رییس مرکز آمار ایران انتقاد کرد؛

ایرنا- علی پارسا رییس مرکز آمار ایران گفت: میانگین ایجاد اشتغال در دولت یازدهم سالانه 485 هزار و در دولت نهم و دهم76هزار شغل بود، در حالی که نیاز کشور ایجاد سالانه 960هزار شغل است و هنوز با این رقم فاصله داریم‌. امید علی پارسا گفت: تعریف شاغل (بر مبنای یک ساعت کار در هفته) از سال 1382 در کشور مطرح شد و در سال 1384 مصوب و در طرح‌های نمونه‌گیری اشتغال به کار گرفته شد‌.
به گفته این مقام مسوول حوزه آمار کشور، تعریفی که برای شاغل در طرح‌های آمارگیری استفاده می‌شود، تعریفی بین‌المللی است و ربطی به مرکز آمار ایران ندارد، برای مفاهیم آماری همه کشورها باید تابع یک تعریف باشند‌. وی با توضیح منطق تعریف یکساعت کار در هفته گفت: مرکز آمار ایران در سطح فرد اطلاعات تولید نمی‌کند و به دنبال تجمیع اطلاعات است و در نهایت تولید آمارهای کلان است‌. پارسا گفت: کسی که از یک تا 44 ساعت در هفته کار می‌کند می‌تواند شامل اشتغال ناقص یا اشتغال کامل شود و این گزینه‌ها بستگی به ساعات کار دارد‌. وی ادامه داد: براساس آخرین نتایح نمونه‌گیری نیروی کار 23 میلیون و 827 هزار نفر شاغل هستند که 2/9 درصد کسانی هستند که دارای اشتغال ناقص (کمتر از 44 ساعت) هستند‌.
رییس مرکز آمار ایران بیان داشت: فردی که یکساعت کار در هفته کرده باشد، اشتغال ناقص است‌. بیش از 40 درصد از مردم بیش از 44ساعت در هفته کار می‌کنند‌. وی گفت: طبق آخرین نتایج آمارگیری از نیروی کار (تابستان 96) 23میلیون و 827هزار نفر شاغل هستند و سه میلیون و 150هزار نفر اصلا کار نمی‌کنند‌. وی افزود: در صورتی که کل حجم کار (نفر روز یا نفر ساعت) را به 23 میلیون و 827 هزار نفر جمع کنیم سرانه حجم کار به دست می‌آید‌. هدف این است که چه حجمی از مردم چه حجمی از کار را انجام می‌دهند‌. پارسا اظهار داشت: مرکز آمار ایران نمایی از وضعیت اشتغال و بیکاری را بررسی می‌کند و قرار نیست در طرح نیروی کار به این موضوع پاسخ دهد که آیا اشتغال معیشت خانوار را تامین می‌کند یا نه؟
او در بخشی دیگر از این نشست بیان داشت: با نرخ بیکاری به تنهایی نمی‌توان استان‌های کشور را با هم مقایسه کرد‌. وی ادامه داد: برای مقایسه استان‌ها باید میانگین وزنی از شاخص مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری، نسبت اشتغال، درصد افزایش سالانه شاغلان و نرخ اشتغال ناقص را با هم در نظر گرفت‌. رییس مرکز آمار ایران گفت: در صورتی هم که بخواهیم یک شاخص را با هم مقایسه کنیم افزایش تعداد شاغلان در هر استان است‌. پارسا افزود: در صورتی که سالانه چهار درصد به اشتغال هر استان اضافه شود 960 هزار شاغل به جمع شاغلان کشور اضافه خواهد شد‌. وی اظهار داشت: با تدابیری که استانداران در برنامه اشتغال فراگیر قرار است به ثمر برسانند زیرساخت‌های اشتغال در استان‌های کشور فراهم خواهد شد‌.