‌عنوان بخشی از تمرین یادگیری درک بهتر دیگران ترسیم می‌کنند.
بنیاد مری دانمارک [Denmark’s Mary Foundation] – نام‌گذاری شده به افتخار همسر ولی‌عهد و ملکه آینده کشور- نیز به یادگیری همدلی در مدرسه‌ها کمک کرده است. برنامه این بنیاد، مبارزه با آزار و اذیت‌های دانش‌آموزی است. این برنامه در سراسر کشور به اجرا درآمده است و کودکان 3 تا 8 ساله تشویق می‌شوند تا درباره آزار و اذیت و دست انداختن دیگران گفت‌وگو کنند و یاد بگیرند که با همدیگر مهربان‌تر باشند. این برنامه پیامدهای مثبتی داشته است و بیش از 98 درصد از آموزگاران می‌گویند که آن را به دیگر بنیادها سفارش خواهند کرد.
نمونه کمتر آشکار دیگری از یادگیری همدلی در مدرسه‌های دانمارک، در راه و روشی است که آن‌ها به‌طور نامحسوس و تدریجی، بچه‌ها با نقاط قوت و ضعف‌های گوناگون را، با همدیگر ترکیب می‌کنند. دانش‌آموزانی که از نظر آموزشی قوی‌ترند، در کنار ضعیف‌ترها؛ بچه‌های اجتماعی‌تر با آن‌هایی که کمتر می‌جوشند؛ و به همین صورت، همه با هم آموزش می‌بینند. هدف این است که دانش‌آموزان ببینند که هرکسی ویژگی‌هایی مثبت دارد و در تلاش‌هایشان در رسیدن به سطح بعدی، از همدیگر پشتیبانی کنند. چه‌بسا نابغه ریاضی در فوتبال افتضاح باشد، و برعکس. این سیستم، همکاری، کار گروهی و احترام را پرورش می دهد.
پژوهش ها نشان می‌دهند که این سیستم آموزش میان‌کنشی [interactive teaching] از منحنی یادگیری پرشیبی برخوردار است. دانش‌آموزانی که با دیگران آموزش می‌بینند، در فهم مواد درسی کوشاتر عمل می‌کنند، مطالب را با دقت بیشتری به یاد می‌آورند، و کارآمدانه‌تر، از آن‌ها بهره می‌گیرند. اما آنان هم‌چنین باید بکوشند تا دید و نگاه دیگر دانش‌آموزان را هم درک کنند تا بتوانند به آنان کمک کنند که کجا مشکل دارند. توانایی بیان موضوع‌های درسی پیچیده به دیگر دانش‌آموزان، کار آسانی نیست اما یک مهارت بسیار ارزشمند زندگی است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این‌گونه از همکاری و همدلی، به‌طور شگفت‌انگیزی، سطح عمیقی از رضایت و خشنودی را هم به بچه‌ها انتقال می‌دهد. مغزهای مردم،در عمل، رضایت بیشتری از همکاری - تا برنده شدن به تنهایی- را ثبت می‌کنند.
پس شاید مایه شگفتی نباشد که همدلی، یکی از اساسی‌ترین سازه‌های بی‌همتا در پرورش رهبران، کارآفرینان، مدیران، و اهل کار و کاسبی کامیاب است. همدلی، آزار و اذیت دیگران را کاهش می‌دهد و ظرفیت فرد را برای بخشش دیگران افزایش می‌دهد، و به‌طور چشم‌گیری رابطه‌ها و پیوندهای اجتماعی را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین کیفیت رابطه‌های ارزشمندی را ارتقا می‌دهد که پژوهش‌ها از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سازه‌ها در فهم شخص از خوش‌زیستی نام می‌برند. پژوهش‌ها هم‌چنین می‌گویند که نوجوانان اهل همدلی، برای موفق‌تر شدن آمادگی بیشتری دارند؛ زیرا از هم‌سن و سالان خودشیفته‌شان، هدفمندترند. اگر شما هم در این باره بیندیشید، درمی‌یابید که همدلی خیلی مهم است. مردم کامیاب، به تنهایی عمل نمی‌کنند؛ هر انسانی نیاز به پشتیبانی دیگران دارد تا در زندگی‌اش، نتیجه‌های مثبت به دست آورد. چه بسا با تمرکز بر یادگیری جدی همدلی برای کودکان آمریکایی، همچون کاری که در دانمارک انجام می‌گیرد، مدرسه‌های آمریکا، بزرگ‌سالان آینده خوشحال‌تری پرورش دهند.
سایر اخبار این روزنامه
پرداخت سود نقدی به زودی؛ سهام عدالت در ایستگاه پایانی رئیس قوه قضاییه: قوه قضائیه به سراغ هر متهمی می‌رود، متهم به برخورد سیاسی می‌شود روحانی: در مذاکره در برابر قدرت‌ها همیشه به صددرصد نمی‌رسیم روایتی دردناک از اوضاع منتقدان حکومت در بحرین وضعیت زندانیان وخیم است شماری از مردم ارومیه در اعتراض به تعرض سرایدار مدرسه به دختر دانش‌آموز تجمع کردند حدود پنج هزار تهرانی به علت آلودگی هوا جان باخته‌اند آموزش همدلی به بچه‌های باعاطفه نگاهی به آموزش مهارت‌های زندگی دردانمارک روایت تجدد آمرانه با رنگ و بوی تئاتر ملل در نمایش طپانچه خانوم برقراری نظم به زور طپانچه محمود صادقی: هادی خامنه‌ای ریاست شورای هماهنگی را پذیرفته است رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید با آمریکا بر سر حفظ برجام توافق کرده‌ایم آیا خطر لغو برجام رفع شده است؟ محمود صادقی: هادی خامنه‌ای ریاست شورای هماهنگی را پذیرفته است روایتی دردناک از اوضاع منتقدان حکومت در بحرین وضعیت زندانیان وخیم است در جلسه‌ای با حضور کارشناسان صنعت آب، برنامه رضا اردکانیان بررسی شد لزوم نگاه متوازن به مسئله آب