نامه تشکل‌های دانشجویی درخصوص معرفی وزیر علوم به مجلس؛

گروه جامعه- پس از سه ماه کش و قوس و زمزمه و شایعه از بی‌وزیر ماندن وزارت علوم و گزینه‌های احتمالی، ظرف چند روز گذشته رییس دانشگاه بوعلی همدان که نزد دانشجویان از خوشنامی و اعتبار و اعتماد برخوردار نیست، به‌عنوان گزینه وزارت علوم دولت دوازدهم مطرح شد؛ گزینه‌ای که ولوله‌ای در میان دانشجویان به پا کرده و بسیاری از انجمن‌ها و تشکل‌ها نسبت به این انتخاب معترض و منتقدند. محمدامین قانعی‌راد، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران چندی قبل در گفت‌وگو با «جهان صنعت» تاکید کرده بود رییس‌جمهور 10 گزینه برای وزارت علوم معرفی کرده اما همه آنها رد شده‌اند و در واقع انتخاب وزیر علوم به دعوای دولت با شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شده که هر کدام قصد دارند گزینه مورد نظر خود را به وزارتخانه حساس دانشگاهیان وارد کنند. این در حالی است که برخی تحلیلگران و نمایندگان مجلس نیز تصریح کرده بودند بدون وزیر ماندن وزارت علوم بهتر از گزینه‌های تحمیلی و نامناسب است. اینکه فشار و حساسیت زیادی روی این وزارتخانه از سوی نهادهای مختلف وجود دارد، امری مسلم است اما روحانی نه از نوع و نهادهایی که فشار وارد می‌کنند، حرفی می‌زند و نه عنوان می‌شود این گزینه‌ها چه کسانی هستند. حتی در دوره‌ای بار دیگر امید می‌رفت رضا فرجی‌دانا به عنوان گزینه نهایی وزارت علوم انتخاب شود اما باز هم سکوت ادامه پیدا کرد تا غلامی، رییس دانشگاه همدان تبدیل شد به گزینه جدی جهت معرفی به مجلس. حالا دانشجویان زیادی در کشور منتقد این انتخابند و معتقدند دانشگاه بار دیگر به فضای دوره احمدی‌نژاد و دخالت نهادهای خارج از دانشگاه بازمی‌گردد و انتظار بحقی داشتند که پس از فشارهای دور قبل بر وزارت علوم و انفعال فردی همچون فرهادی در مسند وزارتخانه، این بار گزینه‌ای قوی و مستقل وارد وزارت علوم شود و وضعیت وزارت علوم و دانشگاه‌ها را به درستی سر و سامان بخشد. بر همین اساس تشکل‌های متعدد دانشجویی در اعتراض به این انتخاب و تبعات وزیر شدن فردی همچون غلامی بیانیه و درخواستی خطاب به رییس‌جمهور منتشر کردند که به امضای 525 نفر رسیده است. آنها در این درخواست عنوان کردند:
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانیم پنج ماه پیش در کشاکش رقابت انتخاباتی و برنامه‌های فشرده تبلیغاتی، آنقدر فرصت داشتید که سری به خیابان‌های شهرهای کشور بزنید یا نه، اما قطعا از خلال مشاهدات اطرافیان مورد اعتماد خود از سطح کشور و ستادهای انتخاباتی‌تان و همایش‌های تبلیغاتی و رصد فضای مجازی، مطلع شدید که عمده بار نجات کشور از سر کار نیامدن جریان خطرناکی که سودای یکدست کردن فضای سیاسی کشور –چه در عرصه قدرت و چه در عرصه عمومی- را در سر داشت، بر دوش دانشجویان دانشگاه‌های مختلف بود‌‌‌. جناب آقای دکتر روحانی؛ از اردیبهشت 1396 تاکنون، آنقدر نگذشته که وعده‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی‌تان را فراموش کنیم؛ یادمان هست که متعهد شدید برای تحقق وعده دانشگاه امن بیش از پیش تلاش می‌کنید، قول دادید که راه فرجی‌دانا ادامه می‌یابد، به آزادی سلام کردید و گفتید راه ما راه آزادی و احترام به حقوق شهروندی همه ایرانیان است، از ضرورت احترام به نسل ما و استفاده از فکر نسل ما در مدیریت کشور گفتید، ما را سفیران آگاهی و امیدهای آینده پرفروغ ایران خواندید و از ما خواستید مردم را به مشارکت فعالانه در انتخابات فرا بخوانیم و با روشنگری و تلاش برای آگاه کردن مردم، راه را بر هرگونه سوءاستفاده مردم‌فریبان از احساسات و عواطف دینی مردم ببندیم و وقتی در حمایت از سخنان شما شعار دادیم، پاسخ دادید که‌: روحانی همه آبرو و زندگی خود را فدای مردم خواهد کرد‌‌‌. بعد از انتخابات که بحث معرفی وزیر علوم پیش آمد، مطمئن بودیم کسی که ریاست ستاد جوانان و دانشجویانش را دکتر فرجی‌دانا گذاشته، گزینه‌ای با همان مشی و منش را برای وزارت علوم انتخاب خواهد کرد اما به ناگاه مسیر شایعات دامان وزارت علوم را گرفت‌‌‌. از هرگوشه خبری نگران‌کننده از تمکین به برخی فشارهای بیرونی و رد گزینه‌هایی همچون دکتر فرجی‌دانا و دکتر میلی‌منفرد به گوش می‌رسید و هر روز گزینه‌هایی بی‌ارتباط‌تر با فضای آموزش عالی مطرح می‌شد؛ عدم معرفی وزیر علوم در موعد قانونی و سکوت نگران‌کننده شما در این باره، روز به روز فضا را مبهم‌تر و آشفته‌تر می‌کرد‌‌؛ آنقدر آشفته که هرکسی خود را گزینه احتمالی وزارت علوم معرفی و با این عنوان شروع به مصاحبه و ملاقات و رایزنی با این و آن می‌کرد‌‌‌. ما دانشجویان اما همچنان به عهدی که با ما بسته بودید امیدوار بودیم تا اینکه خبر منتفی شدن بعضی گزینه‌های حداقلی مدنظر برای وزارت علوم و رایزنی با چهره‌هایی که با انفعال یا حتی همراهی خود با برخی نهادهای خاص بیرون از دانشگاه، نقشی اساسی در عقبگرد نظام دانشگاهی در سال‌های اخیر داشته‌اند، از سوی برخی منابع رسمی به گوش رسید‌‌‌. چهره‌هایی که کارنامه عملکردشان در زمینه آزادی بیان و مطبوعات یا نحوه تعامل‌شان با نشریات دانشجویی و دست‌اندرکاران آن، آنقدر سیاه است که معرفی‌شان به عنوان وزیر علوم، جایی برای تردید در وادادگی دولت در برابر اشخاص غیرمسوول غیرپاسخگویی که کمر به شکست ایده دانشگاه امن و آزاد و مستقل بسته‌اند، باقی نمی‌گذارد‌‌‌.
آقای رییس‌جمهور‌!
وضعیت نامعلوم وزارت علوم، شایعات بسیار تکذیب یا تایید نشده، طرح یکباره گزینه‌های بی‌ربط و سکوت جنابعالی در این خصوص، موجب شده که اذهان ما دانشجویان درگیر سوالات متعددی شود؛ سوالاتی از جنس اینکه مگر می‌شود رییس‌جمهوری که وعده دانشگاه امن و مستقل را در انتخابات داده است، برای تعیین وزیر علوم، اسیر فشارهای بیرونی افرادی در فلان نهاد خاص شود؟ مگر می‌شود رییس‌جمهوری که می‌گفت راه ما، راه آزادی و احترام به حقوق شهروندی است، این گونه خود را دربند چهار کلام حرف و توصیه مسوولان درجه چندم یک نهاد خاص کند؟ مگر می‌شود دولتی که شعار ایستادگی و عقبگرد ممنوع، می‌داد، با کنار گذاشتن گزینه‌های مطلوب و رایزنی با برخی چهره‌های اصولگرا یا بعضی مسوولان دانشگاهی -که تا قبل از انتخابات در پاسخ به اعتراضات دانشجویی، وعده عزل و برکناری‌شان داده می‌شد- اینچنین آموزش عالی کشور را به عقب بازگرداند؟ شمایی که می‌گفتید آبرو و زندگی‌تان را فدای ما می‌کنید، مگر می‌شود سر تمکین در برابر برخی افراد دست چندم در برخی نهادهای خاص غیرمسوول یا بعضی فشارهای تصنعی فرود آورید؟ مهم‌تر از همه آنکه اگر قرار بود نهایتا وزارت علوم با چنین سرنوشتی مواجه شود، چرا از همان ابتدا فلان خانم اصولگرا یا فلان رییس دانشگاه منفعل و نامناسب را به عنوان رییس ستاد دانشجویان و جوانان خود معرفی نکردید؟


رییس‌جمهور حقوقدان!
همچنان که مستحضرید اصول 24 و 168 قانون اساسی و مواد 3 و 4 و 5 قانون مطبوعات و مواد 12 و 13 و 106 و 107 و بخش‌های ج و چ و ح منشور حقوق شهروندی که توسط دولت جنابعالی تهیه و تنظیم شده، بر آزادی بیان و حقوق مطبوعات و نشریات تاکید کرده است‌‌‌. هر چند در سال‌های گذشته در برخی نهادهای امنیتی غیردولتی یا بعضی مراجع قضایی، این حقوق اساسی دانشجویان چندان مورد توجه قرار نگرفته اما واقعیت این است که در بسیاری از دانشگاه‌ها نیز تعرضات گسترده‌ای به این حقوق و آزادی‌ها توسط مسوولان دانشگاهی یا استانی یا مقامات امنیتی دولتی صورت گرفته است‌‌‌. اطلاع شما از این واقعیت تلخ و تعهد دولت به رفع این قبیل قانون‌شکنی‌ها و نواقص در دوران قبل از انتخابات، موجبات امید ما به تدبیر جناب عالی در این باره را فراهم آورده بود‌‌‌. از این رو وضعیت پیش آمده برای وزارت علوم، برای ما قابل درک نبوده و وظیفه خود می‌دانیم که به صورت صریح و قاطع به اطلاع برسانیم گزینه‌ای که این روزها نامش برای تصدی وزارت علوم به گوش می‌رسد، کارنامه سیاهی در حمایت از دانشجویان و صیانت و پاسداری از حقوق و آزادی‌هایشان و به ویژه حق آزادی بیان داشته و بی‌شک معرفی‌شان به عنوان وزیر علوم، از سوی ما به عنوان فعالان نشریات دانشجویی کشور بی‌پاسخ نخواهد ماند چراکه به خوبی به یاد داریم که راه ما، راه آزادی است و برای صیانت از این راه از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد‌‌‌.