«جمنا»، 10 کاندیدای منتخب خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد تیم بی دروازه‌بان!

گروه سیاسی _ بهاران آزادی: نخستین نشست مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با حضور ۳ هزار نفر از مردمی که حامی جناح اصولگرا بودند، روز پنجشنبه در مجتمع فرهنگی شهر آفتاب تهران برگزار شد. تصویب مرامنامه و انتخاب 10 نامزد اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری توسط اکثریت اعضای مجمع عمومی از بین 50 نفر از جمله رخدادهای مهم این نشست بود. همچنین 30 عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز در این همایش تعیین شدند. 10 کاندیدای اولیه «جمنا» در شرایطی انتخاب شدند که درباره هر یک از این کاندیداها حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. شاید همین حاشیه‌ها بود که باعث شد حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری در حساب کاربری توئیتر خود در این باره به کنایه و طنز بنویسد: «ده کاندید درانتخابات به مثابه فوتبال کافی نیست؛ باید یک دروازه‌بان هم استخدام کنید، به خصوص برای مراقبت از غضنفرها»!
در همایش «جمنا» حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، کاندیدای اول شد و رتبه دوم در این رای‌گیری به محمدباقر قالیباف رسید. پس از آن نیز مهرداد بذرپاش، محمدمهدی زاهدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی بابایی، الیاس نادران، شاهین میرمحمدی و سیدمسعود میرکاظمی دیگر افراد لیست ابتدایی اصولگرایان برای انتخابات 96 بودند.
مرضیه دستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که پیشتر شایعه کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 به عنوان تاکتیکی برای رقابت با حسن روحانی بر سر زبان‌ها بود، در این خصوص تاکید کرد که هیچ‌کدام از این افراد کاندیدای نهایی جمنا نیست و این جبهه هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده است. جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی از زمان تاسیس بدون مجوز خود تا به امروز توانسته حمایت احزاب و گروه‌های زیادی از اصولگرایان که به دنبال چتری برای اتحاد می‌گشتند را به خود جلب کند، با این حال در نخستین نشست عمومی این جبهه، کاندیدای تعدادی از این احزاب از دور رقابت اولیه حذف شدند، به طورمثال سید مصطفی میرسلیم از حزب موتلفه نتوانست در لیست نهایی جایی برای خود دست و پا کند؛ با وجود اینکه چندی پیش محمدنبی حبیبی، دبیرکل موتلفه حمایت خود از سازوکاری به نام جبهه مردمی نیروهای انقلاب را به طور رسمی اعلام کرد اما مشخص نیست که با حذف کاندیدای موتلفه از این لیست، آنها کماکان به پیروی از سیاست‌های «جمنا» ادامه دهند. این در حالی است که حبیبی در جمع شورای مرکزی این جریان نیز حضور دارد و باید دید این حزب راست سنتی بر سر کدام حرف خود می‌ماند. مرضیه وحید دستجردی، غلامعلی حداد عادل، مهدی چمران، محمد حسن رحیمیان، مهدی محمدی، محمدباقر ذوالقدر، رضا روستا آزاد، نادر طالب‌زاده، حسین فدایی، فاطمه رهبر، لطف‌الله فروزنده، علیرضا مرندی مرندی، لاله افتخاری، زهره الهیان، سید محمد حسینی، محمدصالح جوکار، محمود خسروی وفا، یحیی آل اسحاق، پرویز سروری، علی همتی، رضا نجابت، محمدرضا آشتیانی، فرشته حشمتیان، منیره نوبخت، حجت‌الله عبدالملکی، مجتبی ابراهیمی، الهه راستگو، محمدرضا کاشفی، محمدنبی حبیبی و ابوالقاسم جراره اعضای شورای مرکزی «جمنا» را تشکیل می‌دهند؛ ترکیبی که حضور «الهه راستگو» اصلاح‌طلب سابق شورای شهر تهران نیز از نکات جالب توجه آن است.
کاندیداهایی که کاندیدا نمی‌شوند


در جمع کاندیدای اولیه مطرح شده «جمنا» برخی چهره‌ها مثل پرویز فتاح و محمدرضا باهنر بودند که پیشتر کاندیداتوری خود را رد کرده‌اند. در جمع 10 نفر نهایی نیز تاکنون اطرافیان ابراهیم رئیسی و از جمله رئیس دفتر وی در آستان قدس رضوی نیز تاکنون پذیرش کاندیداتوری از سوی وی را غیرمحتمل دانسته‌اند. خوراکیان، رئیس دفتر تولیت آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص نامزدی آیت‌الله رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرده که آقای رییسی عمل به حکم هفت بندی رهبر معظم انقلاب را بالاترین فرصت به آستان مقدس رضوی و محرومان می‌داند. اگرچه که به نظر می‌رسد سبد رای این عضو هیات نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در میان باقی کاندیداها پرتر است، لیکن او با وجود اینکه منع قانونی ندارد، تمایلی به شرکت در عرصه انتخابات از خود نشان نمی‌دهد. در روزهای گذشته اخباری نیز منتشر شد که ستادهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که تا به امروز دوبار خود را در معرض رای مردم قرار داده است اما اقبال عمومی با وی همراه نبوده و کاندیداتوری این دوره‌اش با تجربه‌های تلخ این روزهای تهران گره خواهد خورد. برخی اصولگرایان معتقدند که کاندیداهایی که پیشتر خود را در معرض رای مردم قرار داده و توفیقی نداشته‌اند، باید از عرصه انتخابات کنار بکشند. سعید جلیلی نیز هنوز به سازوکار «جمنا» نپیوسته است و این در حالی است که به گفته سخنگوی این جبهه کاندیداهای این جریان باید مرامنامه «جمنا» را امضا کنند. جلیلی در انتخابات سال 92 در برابر حسن روحانی شکست خورده و دوران ریاست‌اش در وزارت خارجه هم مورد تایید بسیاری از سیاسیون و حامیان اصولگرایی نبوده است تا آنجا که علی اکبر ولایتی بارها نسبت به تغییر سیاست‌هایش به او هشدار داده بود. جلیلی تاکنون تمایلی به عضویت در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نداشته و این احتمال هم وجود دارد که به عنوان نامزدی مستقل اعلام کاندیداتوری کند؛ همان چیزی که اصولگرایان اخیرا نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند، چراکه براین باورند سعید جلیلی در صورت عدم حمایت از «جمنا» رای کاندیدای واحد را خواهد شکست و همان تجربه سال 92 تکرار می‌شود.
کاندیداهای «جمنا» ترکیبی از پایداری و یکتا
موضوع جالب توجه دیگر لیست کاندیداهای اولیه «جمنا» وزنه سنگین‌تر چهره‌های منتسب به دو تشکل اصولگرا و جای خالی اصولگرایان سنتی بود. پیشتازان لیست ابتدایی این تشکل را جبهه پایداری‌هایی همچون مهرداد بذرپاش، حمیدرضا حاجی بابایی، مسعود زری بافان، محمد عباسی، ابراهیم عزیزی، مهدی زاهدی، رستم قاسمی تشکیل می‌‌دهند که منتسب به جبهه بدون مجوز دیگری به نام «جبهه یکتا» هستند و از مردان و یاران دولت نهم و دهم. افرادی که کاندیداتوری‌ آنها بنابر کارنامه کاری‌شان برای برخی از اصولگرایان هم مایه شگفتی بوده است. در این میان حمید بقایی، دست چپ محمود احمدی‌نژاد نیز که به عنوان کاندیدایی مستقل می‌خواهد پا به عرصه انتخابات بگذارد، در این فهرست نیست.
کاندیداتوری بقایی، حرکتی انحرافی است
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا ضمن تاکید این نکته که لیست اعلام شده براساس صلاح‌دید مردم و حامیان این جناح انتخاب شده و «جمنا» هنوز حمایت خود از این افراد را اعلام نکرده است، درخصوص اینکه از میان این کاندیداها کدام یک سبد رای بیشتری برای رقابت با حسن روحانی، رئیس‌جمهور مستقر و کاندیدای صددرصدی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دارند، گفت: اکنون زمان مناسبی برای اظهارنظر نیست، چراکه هنوز کاندیداها حضور یا عدم حضور خود در انتخابات آتی را مشخص نکرده‌اند، اما تصور می‌کنم که آیت‌الله ابراهیم رییسی یا محسن رضایی سبد رای بیشتری نسبت به دیگران خواهند داشت. با این حال باید دید که کدام یک اعلام کاندیداتوری خواهند کرد. ایمانی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان این احتمال وجود دارد که حمید بقایی یا دیگر مردانی از دولت احمدی‌نژاد، بتوانند به کارزارهای انتخاباتی ورود کنند، عنوان کرد: احتمال این اتفاق وجود دارد.اما بعید می‌دانم کسی مانند بقایی تایید صلاحیت شود و قادر باشد در مرحله نهایی شرکت کند؛ شانسی برای موفقیت ندارد. کاندیداتوری او، اقدامی برنامه‌ریزی شده از سوی حزبی خاص است تا برای موفقیت. این یک حرکت انحرافی است.
اصولگرایان با آراء جناحی قادر به پیروزی نخواهند بود
حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز خود از افرادی است که اگرچه ساز و کاری همانند «جمنا» را مثمرثمر نمی‌دانست اما تحت پرچم جبهه پیروان رهبری از این جبهه نوظهور حمایت کرد. کنعانی مقدم معتقد است: برگزاری این نشست یعنی نخستین باری که فعالیت و اقبال اصولگرایان با هدفی مشخص در میان حامیان خود به آرای عمومی گذاشته شده و با استقبال نیز روبه‌رو شده است تا بتوانند افراد یا فردی را برای پیروزی نهایی در انتخابات 96 مشخش کنند. این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کدامیک از منتخبین شانس رقابت با حسن روحانی را دارند، گفت: پیروزی در برابر حسن روحانی تنها با پرهیز از رقابت داخلی اصولگرایان میسر خواهد شد؛ چراکه با تعدد کاندیداها قطعا تجربه تلخ گذشته برای‌مان تکرار می‌شود. وی همچنین عنوان کرد: در این نشست هیچگونه سهم‌خواهی برای احزاب و کاندیداها مطرح نبوده و به روشی کاملا دموکراتیک انتخابات میان جریان اصولگرایی برگزار شده است. اگرچه بر روی کاندیداهایی همچون ابراهیم رییسی یا سعید جلیلی و براساس نظر برخی از اعضا مقداری وزن کشی وجود داشت و وزن این افراد در انتخاب تنهایی تا حدودی مشخص شد. کنعانی مقدم همچنین بیان کرد که بنانیست آرای کاندیداهای منتخب تا اردیبهشت منتشر شود تا فرصت برای تصمیم نهایی وجود داشته باشد. این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: هر شخصی که خارج از این ده نفر بخواهد به صورت مستقل اعلام کاندیداتوری کند، نمی‌تواند انتظار حمایت داشته باشد و خود را متکی به اصولگرایان بداند. این فرد خود سبد رایی نداشته و از سبد رای دیگران برداشت می‌کند و مورد حمایت ما نیست. وی بار دیگر تاکید کرد که در میان این ده نفر تنها کسی قادر به رقابت با حسن روحانی است که تغییر فاز داده، گفتمان مناسب و توان جذب آرای خاکستری را داشته باشد؛ چراکه با آرای جناحی قادر به پیروزی در انتخابات نخواهیم بود. آرای خاکستری و آرای جناحی اگر بهم بپیوندند حتما موفقیت اصولگرایان را به دنبال خواهند داشت. دبیرکل حزب سبز با یادآوری انتخابات پیشین اظهار کرد: در انتخابات قبلی، آرای منتخبین اصولگرایی یعنی محسن رضایی، سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف به روی هم با رای روحانی برابری می‌کرد، اما این موضوع که هرکدام از آنها بتوانند به این میزان رای بیاورند، مستلزم این است که همه رای خود را به یک سبد بریزند. کنعانی مقدم معتقد است که مردان دولت بهار به این دلیل که از سبد رای احمدی‌نژاد استفاده خواهند کرد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.