حال صادرات خوش نیست


«ایران» کم بهره از صادرات به همسایگان
تجارت-محمدخادمی: ایران با 15 کشورمرزمشترک دارد،با 7 کشورشامل افغانستان، پاکستان، ترکمنستان،آذربایجان،ارمنستان،ترکیه و عراق مرزخاکی دارد که در مجموع حدود 5هزارو 550 کیلومتر است.ازسوی دیگر ایران  با 8 کشوردیگر مرز آبی دارد، کشورهایی شامل امارات متحده عربی، قطر،بحرین،عربستان،کویت،عمان،قزاقستان و روسیه که در مجموع  مرزآبی حدود 5هزار و 790  کیلومتراست.جمعیت  این 15 کشورنزدیک به 600 میلیون نفر است که بازارصادرات 500 میلیارد دلاری را فراهم کرده است و محیط خوبی برای فعالیت تجاری ایران به عنوان یک کشورپهناور و با آداب و فرهنگ نزدیک با کشور های همسایه به حساب می آید، اما طبق آمارها ایرانی ها نتوانسته اند از این بازار پر سود سهم خوبی را ازآن خود کنند.واقعیت این است که ایرانی ها موقعیت خوبی را برای صادرات محصولاتشان به بازارهمسایه به دست نیاورده اند؛ این درشرایطی است که کشورمان با داشتن موقعیت جغرافیایی شامل هم‌مرزبودن،راه‌های ارتباطی  به آب های آزاد،راه های زمینی نزدیک که کاهش هزینه حمل‌ونقل را به دنبال می آورد وهمچنین ارتباطات فرهنگی و تاریخی ازبازاروارداتی به همسایگان پر جمعیت نتوانسته سهم خوبی را ازکل بازار وارداتی 15 کشوربه دست آورد.ایرانی ها در سال گذشته تنها به 7 کشورکه مرززمینی دارد توانسته اند 13 میلیارد دلارکالا به فروش برسانند، صادرات بسیار اندک و ناچیز گامی بلند برای توسعه صادرات را می طلبد.دراین گزارش به شکل تفکیک شده به وضعیت صادرات محصولات ایرانی به چند کشورهمسایه می پردازیم:
پاکستان با جمعیت زیاد 
کشور پاکستان درجنوب شرقی کشورمان قرار دارد، مرز خاکی بین دو کشور بیش از 909 کیلومتر است و استان هم مرزکشورمان سیستان و بلوچستان است، این کشور جمعیتی حدود 200 میلیون نفر دارد، تجار ایرانی این کشوررا با جمعیت انبوه به عنوان کشور ششم همسایه برای صادرات انتخاب کرده اند.پاکستان ششمین کشورپرجمعیت دنیاست ودرسال گذشته نزدیک به 50 میلیارد دلار کالا وارد کشورش کرده است که سهم ایران دراین بازار واردات کمتراز2 درصد وحدود 800 میلیون دلار بوده است. این موضوع  با عث تعجب بسیاری از کارشناسان شده است، چرا که ایران کمترین سهم صادرات به عنوان کشورهمسایه پاکستان را دارد.خشکبار، چرم، پسته، قیر، نفت و فرش مهم‌ترین اقلام صادراتی به پاکستان و برنج، پارچه، سیب‌زمینی، نارنگی و نخود رسمی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی از پاکستان به ایران است.
سهم اندک صادرات به ترکیه
ترکیه همسایه غربی کشورمان محسوب می شود که راه ورودی به قاره اروپا را برای کشورمان فراهم می کند، این کشور همانند کشورمان حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه میلیون ها نفر برای تفریح از ایران به این کشور سفر می کنند. مرز ایران و ترکیه نزدیک به 500 کیلومتر است، تجار ایرانی ترکیه را دومین مقصد صادرات کالای ایرانی در منطقه می دانند و در سال گذشته ایرانی ها توانستند بیش از 3 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به ترکیه داشته باشند، اما با این وجود کشورمان توانسته 2 درصد سهم بازار صادراتی این کشور همسایه غربی را از آن خود کند، در حالی که کشورهایی که فاصله زیادی با این کشور دارند مانند چین، کره و آلمان بازار صادراتی بسیار زیادی را برای خود در ترکیه فراهم کرده اند.بر اساس آمارهای منتشر‌شده درباره روند فعالیت‌های تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه از سال 83 همواره تراز تجاری دو کشور مثبت و رو به رشد بوده است. بر اساس این آمار همواره حجم واردات از کشور ترکیه به ایران بیش از حجم صادرات از ایران به ترکیه بوده است. عمده کالاهای صادراتی از ایران به ترکیه در 10 سال اخیر پوست دباغی‌شده، پسته، سنگ آهن، کاتودو، آلومینیوم، مس اوره و پلی‌اتیلن بوده است.همچنین بنزین، سیگار، شمش آهن، توتون و تنباکو، طلای خام، موز، دانه گندم و جو و کنجاله از عمده‌ترین کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران بوده است.
عراق نخستین مقصد کالاهای ایرانی در منطقه
یکی از مهم ترین بازارهای صادراتی کشورمان در بین همسایگان را می توان کشورعراق به عنوان همسایه غربی و با بیشترین مرز خاکی در حدود یک هزار و 458 کیلومتر و با جمعیت بیش از 32 میلیون نفر نام برد. این کشور به دلیل نزدیک بودن فرهنگ، هم زبان بودن با اهالی استان های مرزی شامل کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان وهمچنین  قرار گرفتن حرم مقدس اهل بیت(ع) در این کشور به عنوان نخستین کشور همسایه برای صادرات کالا در بین تجار ایرانی شناخته شده است، به طوری که در سال گذشته ایرانی ها توانستند بیش از 6 میلیارد دلار کالا به عراق صادر کنند و ایران به عنوان سومین صادرکننده بزرگ به این کشور محسوب می‌شود.ترکیه به عنوان همسایه مشترک بین ایران و عراق بازار 7میلیارد دلاری را از صادرات به عراق دارد و کشور چین که فاصله زیادی با عراق دارد همانند ترکیه در سال گذشته 7 میلیارد دلار کالا به این کشور صادر کرده است، این آمار نشان می دهد که ایرانی ها هنوز جای فعالیت صادراتی به عراق را دارند.عمده کالاهای صادر‌شده به عراق شامل کولر، کف‌پوش، آب معدنی، بیسکویت، پسته، سیب، سیمان، روغن سبک، کاشی و سرامیک و ماست است. همچنین قراضه و ضایعات آهن، توتون و تنباکو، آلیاژهای آلومینیوم، تایربادی و دستگاه تهویه مطبوع عمده کالاهای وارد‌شده به ایران از عراق است.
تجارت کم ایرانی ها به آذربایجان 
جمهوری آذربایجان همسايه شمال غربي ايران به حساب می آید، این کشور با جمعیتی نزدیک به 10 میلیون نفربه سرعت در حال پیشرفت است، این کشور نفت‌خیز هم‌اکنون در بین کشورهای همسایه ایران از لحاظ ارزش کل واردات در رتبه چهارم قرار دارد. سال گذشته آذربایجان 7 میلیارد دلار کالا وارد کشورش کرده است که سهم کشورمان تنها حدود 5 درصد از این مبلغ بوده است. البته ایران با 359 میلیون دلار صادرات به جمهوری آذربایجان، در رتبه ششم بزرگ‌ترین صادرکنندگان به این کشور قرار دارد.در مجموع رقم فعالیت تجاری بین این دو کشور بسیار بالا نبوده و در بالاترین حالت ممکن در سال 91 به 429 میلیون دلار رسیده است. بالاترین رقم واردات از آذربایجان به ایران نیز در سال 86 حدود 322 میلیون دلار بوده است.باتوجه به اینکه این کشور رابطه نزدیکی با همسایه شمالی خود روسیه دارد، بیشترین وارد کننده کالا به این کشور را روسیه از آن خود کرده است. اما کشورهای اروپایی که فاصله زیادی با این کشور دارند نیز کالاهایشان را برای صادرات به این کشور ارسال می کنند و اروپایی ها از ایرانی ها در زمینه صادرات به این کشور جلوتر هستند.
افغانستان همچنان در انتظار صادرات بیشتر کالاهای ایرانی
از دیگر کشورهای هم زبان همسایه ایران افغانستان است، این کشور با ایران بیش از 900 کیلومتر مرز خاکی دارد و جمعیت آن بیش از 32 میلیون نفر است.تجار ایرانی در سال گذشته توانسته اند بیش از 4/ 2 میلیارد دلار کالا به افغانستان صادر کنند؛ البته ایرانی ها بازار نسبتا خوبی را در افغانستان از آن خودشان کرده اند، چرا که ارزش محصولات صادراتی به افغانستان 9میلیارد دلار است ودر حال حاضر اجناس گوناگونی از ایران راهی این کشور می شود.ژاکت ورزشی، پالتو، پودر ظرفشویی، کف‌پوش، دارو، شیرینی، سیمان و میله آهنی از جمله مهم‌ترین کالاهای صادراتی از ایران به افغانستان است. کنجد، سیب‌زمینی، دانه میوه، گاو، نباتات، پیله کرم ابریشم و سنگ مرمر نیز از جمله کالاهایی است که بیشترین واردات را به ایران داشته است.
ترکمنستان همسایه ای با اشتراکات فرهنگی زیاد با ایران
ترکمنستان با جمعیت اندک 5 میلیون نفری به عنوان یکی از همسایگان شمالی کشورمان محسوب می شود. این کشور دوست که اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران دارد نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز خاکی دارد و به عنوان دومین کشور با وسعت مرزی با ایران محسوب می شود.ترکمنستان از لحاظ اقتصادی در قیاس با سایر همسایگان خاکی ایران (به‌جز ترکیه) کشورمرفه‌تری محسوب می‌شود اما به دلیل کم‌جمعیت بودن، بازار واردات آن چندان بزرگ نیست. طبق آمارهای رسمی گمرک ایران، ارزش صادرات ایران به ترکمنستان درسال گذشته حدود 547 میلیون دلار بوده است که این رقم ایران را در جایگاه سوم صادرکنندگان برتر به ترکمنستان قرار داده است. روابط ایران و ترکمنستان در 20 سال گذشته جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در بر گرفته است و هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران اولین شریک اقتصادی و تجاری ترکمنستان است.سیب، کف‌پوش، شیرینی، سیب‌زمینی، سیمان، قیر و نفت عمده کالاهای صادر‌شده به ترکمنستان و پنبه، گاز، بنزین، روغن‌های صنعتی، کنجاله و ابریشم عمده کالاهای وارد‌شده از ترکمنستان به ایران است.
ارمنستان کشور کوچک ولی بازار خوب
کمترین مرز خاکی ایران با کشور ارمنستان در مساحت بیش از 40 کیلومتر طول است. ارمنستان در شمال کشورمان قرار دارد و باجمعیت حدود 4 میلیون نفر درسال گذشته تنها کمی بیش از 2/ 3 میلیارد دلار کالا از سایر کشورها وارد کرده است؛ دو کشور روسیه و چین در جایگاه اول و دوم صادرکنندگان به این کشور قرار دارند و ایرانی ها توانسته اند با صادرات 164 میلیون دلار جایگاه سوم صادرکنندگان به این کشور را به خود اختصاص دهند.همچنین در سال 1395 صادرات ایران به ارمنستان به روایت گمرک ایران حدود 179 میلیون دلار برآورد شده است. کشور ارمنستان با سابقه فرهنگی طولانی به لحاظ تجاری با ایران روابط وسیعی داشته و سالانه حدود 40 تا 45 هزار کامیون برای ترانزیت کالا بین این دو کشور در حال تردد است.دوچرخه، روغن نباتی، انواع چسب، آینه، لوازم‌خانگی، قیر نفت، روغن سویا، بخاری، وسایل نقلیه و جوجه یک‌روزه عمده کالاهای صادرشده از ایران به ارمنستان و قراضه آلومینیوم، سنگ مس، قطعات خازن برقی، سیمان، چدن، حیوانات زنده و باتری از مهم‌ترین کالاهای وارد‌شده از ارمنستان به ایران است.
کویت بازار متوسط
کویت کشوری است که با ایران از طریق خلیج فارس دارای مرز آبی مشترک است.حجم صادرات سالانه این کشور به ۵/۱۳ میلیارد دلار و میزان واردات آن به ۱/۸ میلیارد دلار می‌رسد. ایران در سال ۱۹۹۷ بیست و هفتمین کشور صادرکننده کالا به کویت بوده است؛ بر اساس آمارهای منتشر‌شده میزان صادرات و واردات دو کشور ایران و کویت در 10 سال اخیر هرگز از 444 میلیون دلار فراتر نرفته است. در سال 1384 صادرات ایران به این کشور در بالاترین حد خود قرار گرفته است و واردات از این کشور نیز طی سال‌های اخیر از مرز 180 میلیون دلار در سال 1386 فراتر نرفته است. شمش آهن، سنگ مرمر، وسایل حمل و نقل عمومی، حیوانات زنده از جمله گوسفند، فرش، پسته و سیمان کالاهایی هستند که بیشترین میزان صادرات از ایران به کویت را داشته‌اند. گیرنده تلویزیون، شمش آهن، بنزین، خودرو سواری، پرتقال، پشم شیشه، قطعات توربین‌های گازی، جرثقیل، ماشین‌های آهنگری و شیره کائوچو عمده کالاهای وارد‌شده از کویت به ایران است.
رابط صفر تجاری با عربستان
جنوبی ترین همسایه آبی کشورمان عربستان سعودی در خلیج فارس است، این کشور با 27 میلیون نفر جمعیت روابط تجاری خوبی با ایران به دلیل مسائل سیاسی ندارد و می توان گفت رابطه تجاری دو کشور در حد صفر است.البته روابط تجاری بین دو کشور صورت می گیرد و عربستانی ها تمایل به خرید موادغذایی به خصوص محصولات باغی از ایران را دارند و این تجارت درحال حاضر از طریق واسطه گران تجاری در کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد.نقش عربستان سعودی در منطقه نقش مهمی است و سالانه میلیون ها زائر بیت الله الحرام به این کشور سفر می کنند ، بنابراین صادرات کالا و محصولات غذایی به این کشور بازار خوبی را برای تجار ایران به وجود می آورد.آمار صادرات و واردات بین ایران و عربستان گویای این است که از سال 1383 تاکنون سطح روابط تجاری بین دو کشور کاهش یافته است و این روند نزولی همچنان ادامه دارد. عمده کالاهای صادر‌شده از ایران به این کشور از سال 1383 تاکنون شامل شمش آهن، کفش، پسته، بنزین، زعفران و سیمان بوده و عمده کالاهای وارد‌شده از این کشور نیز در 10 سال اخیر شامل پلی‌اتیلن، ساک، نوشابه، روغن‌های سبک، پارچه، درپوش، درب آسان باز‌شو و چسب بوده است.
امارات شریک نخست واردات ایران
امارات متحده عربی یکی از همسایگان آبی جنوبی کشورمان است، این کشور کوچک با جمعیت 5 میلیون نفر در چندسال گذشته شریک اول ایران در زمینه واردات و صادرات بوده است. بر اساس آمار رسمی که گمرک ایران نشان می‌دهد در حدود 25 درصد از واردات ایران از طریق امارات و در حدود 16 درصد از صادرات ایران نیز به این کشور بوده است. امارات در حال حاضر به عنوان پایگاه تجاری و درگاه تعاملات اقتصادی ایران با دنیاست.   روند واردات و صادرات بین دو کشور ایران و امارات در حد فاصل سال‌های 83 تا 88 رشد مثبت داشته و پس از آن تا سال 91 از ثبات نسبی برخوردار بوده است. از سال 91 تا‌کنون این روند کاهشی شده است به طوری که رقم 20 میلیارد دلار واردات ما از امارات به حدود 11 میلیارد دلار کاهش  و صادرات نیز از حدود 9 میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. بنادر امارات برای ایران به عنوان پایگاه صادرات و واردات تلقی می‌شود. پسته، فرش، روغن‌های سبک غیر از بنزین، زیور‌آلات، روغن موتور، قیر، نفت و انواع زعفران از مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به امارات و بنزین، شمش آهن، سیگار، گوشی تلفن همراه، قند و شکر، دانه ذرات دامی، کنجاله و گوشت گاو بی‌استخوان از مهم‌ترین کالاهای وارد‌شده از امارات به ایران است.
عمان، کشور دوست
دوست همیشگی ایران کشورعمان است، این کشور درشرق دریای عمان قرار دارد و با ایران مرز آبی دارد، جمعیت این کشور عربی حدود 4.5 میلیون نفر است.عمان همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمدش نفت است.  کشاورزی و ماهیگیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. سومین راه برای درآمدزایی و منبع جایگزین دیگر صنعت توریسم در این کشور است.در طول 10 سال اخیر روند واردات و صادرات بین دو کشور ایران و عمان با نوسانات اندک مواجه بوده است، اما منحنی صادرات و واردات بین ایران و عمان نشان‌دهنده جهش واردات در سال 1388 از این کشور به ایران است که پس از آن مجدداً نمودار به حالت تعادل باز می‌گردد. مسواک، پشم چیده‌شده، خودرو سواری، بنزین، جرثقیل، قطعات گوشت و مکمل‌های دارویی از مهم‌ترین کالاهای وارد‌شده از کشور عمان و حیوانات زنده، قیر، نفت، آهن و فولاد، فرش، سیمان، سنگ مس و گازهای نفتی مهم‌ترین کالاهای صادراتی از ایران به این کشور است.
روسیه بازار خوب برای تجار ایرانی
روسیه با ۱۷ میلیون کیلومترمربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پهناوری روسیه کمتراز دو برابر مساحت کانادا یاچین یا ایالات متحده آمریکا و بیشتر از یک دوم مساحت قاره آفریقا است. این کشور در شمال دریای خزر قرار دارد. روسیه با حدود 145 میلیون نفر جمعیت نهمین کشور پرجمعیت دنیاست. حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته  در مقایسه با سال پیش از آن، 70 درصد افزایش یافته و ایران تنها 300 میلیون دلار مواد خوراکی به روسیه صادر کرده است.ارزش مبادلات دوجانبه ایران و روسیه در سال گذشته به 2/2میلیارد دلار رسید که بیشتر آن شامل صادرات ماشین‌آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات روسیه به ایران بوده است. صادرات مواد غذایی ایران به روسیه تنها 3/0 میلیارد دلار (300 میلیون دلار) از این تراز تجاری را به خود اختصاص داده است.

حال صادرات خوش نیست
گروه صنعت، معدن و تجارت: روزهاي شلوغ سالن اجلاس سران در حال سپري شدن است. چند روز پيش از اين بود که اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري و محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت به محل اين سالن رفتند تا در مراسم روز جهاني استاندارد شرکت کنند. حالا مدت کوتاهي بعد، آنها مجددا در سالن اجلاس سران حاضر شدند تا اين مرتبه در مراسم روز ملي صادرات صحبت کرده و از صادرکنندگان برتر قدرداني کنند. هرچند پيش از اين اعلام شده بود که قرار است حسن روحاني، رئيس‌جمهوري در اين مراسم حاضر شده و سخنراني کند، اما ديروز اسحاق جهانگيري به جمع صادرکنندگان برتر کشوري آمد و از ضرورت نگاه جدي به حوزه توليد براي حضور در عرصه رقابت‌هاي جهاني صحبت کرد.
اسحاق جهانگيري روز گذشته و در مراسم روز ملي صادرات گفت: اگر به مسائل اقتصادي به صورت جدي توجه نگاه کنيم، توليدي ماندگار بوده و قادر است ادامه حيات دهد که در صحنه‌هاي رقابت حضور داشته باشد؛ يعني هم در بازار داخلي که يک بازار محدود و محصور است، به بازارهاي بين‌المللي نيز حضور مي‌يابد. معاون اول رئيس‌جمهور افزود: حضور در بازارهاي بين‌المللي، نيازمند کاهش هزينه و بهبود بهره‌وري است، به نحوي که کيفيت بايد به صورت جدي ارتقا يابد، پس اگر بخواهيم اقتصادي داشته باشيم که درآمدهاي متنوعي دارد، درآمدي که مي‌تواند جايگزين شود، پولي است که حاصل از صادرات غيرنفتي است. وي تصريح کرد: اگر بخواهيم اقتصاد ايران در مقابل نوسانات ناشي از فشارهاي بين‌المللي مقاوم شده تا قادر باشد ادامه حيات دهد، بايد به درآمدهاي اقتصادي کشور تنوع ببخشيم و به غير از نفت، درآمدهاي ديگري داشته باشيم.
نيمه پر ليوان اقتصاد ايران
جهانگيري با بيان اينکه همواره علاقمندم نيمه پر ليوان را ببينم، خاطرنشان کرد: اقتصاد ايران مسير طولاني طي کرده که نقاط مثبت و منفي بسياري دارد؛ مهم اين است که دستاوردها را خوب شناسايي کرده و اشکالات را برطرف کنيم. معاون اول رئيس‌جمهوري با بيان اينکه‌امسال صادرات غيرنفتي بايد به ۵۰ ميليارد دلار برسد، گفت: براي رسيدن به ۱۰۰ ميليارد دلار هم حرکت خواهيم کرد. اين در حالي است که بايد از کساني که در اين مسير تلاش مي‌کنند، قدرداني کرد و احترام آنها را حفظ کرد. معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه درآمد صادرات غيرنفتي در بخش دولتي، دو برابر درآمدهاي نفتي است، گفت: صادرات امسال به ۵۰ ميليارد دلار مي‌رسد. وي با بيان اينکه ۲۳ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر هم اکنون مشغول به کار هستند و براي ۲۴ ميليون نفر نيز شغل ايجاد شده است؛ اين در حالي است که شاغلان دولتي ۴ ميليون نفر هستند و مابقي توليدکنندگان و صادرکنندگان شغل توليد کرده‌اند، البته سه ميليون نفر هم بيکار داريم. اين در حالي است که بر اساس قدرت خريد، ارزش توليد ناخالص داخلي کشور ۱۴۰۰ ميليارد دلار است.
ايران در ميان 20 اقتصاد اول دنيا
جهانگيري با بيان اينکه اقتصاد ايران اقتصاد هجدهم تا نوزدهم دنيا است، تصريح کرد: بايد از بخش خصوصي کشور حفاظت و حراست شود. ضمن اينکه بخش خصوصي اين را مي‌گويند که دولت با سرمايه‌گذاري و کارهاي زيادي که انجام داده، چه کرده است. البته خارجي‌ها هم نگاه مي‌کنند که دولت با بخش خصوصي کشور چطور تا کرده است. وي اظهار داشت: در يک مقطعي رئيس‌جمهور آمريکا با کشوري اينگونه سخن گويد ولي با بي‌اعتنايي دنيا مواجه شود. اين در حالي است که دنيا مي‌داند که ايران، جاي مهمي‌است و سياست‌هاي خوبي در اين کشور پيش گرفته شده است، به خصوص اينکه مي‌شود با ايران خوب کار کرد؛ حتي اروپا، آمريکا و افريقا و آسيا هم مي‌خواهند با ايران کار کنند؛ پس بايد از اين فرصت استفاده کرد؛ البته موانع هم وجود دارد. اگر موانع وجود نداشت، هر کسي يک کالايي را دستش مي‌گرفت و صادر مي‌کرد.
ديپلماسي اقتصادي در دستور کار وزارت امور خارجه
معاون اول رئيس‌جمهوري خاطرنشان کرد: بازار ايران و ايراني‌هايي که مي‌خواهند کار کنند، محدوديتي براي کار با کشوري ندارند. لذا ايران مي‌خواهد با دنيا کار کند، ديپلماسي اقتصادي جزو مهمترين سياست‌هايي است که در دولت مدنظر است. وزارت خارجه نيز تشکيلات و ساختار خود را تغيير مي‌دهد و با اين جهت‌گيري همخوان مي‌کند که در مرکز جهت‌گيري‌هاي خود، ديپلماسي اقتصادي را مرکز قرار دهد. وي اظهار داشت: معاونت اقتصادي در وزارت خارجه موضوع اصلي شده است، ضمن اينکه سفارتخانه‌هاي ايران نيز به نحوي کار را پيش مي‌برند که اقتصاد مورد توجه واقع شود؛ البته دولت هم با افتخار با بخش خصوصي نشست و برخاست مي‌کند، ضمن اينکه از اين بخش هم حفاظت خواهيم کرد.
تلاش براي پيش‌بيني پذير شدن قيمت ارز
جهانگيري گفت: تمام تلاش دولت بر اين است که نرخ تورم قابل پيش بيني باشد، ضمن اينکه نرخ سود و ارز هم به نحوي پيش رود که تلاطم در اقتصاد ايران رخ ندهد؛ البته پشتوانه ارزي کشور خوب است و به‌طور متوسط در مقطع فعلي، بين ۴۵ تا ۵۰ ميليارد دلار فروش نفت داريم که به فروش جاري خود هم دسترسي داريم، البته جاهايي هم زحمت دارد، ولي در اکثر قريب به اتفاق، پول نفت را دسترسي داريم. ۴۵ تا ۵۰ ميليارد دلار هم صادرات غيرنفتي داريم؛ پس در عرضه ارز در سال توانايي ۱۰۰ ميليارد دلار داريم، واردات کالايي نيز حدود ۴۳ تا ۵۰ ميليارد دلار است؛ پس عرضه ارز ما نسبت به تقاضا براي واردات، تراز بالاي مثبتي دارد. وي اظهار داشت: به‌طور طبيعي در محاسبات خود، تراز تجاري مثبت ارزي داريم، دليلي ندارد که اجازه دهيم تلاطم در نرخ ارز به وجود آيد. البته از صادرکنندگان درخواست مي‌کنم که پيمان سپاري ارزي را که دولت يازدهم برداشت را در نظر داشته باشند؛ البته تصميم‌گيري در اين موارد براي ما سخت بود، ولي سرعت آن تعيين کننده بود و بسيار سريع عمل کرديم و تصميم گرفتيم. 
تفاهم براي استفاده از ارزهاي ملي در تجارت
معاون اول رئيس‌جمهوري اظهار داشت: در ارتباط با کار با دنيا يکي از محدوديت‌هاي تبديل و جابجايي دلار است که ما اصرار داريم با ارزهاي رسمي‌ديگر کار شود. اين در حالي است که دولت بنا دارد که با کشورهاي ديگر تفاهم کند که با ارزهاي ملي دو طرف، کار را پيش بريم. جهانگيري افزود: بسته‌هاي خوب سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري ديده شده و اردوغان نيز تاکيد دارد که يکي از زمينه‌هاي اقتصادي مشترک براي همکاري گردشگري باشد. وي گفت: ما تا به حال مشوق‌هايي همچون معافيت عوارض و ماليات و تسهيل صادرات را داشتيم ولي در جلسات مختلفي تصميمات قاطع داشتيم که ماليات ارزش افزوده ظرف يک‌ماه برگردد، اگر در اين رابطه کسي اجرا نکرد تخلف است و برخي مديران در استان‌ها ممکن است اجرا نکنند. وي درخصوص مشوق صادراتي افزود: اگر توليد کشور بخواهد راه افتد فقط با سياست تجاري صورت مي‌گيرد. ما از نظر بودجه خوب مشکل داريم و کاهش هزينه براي ما سخت است البته بسته حمايت از صادرات در ستاد اقتصاد مقاومتي تصويب شده است که مشوق‌هاي معنوي هم ديده شده است که نمونه آن عبور ويژه از پاويون‌هاي فرودگاهي همچون سياستمداران است و البته اگر از وزير وقت خواست به سرعت وقت دهد.
گله‌هاي صادراتي وزير صنعت
وزير صنعت، معدن و تجارت اما در سخنان خود درباره نبود عزم ملي براي صادرات گله کرد. محمد شريعتمداري روز گذشته در مراسم روز ملي صادرات گفت: اگر عزم ملي براي صادرات وجود داشت، افرادي که براي حضور در مراسم روز ملي صادرات، دعوت شده بودند، حضور مي‌يافتند. شريعتمداري ادامه داد: در توسعه صادرات، چالش‌ها و فرصت‌هاي زيادي وجود دارد که همه صادرکنندگان از طرح موضوع آن اشباع هستند؛ اما اين سوال مطرح است که چرا عليرغم انباشت تجربه تاريخي و تلاش براي دستيابي به بازارهاي صادراتي، شکاف بين داشته‌ها و خواسته‌هاي تجار و توليدکنندگان در عرصه توليد، تجارت و صادرات وجود دارد.
ظرفيت 180 ميليارد دلاري صادرات ايران
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه ظرفيت صادراتي ايران ۱۸۰ ميليارد دلار است، افزود: فقدان باور و وعزم ملي به اينکه صادرات غيرنفتي، تنها راه شکوفايي اقتصادي کشور است، مشکل اصلي به شمار مي‌رود؛ البته در عرصه‌هاي گوناگون مشکلاتي وجود دارد که همه به آن اشاره کرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد که به اين باور و عزم نرسيديم که بايد عزم ملي براي صادرات را به عنوان مهمترين ماموريت خود در اين عرصه از تاريخ ايران بشناسيم. وي تصريح کرد: اگر اين عزم ملي وجود داشت، از افرادي که دعوت شده بودند اما امروز نيامدند، حضور جدي داشتيم. در عين حال، اهميت صادرات در ساختار اقتصاد ملي ايران، از حيث قدرت ارزآوري و ايجاد امواج درآمدي در بخش‌هاي گوناگون داخلي بايد مورد توجه قرار گيرد.
ابعاد حضور صادراتي ايران در بازارهاي جهاني
به گفته شريعتمداري، حضور ما در بازارهاي جهاني، ابعاد سياسي، امنيتي و مهمي‌دارد؛ ضمن اينکه نيل به اهداف بزرگ اقتصادي بدون توجه به صادرات غيرنفتي امکان پذير نيست. ارزش 10 قلم اول صادراتي ايران ۲۳.۸ ميليارد دلار بوده است؛ در حالي که ۲۶ سال قبل صحبت از اين بود که بايد تنوع بازارها و کالاهاي صادراتي را داشته باشيم؛ در حاليکه اکنون هم همچنان اين مشکل وجود دارد؛ ضمن اينکه در ارقام صادرات غيرنفتي کشور، پروپان و حتي گاز طبيعي هم گنجانده شده است. وي اظهار داشت: ديوار مشوق‌هاي صادراتي اکنون خوابيده است؛ در حالي که در دولت هشتم، معادل هشت درصد به صادرات خدمات فني و مهندسي جايزه صادراتي پرداخت مي‌شد؛ اين در حالي است که واقعا مانند چاشني در ديناميت عمل مي‌کرد و صادرات را به شدت رونق داد. اين در حالي است که اين ديوار اکنون طاقچه شده است.
وزير صنعت گفت: مجموع ارزش صادرات ايران به 10 کشور عمده صادراتي ۳۵.۸ ميليارد دلار بوده است؛ اين در حالي است که 30 سال قبل نيز از تنوع بازارها صحبت مي‌شد، اما اين آرزو محقق نشد. اين در حالي است که هر کسي که براي اولين بار کالايي را به کشوري صادر مي‌کرد، جايزه صادراتي افزون دريافت مي‌کرد؛ اما اکنون تمام اين مسير را به عقب برگشته‌ايم. شريعتمداري با بيان اينکه کل حجم تجارت در کشور ما با همه تغييراتي که در سال‌هاي گذشته رخ داده، ۴۵ ميليارد دلار در نيمه اول امسال بوده، گفت: کيک اقتصاد ما همچنان کوچک باقي مانده و وقتي اين کيک کوچک باشد، حجم بازار و توليد افزايش قابل ملاحظه ندارد، پس سهم ما هم در اقتصاد جهاني اندک باقي خواهد ماند. البته مشکل راسي براي صادرات امروز، باور و عزم ملي براي جهش در امر صادرات در بين فعالان اقتصادي و هم مردم است.
نوسازي صنعتي امکان‌پذير نيست
شريعتمداري با بيان اينکه نوسازي صنعتي با نرخ‌هاي موجود امکان‌پذير نيست، گفت: در بودجه عمومي، استفاده از منابع به شکل اهرمي‌براي توسعه فعاليت‌هاي صادراتي اولويت يک نيست؛ اين در حالي است که هيات امناي صندوق توسعه ملي توجه جدي براي حمايت از صادرات ندارد. اين عضو کابينه يازدهم خاطرنشان کرد: پرداخت منابع بودجه‌اي به‌عنوان اهرمي‌براي حمايت از صادرات غيرنفتي کشور بسيار مهمتر از پرداخت حقوق و دستمزد و اضافه کار کارمندان دولت است، در حالي که اگر عزم جدي وجود داشت، اکنون پرداخت حقوق کارمندان اولويت اول بودجه‌هاي دولتي نبود. وي افزود: اگر ارز را واقعي نکنيم، تنبيه صادرات و تشويق واردات صورت مي‌گيرد، پس بايد تغييرات طبيعي صورت دهيم، اگر تغييرات طبيعي نباشد بايد مشوق صادراتي بدهيم تا اين مشکلات برطرف شود. اين در حالي است که در مورد قوانين و مقررات نيز بايد اصلاحاتي صورت گيرد. وي اظهار داشت: بازار هدف ما عراق است، اين در حالي است که اتفاقي که در اقليم کردستان رخ داد، کسي پيش بيني نکرد، در حاليکه ما بايد آنرا پيش بيني مي‌کرديم، چراکه آن بازار، مال ايراني‌ها است؛ در حاليکه رقيب ما در اقليم کردستان و جنوب عراق ۴ بانک را مستقر کرده است؛ در حاليکه خدمات فني و مهندسي ايراني در بازار عراق با شرايطي مواجه هستند که اگر چک دريافتي از کارفرماي خود بدون موجودي باشد، دلالان تا ۵۰ درصد پايين تر آن را تنزيل مي‌کنند، در حاليکه براي رقيبي همچون ترکيه، بانکهاي اين کشور که در عراق مستقر هستند، با نرخ ۵ درصدي چک را تنزيل مي‌کنند.
سازمان توسعه تجارت وکيل صادرکنندگان
شريعتمداري گفت: سازمان توسعه تجارت ايران بايد حرکت کند و سازمان بايد مجدد خانه صادرکنندگان باشد، يعني حرف‌ها و درددل‌هاي صادرکنندگان شنيده شده و البته سازمان توسعه تجارت، وکيل صادرکنندگان شود. پس جايگاه سازمان توسعه تجارت ايران بايد مجدد احيا شود. وزير صنعت اعلام کرد: اگر اعتبار خريدار بايد به اعتبار فروشنده تغيير دهد، بايد زمينه تغييرات را فراهم کرد. اين در حالي است که بايد توانمندسازي بنگاهها را صورت دهد، البته اتاق بازرگاني نيز بايد در جايگاه واقعي خود عمل کند؛ بايد اتاق به جايگاه واقعي خود برگردد و به مسئوليت‌هاي خود عمل نمايد. وي افزود: اتاق بازرگاني، جلوي رقابت منفي توليدکنندگان ايراني را در بازارهاي هدف نمي‌گيرد، پس اتاق بايد فعاليت‌هاي خود را به درستي انجام دهد تا بتوانيم با هم، مشکلات را حل کنيم. اين در حالي است که فورد در ترکيه توليد مي‌شود و به‌امريکا صادر مي‌شود، اين در حالي است که خودروسازان ايراني در اين زمينه مشکلي ندارند، پس بايد در اين حوزه فعال تر عمل کنند.
تنوع بازيگران ميدان مسابقات جديد صادراتي
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از تنوع بازيگران در ميدان مسابقات جديد صادراتي خبر داد و گفت: نقش سازمان‌هاي توسعه‌اي حوزه صادرات از جمله سازمان توسعه تجارت بايد بازتعريف شود. مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت در اين مراسم گفت: هزينه‌هاي توليد و بازاريابي در حوزه صادرات، کار را در اين کارساز رقابت جهاني در بازارهاي هدف صادراتي، سخت کرد و بر اين اساس شرايط در سال ۹۵ بسيار براي صادرات و صادرکنندگان سخت بود. معاون وزير صنعت افزود: تحقق برنامه‌هاي راهبردي در حوزه صادرات و پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي، در گرو بازتعريف نهادهاي موجود و توجه به قابليت‌هاي کنوني کشور است که بر اين اساس بايد توجه داشت که هر چند در طي سه دهه گذشته با تکيه بر مزيت‌هاي نسبي کشور به خصوص در بخش انرژي و معدن، تلاش‌هاي توليدي و صادراتي ظرفيت‌هاي جديدي را براي صادرات فراهم کرده، ولي روز به روز ميدان مسابقات جديدي از کالا و خدمات در سطح جهاني در حال شکل گيري است.
رئيس سازمان توسعه تجارت همچنين تصريح کرد: رقابت در اين ميدان‌ها نيازمند سياستگذاري جدي در بخش‌هاي نوظهور براي صادرات خدمات و کالا است؛ بر اين اساس همراهي با کاروان پرشتاب فناوري‌هاي نوين در عرصه صادرات، نيازمند سازمان توسعه‌اي چابک با مديران برخوردار از دانش روز جهان است. خسروتاج افزود: کشور نيازمند ساز و کار دانش بنيان و بانشاط است که به نظر مي‌رسد که بايد تعميق و گسترش تلاش‌ها زمينه‌اي را فراهم کرد که آينده بهتري را رقم زد، البته صادرات با کم رمق شدن عزم ملي آسيب مي‌بيند که بايد بازتعريف نهادهاي سازمان‌هاي توسعه‌اي مثل سازمان توسعه تجارت در مورد آن صورت گيرد و همه‌امکانات را در اين زمينه به خط کرد.