تکميل فازهاي پارس جنوبي تا پايان 97

معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت از هدف‎گذاري سه مرحله‌اي تکميل فازهاي باقيمانده پارس جنوبي تا پايان سال ۹۷ خبر داد و گفت: به برکت کار عظيمي‌که در پارس جنوبي انجام شده است، شاهد تحول بزرگ مديريتي و صنعتي در کشور هستيم.
به نقل از ايسنا، غلامرضا منوچهري پس از بازديد از طرح‌هاي توسعه‌اي پارس جنوبي ضمن قدرداني از تلاش‌ها و فعاليت‌هاي صورت گرفته در بخش‌هاي مختلف اظهار کرد: بر اساس نرخ‌هاي متوسط رو به پايين، توليد گاز از هر فاز پارس جنوبي، روزانه معادل 5 ميليون دلار براي کشور درآمد مستقيم دارد. وي درآمد هر فاز پارس جنوبي را در صورت محاسبه مصرف نکردن سوخت مايع در نيروگاه‌ها و ديگر مصارف، روزانه معادل ۱۰ ميليون دلار عنوان کرد و گفت: تاخير در بهره‌برداري از ۲ طرح فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي روزانه ۴۰ ميليون دلار به اقتصاد کشور زيان وارد خواهد کرد.
منوچهري با اشاره به پيشرفت قابل توجه هر يک از پروژه‌هاي در حال توسعه پارس جنوبي، افزود: امروز شاهد همکاري منسجم و يکپارچه شرکت‌هاي پيمانکاري با شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرماي اين پروژه‌ها هستيم و خوشبختانه شرايط به گونه‌اي پيش رفته است که‌اميدواري زيادي براي تکميل اين طرح‌ها وجود دارد.
ضرورت تکميل فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ تا پايان سال ۹۷
وي دستيابي به اهداف مورد نظر را مستلزم هدف‌گذاري سه مرحله‌اي در اجراي فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ عنوان کرد و افزود: در مرحله نخست لازم است حداکثر تا پايان امسال، عمليات تصفيه گاز ترش پالايشگاه از فازهاي ۶ تا ۸ صورت پذيرد که هم به عنوان تاسيسات پشتيبان عمل کرده و هم سبب شتاب در راه‌اندازي پالايشگاه‌ها مي‌شود.
منوچهري به تامين گاز در روزهاي سرد سال اشاره کرد و ادامه داد: در مرحله دوم لازم است تا پيش از مهرماه سال ۹۷ اولين رديف هر فاز از گاز درياي همان طرح، در خط توليد قرار گيرد که به دليل ورود به فصل سرما اهميت دوچنداني دارد.
معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران بر لزوم تکميل فرايند و ظرفيت فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي تا پايان سال ۹۷ تاکيد کرد و يادآور شد: همه عوامل اجرايي اين پروژه‌ها اعم از بخش فراساحل و خشکي بايد به طور جدي و همزمان براي دستيابي به اين مهم تلاش کنند. منوچهري شتاب در اجراي اين پروژه‌ها را يکي از اهداف راهبردي شرکت ملي نفت عنوان کرد و گفت: در گذشته با مشکلات عديده اي همچون بي تجربگي، نبود هماهنگي، کندي و زمانبر بودن طرح‌ها، تحريم و مشکلات پيش روي تامين مالي روبه‌رو بوديم که خوشبختانه اين موانع برطرف شده و امروز با به‌کارگيري قابليت‌ها، تجربه‌ها و اندوخته‌هاي گذشته شاهد انسجام و يکپارچگي ميان تيم‌هاي راه‌اندازي، پيمانکاران و کارفرما هستيم. معاون مديرعامل شرکت ملي نفت، رشد دانش، تجربه و فعاليت‌هاي مستمر در پارس جنوبي را نيازمند توجه ويژه و نهادينه شدن مقوله بهداشت، ايمني و محيط زيست (HSE) عنوان کرد و افزود: رعايت نکات ايمني سبب سرمايه‌افزايي و حرکت به سمت استانداردهاي جهاني مي‌‌شود. وي به اهميت برقراري و تنظيم روابط حرفه‌اي، انساني و نظام‌مند نيز اشاره کرد و گفت: به برکت کار عظيمي‌که در پارس جنوبي انجام شده، شاهد تحول بزرگ مديريتي و صنعتي در کشور هستيم.
طرح‌هاي پارس جنوبي مطابق برنامه پيش مي‌روند
مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس که منوچهري را در اين بازديد همراهي کرد در اين نشست اظهار کرد: روند پيشرفت طرح‌هاي توسعه اي پارس جنوبي مطابق با برنامه زمانبندي پيش مي‌رود. محمد مشکين فام افزود: بر اساس برنامه تکليفي وزارت نفت، برداشت روزانه ۸۴ ميليون مترمکعب گاز ترش (سه ميليارد فوت مکعب) تا پايان سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفته است که از اين مقدار، سهم هر کدام از فازهاي ۲۲ تا ۲۴، ۱۳ و ۱۴،  ۲۸ ميليون مترمکعب در روز است. وي با اشاره به پيشرفت ۸۵,۹ درصدي طرح توسعه فاز ۱۳ و پيشرفت ۸۵ درصدي طرح توسعه فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي افزود: پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال پالايشگاه اين ۲ طرح با گاز ترش فازهاي ۶ تا ۸ راه‌اندازي شود. معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت به همراه محمد مشکين فام، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس و جمعي از مديران ارشد و مجريان طرح‌هاي توسعه اي پارس جنوبي، در سفري دو روزه (چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۶ و ۲۷ مهرماه) از روند اجراي طرح‌هاي در حال توسعه ميدان مشترک گازي پارس جنوبي واقع در منطقه عسلويه بازديد کردند.